Egyelőre sikersztorit ír a 2015-ben alapított TuSimple. A startup sofőr nélküli kamionflottákat álmodik a közeljövő útjaira, amivel kapcsolatban a befektetők bizalmát is élvezni látszik. Utóbbit a NASDAQ-on múlt hét végén történt debütálás igazolja.
Átláthatóság és edukáció
A kaliforniai székhelyű vállalat pénzügyi igazgatója az elsődleges részvénykibocsátás (IPO) kapcsán elmondta, hogy nem volt szükségszerű a tőzsdére vonulás, mivel financiálisan maximálisan rendben vannak, a befektetői kedvvel pedig eddig sem volt probléma. A TuSimple sikeréhez viszont arra is szükség van, hogy a még csak most körvonalazódó önvezető piac elnyerje a közvélemény bizalmát. Pat Dillon szerint ehhez jó lehetőséget ad a tőzsdére lépés, ami egyben átláthatóvá is teszi a cég működését. Utóbbi a remények szerint szintén növelheti a bizalmat a vállalkozással és általában az autonóm közlekedéssel összefüggésben.
Az átláthatóság egyébként már csak azért sem utolsó szempont, mert a TuSimple korábban azzal került reflektorfénybe, hogy az amerikai hatóságok nemzetbiztonsági kockázatok kapcsán vizsgáltódtak. Ennek oka az volt, hogy a cégben jelentős a kínai tulajdonosi hányad (a svéd, a német és az amerikai érdekeltség mellett), de az ügy végül negatív intézkedés nélkül zárult.
A csütörtöki debütálással 1,35 milliárdnyi tőkét sikerült begyűjteni, a cég piaci kapitalizációja pedig 8,5 milliárd dollárra ugrott. (Ez különösen annak fényében érdekes, hogy 2019-ben, azaz alig két évvel ezelőtt még csak 1 milliárdra taksálták a startupot.) A 40 dolláros nyitó árat követően az árfolyam kicsit hektikusan alakult, de a pénteki záráskor szinte centre pontosan ugyanott tartott a részvény, ahol bő egy nappal korábban kezdett.
Amikor a kamion előzi az autót
A TuSimple 4-es szintű autonómiával felvértezett teherautókkal szeretné felforgatni első körben az Egyesült Államok logisztikai piacát. Ehhez fontos partnereket nyert meg magának. A kooperációban gyártói oldalról befektetőként részt vesz a Volkswagen csoporthoz tartozó Traton (amely a Scania és MAN márkákat viszi) és az amerikai Navistar (amelyet pár hónapja egyébként a Traton vásárolt fel), de említhető a cégben szintén tulajdonosként is érdekelt UPS, amely logisztikai know-how-ját dobhatja a közösbe, illetve az Nvidia, amely az utóbbi időben komoly fejlesztésekkel készül kiszolgálni az önvezető rendszerek fejlesztőit.
A TuSimple 2024-re szeretné teljes lendülettel beindítani emberi sofőröket mellőző flottáját, ami nem tűnik sci-finek, tekintettel arra, hogy a robottaxikhoz, pláne a repülő autókhoz képest a teherszállításban sokkal kisebb a szakadék a realitás és a kitűzött célok között. Technológiailag lényegesen egyszerűbb a jól meghatározott útvonalon, jellemzően autópályákon haladó kamionokat elnavigálni algoritmusokkal. Ebből következően pedig a piaci bevezetéshez szükséges szabályozói jóváhagyások is könnyebben megszerezhetők. Végezetül ott van a potenciális vevői kör: ez esetben "csupán" néhány nagyvállalat vezetőségét kell meggyőzni, és nem egyéni fogyasztók seregét, mint ahogy arra a robotpilótákkal történő utasszállításnál lesz majd szükség.
Sokakat érdekel
Ennek megfelelően a teherszállítás automatizálása abszolút forró téma, és messze nem a TuSimple az egyetlen potenciális szereplője a nagy bevétellel kecsegtető új szegmensnek. Idén januárban számoltunk be például az ijfú Aurora és a nagymúltú Paccar teherautógyártó partnerségéről, de önjáró kamionokat szabadítana az utakra a Daimler és a Volvo is. Utóbbi már 2018-ban futtatott egy olyan projektet, ahol teherautói magas automatizáltsági szint mellett végeztek szállítási szolgáltatást egy norvég bányánál.
Még futurisztikusabb irányból közelít a témához egy svéd startup. Az Einride teljesen elektromos kamionjában még pilótafülke sincs, az irányítást távolról, 5G-s hálózaton végzik, már amikor egyáltalán be kell avatkozni az autonóm funkciókkal bíró gép működésébe. A jármű két éve el is kezdte első munkáját egy raktár és egy szállítmányozási terminál között. Bár a távolság mindössze 300 méter, de ez volt az első teszt a világon, amely során közútra engedtek egy vezető nélküli tehergépjárművet.
És persze mindenképpen szót érdemel a Tesla elektromos kamionja is. Elon Musk 2017-ben valóságos sci-fi bemutatót tartott a megálmodott csodagépről, ám a nem éppen visszafogott kijelentéseiről híres cégvezér szavainál fontosabbak lesznek a tények. Az első példányokat akkor 2019-re ígérte be a Tesla vezére, ám ebből legjobb esetben is talán jövőre lehet majd valami.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak