A hazai online kiskereskedelem helyzetét vizsgáló kutatássorozat legfrissebb darabja a fizetési megoldásokra koncentrált. Úgy tűnik, képtelenek vagyunk leszokni a készpénzes vásárlásról.

Az Online Kiskereskedelmi Index felméréssorozat keretében közel 3200 hazai webáruházat szondáznak meg rendszeresen, hogy az e-kereskedelem aktuális hazai állapotáról pontosabb képet kapjunk. A GKI Digital és az Árukereső közös kutatásának egyik legfontosabb megállapítása, hogy bár folyamatosan fejlődik, érik a szektor, a magyar vásárlók háromnegyede még mindig bizalmatlan és ragaszkodik az utólagos fizetéshez.

Hasi tasi nem kér kódot

A számok alapján tavaly 38 millió rendelés futott be az online áruházakba, amelyeknek 74 százalékat valamilyen utólagos fizetési megoldással egyenlítették ki. Ez a legtöbb esetben a jó öreg készpénzt jelenti, ugyanis Magyarországon abszolút többségben vannak a készpénzes webshopos vásárlások. A mért 55 százalék nagyját a kiszállításkor a futárnak fizető ügyfélkör adja (42%), de jelentős a bolti átvételes, kápéban kiegyenlített tranzakciók aránya is (13%).

 

 

Ha a fenti grafikont szemügyre vesszük, kiderül, hogy a banki átutalás és az egyéb elektronikus megoldások használata összesen nem éri el a 25 százalékot. Ez ahhoz képest, hogy online felületeken már több mint 1000 milliárd forintot költünk el itthon és a nagyvilágban, meglehetősen szerény, elmaradottságot mutató eredmény. Azért előremutató jel, hogy az online kártyahasználat aránya egy év alatt 5 százalékot tudott javulni.

A velünk élő múlt 

A készpénzhez való ragaszkodás okai között minden bizonnyal felfedezhetők kulturális, társadalmi berögződések is, főleg annak fényében, hogy az átlagos magyar online vásárló életkora meghaladja a 45 évet. Az idősebb generációnak pedig láthatóan sokkal könnyebb felvenni a fonalat a facebookozásban, vagy éppen a termékek keresésében és online megrendelésében, ám ha pénzről van szó, ott inkább óvatosabban duhajkodnak.

Persze az sem segíti a készpénzes vásárlások visszaszorulását, hogy miközben szinte minden hazai online boltban van lehetőség személyes átvételre ésvagy utánvételes kiszállításra, az elektronikus fizetési megoldások sok helyen még most sincsenek integrálva a vásárlási folyamatba. Utóbbinak persze nem feltétlenül a kereskedők maradisága vagy lustasága az oka, hanem az is, hogy a bankok igen magas jutalékkal kínálják szolgáltatásaikat.  

Kitörési pontok

A jövőre nézve némi javulást hozhat, az eredetileg nyárra tervezett, de végül csak jövő tavasszal startoló azonnali fizetési rendszer bevezetése. Ez ugyanis lehetőséget ad arra, hogy a vásárlók akár telefonszámmal is kiegyenlíthessék a megrendelésüket - utat nyitva ezzel alternatív pénzügyi szolgáltatóknak, akik kedvezőbb konstrukciót ajánlhatnak a kereskedőknek, mint amilyen a bankkártyás fizetés.

A tanulmány megjegyzi azt is, hogy maguk a kereskedők is sokat tehetnének azért, hogy a társadalom gyorsabban elfogadja a modernebb fizetési megoldásokat. Bár a hazai webshopokban folyamatosan bővül az elektronikus fizetési lehetőségek köre, ám amíg az utánvétel opció marad, addig az átállás várhatóan lassú marad. Példaként a nagy globális szereplőket hozzák. A magyarok jó része ugyanis ma már gond nélkül vásárol az Amazonról és az Aliexpressről, miközben ezeknél minden esetben előre kell rendezni a megrendelést. Az utánvételes vásárlás feladása azonban a jelenlegi hazai viszonyok ismeretében finoman szólva is kockázatos lépés lenne a hazai kereskedőknek, hiszen a régi dolgaihoz ragaszkodó vásárló elmenne máshova, ahol úgy fizethet, ahogy eddig is tette.

Piaci hírek

Elkeseredett hírességek próbálják visszafogni az MI-fejlesztők versenyét

Több ezer befolyásos személyiség csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, ami kötelezően leállítaná az emberfeletti szuperintelligencia felépítésére irányuló munkát, a tiltás feloldását pedig tudományos konszenzushoz és a közvélemény támogatásához kötné.
 
Hirdetés

Az end-to-end védelmeké a jövő

A kódbiztonság integrálásával új fejlődési szakaszukba léptek a felhős védelmi platformok. Werner Obringot, a Clico Hungary cloud security architektjét kérdeztük a miértekről és hogyanokról.

A biztonsági megoldásszállítók érthető módon egy irányba mozdulnak, hiszen ugyanazoknak a támadásoknak az ellenszerét keresik. Megoldási javaslataikban sokszor csak árnyalatnyiak a különbségek, ami egyszerre könnyíti és nehezíti a választást.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.