A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research Consulting több mint 2 ezer fő részvételével készült, reprezentatív felmérése szerint a magyarországi válaszadók 79 százaléka úgy gondolja, hogy tudja, mi az a mesterséges intelligencia, de annak gyakorlati hasznosításában 4 pontot sem érnek el egy 10-es skálán.
Borítékolható különbségek
Az MI használatának élvonalában nem meglepő módon a Z generációsok helyezkednek el, akik a kutatás szerint 46 százalékban már napi szinten használják az új techológiát. Ez arra utal, hogy a következő nemzedékek belépésével a munkaerőpiac is alapvető átalakulás elé nézhet, nem beszélve az olyan jelenségekről, mint amilyen például az MI-chatbotok gyakori használata az iskolai feladatok megoldásában.
Az MI elfogadottsága és használata ezen túl jelentősen eltérő a különböző generációk között: az 1946 és1964 között, illetve az 1928 és 1945 születettek inkább elméletben támogatják a technológia megismerését, és rendre 30, illetve 36 százalékuknak vannak fenntartásai vele kapcsolatban. A közleményben szereplő, képlékenynek tűnő meghatározásokat segíthet értelmezni, hogy a fenti életkori csoportok 74, illetve 71 százalékban ismerik az MI fogalmát. Az anyagban kiemelik, hogy az idősebbeknek tanulásra és adaptációra, a társadalom szélesebb rétegeinek pedig ugyancsak elkötelezett fejlődésre van szükségük "a jövő technológiai sikeréhez", bár arról ezúttal sincs szó, hogy az elköteleződésnek pontosan mire kellene alapulnia.
A kutatás azt a közhelyet is megerősíti, hogy a fehérgalléros munkavállalók lelkesen kísérleteznek a mesterséges intelligenciával, bár a technológia széles körű és megbízható alkalmazása még nem reális dolog. A válaszadók 27 százaléka egyébként már használt MI-eszközöket munkahelyi feladatok megoldására, 18 százalékuk pedig adatelemzéshez is igénybe vette azokat.
Ezzel áll szemben, hogy a hazai irodai dolgozók 40 százaléka továbbra sem érdeklődik a mesterséges intelligencia iránt, vagy nem biztos annak hatékonyságában. Az MI ilyen irányú bevezetése a felmérésről szóló közlemény szerint is céltudatos alkalmazást követel meg, legyen szó a meglévő rendszerekbe való integrálásáról vagy a munkavállalók adaptációjáról.
A hirdetési piac már szinte biztosan borul
A 2024 augusztusában végzett kutatásban bevezették az “AI Readiness Indexet", ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatásokat, sőt még azt is, hogy mennyire ajánlják másoknak az MI használatát.
Ennek alapján a magyar lakosság 3,9-es összesített értéken áll, amelyen belül a technológia kihasználása még alacsonyabb, 2,8-as értékelést kapott. Kiemelik ugyanakkor az MI-alapú eszközök használatát az általános keresésekhez (45 százalék) és a chatbotok vagy virtuális asszisztensek napi szintű alkalmazását (31 százalék), hozzátéve, hogy a hagyományos keresési forgalom csökkenése egyre nagyobb kihívást jelent a digitális hirdetési piacon.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak