Néhány millió híján közel másfél milliárd okostelefon talált gazdára tavaly. A rekord szám mellett azonban néhány kevésbé pozitív trend is kirajzolódik az egyre telítettebb szegmensben.

Első ránézésre az okostelefon-piac rendkívül jó évet zárt 2015-ben. A Strategy Analytics friss elemzése szerint az értékesített mennyiség közel 13 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti eredményeket, miközben a nagy gyártók többsége átlag feletti növekedést produkált. Ha viszont kicsit jobban megvizsgáljuk a számokat, kiderül, hogy valószínűleg itt van vége a korábbi évek rakétázásának.

Közel a másfél milliárd

A kutatócég jelentése 1441,7 millió leszállított mobilról szól, ami természetesen új éves rekordot jelent. Idén minden bizonnyal fölé is lehet majd menni a bűvös másfél milliárdos szintnek, ám a globális piacbővítés innentől kezdve sokkal nehezebb feladat lesz.

Okostelefon-piac 2015-ben
Create your own infographics

 

Az éves szinten elért 12,7 százalékos növekedéshez képest az utolsó negyedév eladásai gyakorlatilag teljesen megtorpantak. A negyedik negyedévben csak 6 százalékkal sikerült több készüléket leszállítani, mint 2014 végén. Ez a dinamika pedig a leggyengébb, mióta a cég monitorozza az okostelefon-piacot.

A növekedés gátja egyfelől természetes, hiszen az új típusú mobilok immár a legtöbb ország, fontosabb régió piacán elérték, vagy nagyon megközelítették a szaturációs szintet. Innentől már leginkább csak a készülékcserékből generálódhat üzlet, ezt viszont a sok helyen meglévő gazdasági bizonytalanság lassítja.

Állva maradt az élharcos

Ami a nagy gyártókat illeti, a szereplők nem sokat változtak egy év alatt, de a relatív erősorrend kicsit átrendeződött. A hosszú évek óta a legtöbb készüléket értékesítő Samsung továbbra is vezeti a mezőnyt, ám gyakorlatilag semmit nem tudott rátenni a 2014-es teljesítményére. Ennek megfelelően több százalékpontot is vesztett globális részesedéséből. A nem túl jól muzsikáló dél-koreai óriásnál két dolog miatt azért pozitívabbnak tűnnek az idei kilátások. Egyrészt hamarosan érkezhet a legfrissebb zászlóshajó, a Galaxy S7, másrészt a tavaly októbertől decemberik tartó időszakban pont a Samsung volt az, amelyik átlag feletti, 9 százalékos forgalomnövekedést tudott elkönyvelni.

A nagy rivális Apple-nél kicsit fordított a helyzet. Éves szinten rekordszintű, több mint 230 milliós eladási mennyiséget produkált, ami nem mellesleg 20 százalékkal több, mint 2014-ben. Náluk viszont pont az utolsó negyedév sikerült rosszabbul, ami meg is látszott nemrégiben közölt pénzügyi jelentésükön. A két nagy tehát könnyen lehet, hogy pont eltérő irányú pályán mozog az elkövetkező hónapokban.

A harmadik Huawei kicsit elmaradt az éves átlagos növekedéstől, de még így is biztosan tartja pozícióját, hiszen a Motorolát 2014 végén átvevő Lenovo egyelőre finoman szólva sem tudja kihasználni az egyesülésben rejlő szinergiákat. Az ötödik helyen a korábban elképesztő növekedési számokat produláló Xiaomi áll. A kínai üstökös most már sokkal szolidabban emelkedik, és jövőjével kapcsolatban is van némi bizonytalanság.

Mobilitás

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.