Az online előfizetések világa még mindig relatíve új dolognak tekinthető, így különösképpen nem csodálkozhatunk azon, hogy maguk a szolgáltatók is gyakran kísérletezgetnek annak érdekében, hogy megtalálják az ideális (azaz a legtöbb pénzt hozó) konstrukciót.
A nagy filmes ésvagy zenei kínálatot ajánló vállalatok legtöbbje egyelőre az egyszerűség mellett döntött, azaz jobbára egyetlen fizetős csomagot kínálnak, abba pakolva minden prémium funkciót. Természetesen tetten érhetők apró különbségek, mennyiségi és egyéb egyedi kedvezmények, de összességében ez az "egyenkabátos" irány látszott üzletileg a leginkább kifizetődő útnak.
Ennek a trendenek a megváltozására utalhat azonban az, hogy a héten gyors egymásutánban két nagy szereplőről, a videós tartalmak területén egyeduralkodó YouTube-ról, és a zenei streaming piacán meghatározó Spotify-ról derült ki, hogy az alap előfizetős csomagjához képest egy szűkebb funkcionalitású, ám lényegesen olcsóbb megoldást kóstoltat az ügyfelekkel.
Emitt reklám, amott meg átugrási korlát nélkül
A Google-höz tartozó YouTube elsőként a Benelux államokban és Skandináviában teszteli a közönséget a Premium Lite elnevezésű szolgáltatással. Ez tulajdonképpen semmi mást nem nyújt a felhasználónak, mint reklámmentes tartalommegtekintést - legyen szó bármilyen eszközről. A szűk 7 euróért igénybe vehető funkció alig több mint a fele, a lényegesen többet (például offline megtekintést, háttérben futtatást és a zenei portfóliót) kínáló Premium csomag 12 eurós havi díjának. A témával kapcsolatban a YouTube annyit közölt, hogy a szolgáltatás kísérleti stádiumban van, és a jövőben elképzelhető hogy más konstrukciókkal is tesztelik a felhasználói igényeket.
A svéd Spotify kicsit más megközelítésben, de lényegében ugyanezzel próbálkozik. A zenei szolgáltatás jelenleg érvényben lévő fizetős szolgáltatása az USA-ban havonta 10 dollárba (Nyugat-Európában jellemzően 10 euróba) kerül. Ehhez képest lényegesen olcsóbban, egyes felhasználóknál mindössze 99 centért tűnt fel egy új ajánlat. A filléres csomag ugyan nem szabadít meg senkit a reklámoktól, ám tartalmaz egy sokak számára fontos lehetőséget: a zeneszámok korlátlan átugrását. Utóbbiból óránként csak hatot tehetnek az ingyenes verziót használók, ráadásul a zeneszámok kiválasztásában is nagyobb szabadságot enged a Spotify Plus névre hallgató kísérleti szolgáltatás. A Spotify érdemben gyakorlatilag ugyanazt nyilatkozta a tesztelésről, mint fentebb a YouTube, azaz folyamatosan kísérleteznek különböző lehetőségekkel, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy mindebből bármikor valódi, mindenki számára elérhető ajánlat lesz.
Egy azonban biztos: bármennyire is vonzó az egyetlen szolgáltatási csomagban rejlő egyszerűség, a felhasználók láthatóan annál változatosabb igényekkel (és lehetőségekkel) rendelkeznek ahhoz, hogy ebbe az egységsugarú lyukba a többségüket bele lehetne gyömöszölni. Ezért könnyen lehet, hogy a jövőben egyre több szolgáltató kínálatában jelennek meg nem csupán kísérleti jelleggel a fentiekhez hasonló, eltérő árazású előfizetési konstrukciók.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak