Első ránézésre az okostelefon-piac rendkívül jó évet zárt 2015-ben. A Strategy Analytics friss elemzése szerint az értékesített mennyiség közel 13 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti eredményeket, miközben a nagy gyártók többsége átlag feletti növekedést produkált. Ha viszont kicsit jobban megvizsgáljuk a számokat, kiderül, hogy valószínűleg itt van vége a korábbi évek rakétázásának.
Közel a másfél milliárd
A kutatócég jelentése 1441,7 millió leszállított mobilról szól, ami természetesen új éves rekordot jelent. Idén minden bizonnyal fölé is lehet majd menni a bűvös másfél milliárdos szintnek, ám a globális piacbővítés innentől kezdve sokkal nehezebb feladat lesz.
Az éves szinten elért 12,7 százalékos növekedéshez képest az utolsó negyedév eladásai gyakorlatilag teljesen megtorpantak. A negyedik negyedévben csak 6 százalékkal sikerült több készüléket leszállítani, mint 2014 végén. Ez a dinamika pedig a leggyengébb, mióta a cég monitorozza az okostelefon-piacot.
A növekedés gátja egyfelől természetes, hiszen az új típusú mobilok immár a legtöbb ország, fontosabb régió piacán elérték, vagy nagyon megközelítették a szaturációs szintet. Innentől már leginkább csak a készülékcserékből generálódhat üzlet, ezt viszont a sok helyen meglévő gazdasági bizonytalanság lassítja.
Állva maradt az élharcos
Ami a nagy gyártókat illeti, a szereplők nem sokat változtak egy év alatt, de a relatív erősorrend kicsit átrendeződött. A hosszú évek óta a legtöbb készüléket értékesítő Samsung továbbra is vezeti a mezőnyt, ám gyakorlatilag semmit nem tudott rátenni a 2014-es teljesítményére. Ennek megfelelően több százalékpontot is vesztett globális részesedéséből. A nem túl jól muzsikáló dél-koreai óriásnál két dolog miatt azért pozitívabbnak tűnnek az idei kilátások. Egyrészt hamarosan érkezhet a legfrissebb zászlóshajó, a Galaxy S7, másrészt a tavaly októbertől decemberik tartó időszakban pont a Samsung volt az, amelyik átlag feletti, 9 százalékos forgalomnövekedést tudott elkönyvelni.
A nagy rivális Apple-nél kicsit fordított a helyzet. Éves szinten rekordszintű, több mint 230 milliós eladási mennyiséget produkált, ami nem mellesleg 20 százalékkal több, mint 2014-ben. Náluk viszont pont az utolsó negyedév sikerült rosszabbul, ami meg is látszott nemrégiben közölt pénzügyi jelentésükön. A két nagy tehát könnyen lehet, hogy pont eltérő irányú pályán mozog az elkövetkező hónapokban.
A harmadik Huawei kicsit elmaradt az éves átlagos növekedéstől, de még így is biztosan tartja pozícióját, hiszen a Motorolát 2014 végén átvevő Lenovo egyelőre finoman szólva sem tudja kihasználni az egyesülésben rejlő szinergiákat. Az ötödik helyen a korábban elképesztő növekedési számokat produláló Xiaomi áll. A kínai üstökös most már sokkal szolidabban emelkedik, és jövőjével kapcsolatban is van némi bizonytalanság.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak