Az Online Kiskereskedelmi Index felméréssorozat keretében közel 3200 hazai webáruházat szondáznak meg rendszeresen, hogy az e-kereskedelem aktuális hazai állapotáról pontosabb képet kapjunk. A GKI Digital és az Árukereső közös kutatásának egyik legfontosabb megállapítása, hogy bár folyamatosan fejlődik, érik a szektor, a magyar vásárlók háromnegyede még mindig bizalmatlan és ragaszkodik az utólagos fizetéshez.
Hasi tasi nem kér kódot
A számok alapján tavaly 38 millió rendelés futott be az online áruházakba, amelyeknek 74 százalékat valamilyen utólagos fizetési megoldással egyenlítették ki. Ez a legtöbb esetben a jó öreg készpénzt jelenti, ugyanis Magyarországon abszolút többségben vannak a készpénzes webshopos vásárlások. A mért 55 százalék nagyját a kiszállításkor a futárnak fizető ügyfélkör adja (42%), de jelentős a bolti átvételes, kápéban kiegyenlített tranzakciók aránya is (13%).
Ha a fenti grafikont szemügyre vesszük, kiderül, hogy a banki átutalás és az egyéb elektronikus megoldások használata összesen nem éri el a 25 százalékot. Ez ahhoz képest, hogy online felületeken már több mint 1000 milliárd forintot költünk el itthon és a nagyvilágban, meglehetősen szerény, elmaradottságot mutató eredmény. Azért előremutató jel, hogy az online kártyahasználat aránya egy év alatt 5 százalékot tudott javulni.
A velünk élő múlt
A készpénzhez való ragaszkodás okai között minden bizonnyal felfedezhetők kulturális, társadalmi berögződések is, főleg annak fényében, hogy az átlagos magyar online vásárló életkora meghaladja a 45 évet. Az idősebb generációnak pedig láthatóan sokkal könnyebb felvenni a fonalat a facebookozásban, vagy éppen a termékek keresésében és online megrendelésében, ám ha pénzről van szó, ott inkább óvatosabban duhajkodnak.
Persze az sem segíti a készpénzes vásárlások visszaszorulását, hogy miközben szinte minden hazai online boltban van lehetőség személyes átvételre ésvagy utánvételes kiszállításra, az elektronikus fizetési megoldások sok helyen még most sincsenek integrálva a vásárlási folyamatba. Utóbbinak persze nem feltétlenül a kereskedők maradisága vagy lustasága az oka, hanem az is, hogy a bankok igen magas jutalékkal kínálják szolgáltatásaikat.
Kitörési pontok
A jövőre nézve némi javulást hozhat, az eredetileg nyárra tervezett, de végül csak jövő tavasszal startoló azonnali fizetési rendszer bevezetése. Ez ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a vásárlók akár telefonszámmal is kiegyenlíthessék a megrendelésüket - utat nyitva ezzel alternatív pénzügyi szolgáltatóknak, akik kedvezőbb konstrukciót ajánlhatnak a kereskedőknek, mint amilyen a bankkártyás fizetés.
A tanulmány megjegyzi azt is, hogy maguk a kereskedők is sokat tehetnének azért, hogy a társadalom gyorsabban elfogadja a modernebb fizetési megoldásokat. Bár a hazai webshopokban folyamatosan bővül az elektronikus fizetési lehetőségek köre, ám amíg az utánvétel opció marad, addig az átállás várhatóan lassú marad. Példaként a nagy globális szereplőket hozzák. A magyarok jó része ugyanis ma már gond nélkül vásárol az Amazonról és az Aliexpressről, miközben ezeknél minden esetben előre kell rendezni a megrendelést. Az utánvételes vásárlás feladása azonban a jelenlegi hazai viszonyok ismeretében finoman szólva is kockázatos lépés lenne a hazai kereskedőknek, hiszen a régi dolgaihoz ragaszkodó vásárló elmenne máshova, ahol úgy fizethet, ahogy eddig is tette.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak