A Facebook alapítójának nagy hullámokat vető év eleji bejelentésnek egyik sarkalatos pontja volt a felhasználói hírfolyam megváltoztatásának ötlete. Mark Zuckerberg akkor erősen fogadkozott, hogy idén megjavítják a sok problémával küszködő közösségi oldalt. A tegnapi hivatalos bejelentés után viszont világossá vált, hogy ennek a folyamatnak nem lesz része a hírek drasztikus átalakítása.
Ez nem jött be
Az Explore Feed elnevezésű tesztprojekt még tavaly októberben indult. A változtatás lényegében kettévágta volna az eddig egyben kezelt hírfolyamot. Az egyik (hangsúlyosabb) részt a felhasználók közvetlen ismerőseinek, rokonainak bejegyzéseit, megosztásait tartalmazta volna, míg a másikba kerültek volna például a sajtóorgánumok, cégek, üzletek, vállalkozások anyagai. A változtatás szükségességét azok a visszajelzések alapozták meg, melyek szerint az emberek egy jó része inkább olyanokról akar olvasni, akikkel közvetlen, személyes kapcsolatban van.
A közösségi hálózat ezért néhány országban elkezdte tesztelni a megosztott rendszert. Az eredményekről beszámoló bejegyzés szerint azonban az új módi a többségnek egyáltalán nem jött be. A reakciók alapján ráadásul nemhogy rosszabb lett a felhasználói élmény, de igazából azt a célt sem tudták ezzel erősíteni, hogy az emberek szorosabbra fűzzék a szálakat a családtagokkal, barátokkal. Az pedig egyenesen károsnak minősült, hogy a tesztben résztvevők nem tudták könnyedén elérni például a média anyagait, ráadásul a tájékoztatásuk is hagyott némi kívánnivalót maga után.
Nem lehet tehát meglepetésként értékelni, hogy befejeződik az Explore Feed tesztje, és a koncepció a kukában landol. A cég reméli, hogy az értelmes(ebb) tartalmakra vágyókat a hírfolyam egy másik, globálisan bevezetni tervezett módosítása önmagában is képes lesz elégedettebbé tenni. Utóbbi lényege, hogy nem a lájkok száma, hanem a mélyebb interakciók (megosztások, hozzászólások stb.) alapján dől el, mi kerül a felhasználó szeme elé.
Egy aknát átléptek
Éppen a fentiek miatt a cégek, és különösen a Facebookról érkező látogatásokból élő médiavállalatok csak korlátozottan örülhetnek. Tény, hogy a teljes szeparáció óriási csökkenést hozott azokban az országokban, ahol a tesztek folytak. Szlovákiában például negyedére esett az elérése a legjelentősebb oldalaknak, tehát az Explore Feed elmeszelése biztosan jó hír.
Ugyanakkor a másik, megvalósuló módosítás szintén ezeket a csatornákat fogja szűkíteni. A jelenség persze nem most kezdődött: a beetetési periódust követően a Facebook folyamatosan úgy alakítja hírmegjelenítő algoritmusát, hogy a vállalatok ingyenes elérését egyre kisebbre vágja.
Ez természetesen érthető üzleti motívum, ám ahogy a fenti kísérletből kiderült, a facebookozók tetemes része pontosan ilyen tartalmakat, például híreket akar a hírfolyamában látni, és nem az unokatestvér által huszonharmadikként megosztott vicces cicás videót. Azaz amennyire rá van szorulva a sajtó a Facebookra, legalább ugyanannyira szüksége van utóbbinak is a média anyagaira, hiszen azok nélkül kiüresedne a felülete.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak