Egy friss hazai kutatás alacsony felkészültségi szintről és jelentős generációs, illetve felhasználási különbségekről számol be az MI technológiák hazai alkalmazásában.

A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research Consulting több mint 2 ezer fő részvételével készült, reprezentatív felmérése szerint a magyarországi válaszadók 79 százaléka úgy gondolja, hogy tudja, mi az a mesterséges intelligencia, de annak gyakorlati hasznosításában 4 pontot sem érnek el egy 10-es skálán.

Borítékolható különbségek

Az MI használatának élvonalában nem meglepő módon a Z generációsok helyezkednek el, akik a kutatás szerint 46 százalékban már napi szinten használják az új techológiát. Ez arra utal, hogy a következő nemzedékek belépésével a munkaerőpiac is alapvető átalakulás elé nézhet, nem beszélve az olyan jelenségekről, mint amilyen például az MI-chatbotok gyakori használata az iskolai feladatok megoldásában.

Az MI elfogadottsága és használata ezen túl jelentősen eltérő a különböző generációk között: az 1946 és1964 között, illetve az 1928 és 1945 születettek inkább elméletben támogatják a technológia megismerését, és rendre 30, illetve 36 százalékuknak vannak fenntartásai vele kapcsolatban. A közleményben szereplő, képlékenynek tűnő meghatározásokat segíthet értelmezni, hogy a fenti életkori csoportok 74, illetve 71 százalékban ismerik az MI fogalmát. Az anyagban kiemelik, hogy az idősebbeknek tanulásra és adaptációra, a társadalom szélesebb rétegeinek pedig ugyancsak elkötelezett fejlődésre van szükségük "a jövő technológiai sikeréhez", bár arról ezúttal sincs szó, hogy az elköteleződésnek pontosan mire kellene alapulnia.

A kutatás azt a közhelyet is megerősíti, hogy a fehérgalléros munkavállalók lelkesen kísérleteznek a mesterséges intelligenciával, bár a technológia széles körű és megbízható alkalmazása még nem reális dolog. A válaszadók 27 százaléka egyébként már használt MI-eszközöket munkahelyi feladatok megoldására, 18 százalékuk pedig adatelemzéshez is igénybe vette azokat.

Ezzel áll szemben, hogy a hazai irodai dolgozók 40 százaléka továbbra sem érdeklődik a mesterséges intelligencia iránt, vagy nem biztos annak hatékonyságában. Az MI ilyen irányú bevezetése a felmérésről szóló közlemény szerint is céltudatos alkalmazást követel meg, legyen szó a meglévő rendszerekbe való integrálásáról vagy a munkavállalók adaptációjáról.

A hirdetési piac már szinte biztosan borul

A 2024 augusztusában végzett kutatásban bevezették az “AI Readiness Indexet", ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatásokat, sőt még azt is, hogy mennyire ajánlják másoknak az MI használatát.

Ennek alapján a magyar lakosság 3,9-es összesített értéken áll, amelyen belül a technológia kihasználása még alacsonyabb, 2,8-as értékelést kapott. Kiemelik ugyanakkor az MI-alapú eszközök használatát az általános keresésekhez (45 százalék) és a chatbotok vagy virtuális asszisztensek napi szintű alkalmazását (31 százalék), hozzátéve, hogy a hagyományos keresési forgalom csökkenése egyre nagyobb kihívást jelent a digitális hirdetési piacon.

Közösség & HR

Otthoni balesetek is jelezhetik, hogy mennyi áramot zabál az MI

A Bloomberg riportja szerint kisebb-nagyobb problémákra számíthat majd az energiaellátásban bárki, aki a mesterséges intelligenciát kiszolgáló, nagy kapacitású adatközpontok tágabb környezetében él.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.