Elon Musk az elektromos járművek, az energiatárolás vagy az űrutazás megvalósítása mellett a közlekedési rendszereket is megújítaná, praktikusan alagutakba terelve és felgyorsítva a forgalmat. Erről szól a külső fejlesztők által gondozott Hyperloop vasúti rendszer, amely az utasokat kapszulákban, légritkított csövekben szállítaná hangsebességgel, és ezen dolgozik a Boring Company nevű cég is, amely a városi közlekedésben résztvevő járműveket elektromos sínrendszerekkel juttatná el nagy távolságokra, óriási terhelést szabadítva fel a közúti infrastruktúráról.
A Boring Company (dícséretes szóvicc, a név a fúrásra és az unalomra is utalhat, miután Musk állítólag egy közlekedési dugóban szobrozva találta ki a céget) lényegében egy metróhálózatban gondolkodik, amelyre azonban nem gyalogosan, hanem autóban ülve szállna fel az ember. Az autók szánokra pakolva, több mint 200 km/h sebességgel utaznának a síneken, és az egyes városrészekbe telepített megállóknál hagynák el az alagutat, hogy onnan már saját maguk folytassák a "kisutcázást". Elég látványos dologról van szó:
A tavaly ősszel megjelent beszámolók sok esetben arról szóltak, hogy a Boring Company már elkészült egy Los Angeles-i tesztalagúttal, amihez egy Musk Twitterén közzétett fotó is tartozott. Ez annyiban igaz, hogy a kétmérföldes szakasz valóban megvalósult a Hawthorne nevű elővárosban, a szintén Musk által alapított SpaceX űrkutatási társaság központja alatt; ahogy azonban az idei hírekből kiderül, a Los Angeles megyéhez tartozó önkormányzatok körében egyelőre vegyes fogadtatásra találtak a további fúrkálásra vonatkozó tervek.
Elképzelés =/= megvalósítás
A Boring Company operatív vezetője legutóbb Culver City városvezetésével találkozott, hogy támogatást szerezzen egy újabb, 6,5 mérföld hosszú "proof of concept alagút" megépítésére. A majdnem 10,5 kilométeres, a budapesti M2 metró hosszának megfelelő alagút koncepcióterve azonban nem aratott osztatlan sikert a városatyák között: a Wired beszámolójában megszólaló városi tanácstag például azon aggodalmaskodott, hogy ezzel a helyi tömegközlekedési társaságnak teremtenének versenytársat, amelynek ráadásul magáncégként nem is lenne kötelező szem előtt tartania a szolgáltatáshoz való méltányos hozzáférést.
A városvezetők egy része szerint a Boring Company koncepciója látszólag "szuperszexi és szuperegyszerű", viszont közösségi szempontból nézve még egyáltalán nem kiforrott dolog. Ez természetesen nem jelent kerek perec visszautasítást: Culver City polgármestere rögtön világossá tette, hogy előretekintő településként ostobaság lenne, ha simán nemet mondanának Musk terveire. A felvetődő aggályok azonban világosan megmutatják, hogy a Boring Company útja egyelőre nem lesz az a kifejezett diadalmenet, amiről a tavalyi híradások szóltak.
A tervezett rendszer, ezen belül a most tárgyalt piros szakasz (forrás: The Boring Company)
Alagútépítő szakemberek már korábban is kritizálták a Culver Citybe tervezet szakaszt, mondván, hogy az építkezés nem lenne annyira sima ügy, amennyire a Boring Company lefesti. A támasztékok, a félelmetes mennyiségű talaj elhordása, a környezeti hatások folyamatos monitorozása, a közműrendszer zavartalan működésének fenntartása, a beszállítók szervezése mind egy monumentális projektté állna össze, ami a 40 ezres település részéről is komoly személyügyi költségeket feltételezne.
A Boring Company természetesen igyekszik eloszlatni az aggályokat. Állítólag már dolgoznak azon a megoldáson, amelynek segítségével a kitermelt földből az alagút falát erősítő téglákat gyártanának, így azt nem kellene a felszínre vinni, elszállítani és máshol szétteríteni. A cég azt is felajánlotta, hogy fizeti azoknak a tanácsadóknak a díját, akiket a városi önkormányzat akar felbérelni a projekt előkészítésére. Mindezek mellett újra megfogalmazták, hogy az elkészült rendszerben az utazás költségei minimum összevethetők, ha éppen nem olcsóbbak lennének a jelenlegi tömegközlekedési díjakkal. Összehasonlításképpen: a Los Angeles-i metróban az egy irányú, átszállás nélküli jegy most éppen 1,75 dollárba kerül.
Musk rosszul van a szakértőktől
A dolog ezek szerint úgy áll, hogy a Boring Company előtti legfontosabb akadály, vagyis egy teljes alagútrendszer kiépítésére szóló engedélyek megszerzées valamilyen számottevő településen, még várat magára. Bizonyos pályaszakaszok építéséről már nem csak Los Angelesben, hanem Baltimore-ban és Chicagóban is szó van, de a kommentárok szerint mindenhol az hozná meg az áttörést, ha tényleg be tudnának mutatni egy teljesen elkészült és jól működő alagúthálózatot.
Maga Elon Musk egyébként mind nehezebben viseli az akadékoskodást. Legutóbb december végén egy elismert tömegközlekedési szakértőt idiótázott le, amiért az elitistának nevezte a Boring Company tervezett megoldását. Az idiótából később két lábon járó macskás mém és idézőjeles "szakértő" lett, aki azért különösen veszélyes, mert okosnak tűnik, és ezzel könnyen megvezeti a döntéshozókat; Musk szerint az önéletrajzokban szereplő PhD tudományos fokozat mindig árulkodó jel az ilyesmivel kapcsolatban.
Szerencsére később, kissé lehiggadva azt is elmagyarázta, hogy mire gondol. Állítólag semmi baja a tömegközlekedéssel, sőt odavan a vonatokért, a földalattikért vagy a londoni buszokért. Viszont a tapasztalat azt mutatja, hogy a tömegközlekedés önmagában nem képes enyhíteni a nagyvárosok forgalmi káoszát, ami már hosszú évtizedek óta probléma, és amire még ma sem igazán látszik semmilyen érdemi megoldás. Musk úgy látja, hogy a repülő autók vagy az alagutak között kell majd választanunk – azzal a kitétellel, hogy az alagutak nincsenek kitéve az időjárásnak, nincsenek szem előtt, és az ember fejére sem eshetnek rá.
Az autókat tehát mindenképpen le kell vinni a többszintes alagútrendszerekbe – ehhez azonban hozzáteszi, hogy a jelenleginél szerinte is sokkal hatékonyabb fúrási technológiákra lenne szükség, miután a rendelkezésre álló módszerek tényleg drágák és lassúak. Nem véletlen, hogy a Boring Company nem csak alagutakat fúr, hanem magát a fúrási technológiát is fejleszti, vagyis a létező megoldásoknál gyorsabb, hatékonyabb, automatizált és teljesen elektromos (alagút)fúró gépen dolgozik. Mindez Musk víziójában nem csak a földi közlekedés megújításának, hanem a Mars későbbi kolonizációjának is a feltétele lenne, így ezek a fejlesztések nyilvánvaló átfedést jelentenek a "rakétaember" különféle vállalkozásaiban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak