Komoly felvásárlással lendítene ételszállítási üzletágán az Uber, tudta meg a Reuters. A veszteséget veszteségre halmozó fuvarozó cég előre menekülne: belső információk szerint tárgyalásokat kezdtek a chicagói székhelyű Grubhub felvásárlásáról.
Bár a lehetséges árról nem szivárogtak ki infók, a 2004-ben alapított házhoz szállító cég piaci kapitalizációja jó kiindulópont ahhoz, hogy elképzeljük, mennyi pénzről folyhatnak a megbeszélések. A DoorDash után a második legnagyobb ételszállító cég a tárgyalások kiszivárgása előtt 4,3 milliárd dollárt ért (az Uber értéke 55 milliárd).
Akik Grubhub-részvényekben tartották a befektetéseiket, mindenesetre már nyertek: a tárgyalások hírére az árfolyam rakétaként lőtt ki (a cég piaci értéke így most már nagyjából 5,5 milliárd), de az Uber papírjai is nyertek több mint 2 százalékot. A Grubhub eddig zuhanásban volt, mivel az első negyedévben veszteséges cég bejelentette, hogy a második negyedéves profitjából a partner éttermek talpon maradását kívánja segíteni.
A tárgyalásokat egyik cég sem erősítette meg: az Uber szóvivője nem reagált a Reuters megkeresésére, a Grubhub pedig azt nyilatkozta, hogy az iparágban van értelme a konszolidációnak. Egyesek elemzők szerint az Uber érdeke az, hogy elhúzza a tárgyalásokat a járvány végéig. Ha ugyanis akkor csökken az ételkiszállítás iránti kereslet, csökken a kiszállító cégek értéke is.
A kétszereplős piac az Ubernek kedvez
A chicagói cég az amerikai ételkiszállítási piac 28 százalékét birtokolja (a Seamless 2014-es felvásárlása révén Londonban is jelen van). Az Uber Eatsé a piac ötöde. A legnagyobb konkurens a San Franciscó-i DoorDash 42 százalékos részesedéssel.
A felvásárlással lényegében kétszereplőssé válna a piac, amin dömpingárakkal további részesedést szerezhet és a legnagyobb szereplővé avanzsáló. Mivel az emberek átpártolása a kiszállító cégekhez tartós is lehet, egyáltalán nem mindegy, melyik szereplő milyen pozícióból vág neki a járvány utáni versenynek.
Az Uber Eats jelenleg egyébként a taxis cég leggyorsabban növő üzletága: az első negyedévben 53 százalékkal nőttek a bevételei (tavalyi 536 millióról 819 millió dollárra), de ezzel együtt is veszteséges volt. A vállalat összességében 2,9 milliárdos mínusszal zárta az év első három hónapját. Ebben van ugyan sok egyszeri tétel – például a vállalat ázsiai érdekeltségei miatti veszteségleírás –, de azoktól megtisztítva is nettó 1,1 milliárd dollárnál állt meg a veszteségszámláló.
Az Uber Eats még mindig keresi a helyét. A vállalat januárban eladta indiai érdekeltségét, május elején pedig nyolc országban – köztük három közép-kelet-európaiban, Csehországban, Romániában és Ukrajnában – zárt be. Az indoklás szerint ezek marginális piacok a vállalat szempontjából, amely inkább a fejlettebb piacokra összpontosít.
Nem biztos, hogy sima menet lesz
Nem mindenkinek tetszik, hogy a két cég egyesülhet. David Cicilline demokrata képviselő, az amerikai képviselőház monopóliumellenes albizottságának elnöke azt nyilatkozta, hogy a tervezett ügylet is megerősíti: szükség van a bizottság által követelt cégegyesítési moratóriumra. Cicilline szerint az Uber az ún. predátor vállalkozások közé sorolható, amely most a járványhelyzeten akar nyerészkedni.
Egy New York-i vendéglátóipari szövetség vezetője szerint az összeolvadás növeli a partner éttermek kiszolgáltatottságát. A házhoz szállító platformokat üzemeltető cégek birtokolják ugyanis a legnagyobb értéket, az ügyféladatokat, melyek birtokában át tudják terelni magukhoz az éttermekhez közvetlenül forduló ügyfeleket is.
Monopóliumügyben kompetens független szakértők szerint viszont a szabályzó hatóságok engedélyezik az ügyletet – bár voltak köztük olyanok, akik hosszú vizsgálatot valószínűsítenek –, már ha az Uber és a Grubhub meg tud állapodni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak