És persze van benne több ellentmondás is, amit a szöveg igyekszik elkenni. Újra nekirugaszkodik a kormány a startupkánanán megtalálásának?

Az év végén jelent meg Magyarország Digitális Startup Stratégiája, melyet a Digitális Jólét Program részeként dolgoztak ki. A stratégia elkészítésének célja, hogy azonosítsa azokat az eszközöket és lehetőségeket, melyek révén létre lehet hozni egy virulens és innovatív startup ökoszisztémát.

Érdemes azonban felidézni, hogyan is jött létre a Digitális Jólét Program, és azon belül a Digitális Startup Stratégia.

Internetadótól InternetKon-ig

Szavak szintjén több éve vágya a kormánynak, hogy Magyarországot startupparadicsommá tegye. 2013–14 folyamán egyre-másra jöttek azok a kormányzati akciók, melyek a digitális gazdaság és az infokommunikációs szektor fejlesztésével összhangban a startup ökoszisztéma kiépítését lettek volna hivatottak támogatni. Az ez irányú kormányzati beavatkozást az IKT ipar szakmai szervezete, az IVSZ is szorgalmazta. A szövetség több javaslatot is megfogalmazott azzal összefüggésben, hogy maga a szektor mintegy 600 milliárd forint EU-s forráshoz jut a 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban. A javaslatok az oktatástól a vállalkozásfejlesztésen át az szoftverexport támogatásáig nagyon széles spektrumot öleltek fel.

Bár tervek voltak, túl sok startuptámogató lépést végül nem tett a kormány. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) független szakemberek bevonásával 2013-ban létrehozta BudapestHUB munkacsoportot, amely azt az célt tűzte ki, hogy Budapest legyen Kelet-Közép-Európa startup fővárosa 2020-ra. A munkacsoport egy dokumentumot is kiadott Runway Budapest 2.0.2.0. A Startup Credo címmel (a tanulmány teljes szövege itt érhető el pdf-ben), amely az első átfogó stratégiai elképzelés volt a magyar startup ökoszisztéma megteremtésére. A dokumentum az állam szerepét – a Digitális Startup Stratégiával ellentétben – csak közvetett szereplőként, katalizátorként képzelte el a folyamatban.

Bár az NGM konkrét lépéseket ígért, a Startup Credo által megfogalmazott célkitűzések jobbára papíron maradtak. Pedig a minisztérium akkori parlamenti és gazdaságstratégiáért felelős államtitkára, Cséfalvay Zoltán még a startupokat segítő speciális adókedvezmények bevezetését is többször belengette a 2014-es választások előtt.

Ehhez képest 2014 őszén a következő évi adótörvénybe nem hogy célzott adókedvezmény nem került, hanem egy olyan módosító javaslat fogalmazódott meg, amely megadóztatta volna az internethasználatot, azaz a digitális gazdaság legfontosabb infrastrukturális eleméhez való hozzéférést drágította volna. A társadalmi ellenállást látva – több tízezren tüntettek az adó ellen – a kormány visszakozott, bár sokáig bizonytalan volt, hogy valóban visszavonják-e a javaslatot. Végül győzött a józan ész, a módosítót elvetették, kormány pedig elindított egy újabb nemzeti konzultációt: ez az a bizonyos InternetKon, melynek eredményeként a Digitális Jólét Program és a Digitális Startup Stratégia (DSS) is született. A DSS közvetlenül a startup ökoszisztéma felvirágoztatásának lehetőség fogalmazza meg, de ha megvalósul, közvetve az egész gazdaság digitalizációjára hatással lehet.

A meghatározás nehézsége

A szöveg közel tizede foglalkozik a startup fogalmának meghatározásával. Az egyik legproblémásabb pont a digitális kitétel. Érdekes, hogy bár a szöveg tobzódik a "digitális" jelző használatában (digitális jólét, digitális oktatási stratégia, digitális exportfejlesztési stratégia), a stratégia szerzői is elismerik, hogy épp a "digitális startup" kifejezés meglehetőse problémás. Akár el is lehetne hagyni a digitális jelzőt, írják, "hiszen ma már a legtöbb startup tevékenysége szorosan kötődik a digitalizációhoz." Ráadásul sok startup nem közvetlenül a digitális térben tevékenykedik (pl. kreatíviparhoz, képző- és iparművészet, design).

A szerzők ebből vezetik le azt is, hogy nem érdemes szektorok alapján korlátozni a startup fogalmát – és ez a nemzetközi gyakorlat is –, mert minden ágazatban lehetnek olyan vállalkozások, melyek megváltoztatják az adott szektor üzleti modelljét, munkaszervezését, értékesítési technikáit stb.

A startup fogalmának meghatározásakor a stratégia készítőinek figyelembe kellett venniük az EU-s klasszifikációt. Ugyanis az EU-s források nagyban befolyásolják a startupok támogatásának lehetőségeit, például a JEREMIE II program felhasználását.

Az EU egy 2014-es rendelete szerint kockázatfinanszírozási támogatást az a tőzsdén nem szereplő kkv kaphat, amely még semmilyen piacon nem működött; vagy az első kereskedelmi értékesítéstől számítva kevesebb mint 7 éve működik; vagy új termék- vagy földrajzi piacra való belépéshez akkora kockázatfinanszírozási célú befektetést igényel – természetesen üzleti tervvel alátámasztva –, amely meghaladja az előző 5 évben elért átlagos éves árbevételének 50 százalékát.

Ugyanez a rendelet szabályozza az induló vállalkozásoknak nyújtható támogatást is. Ezek a legfeljebb öt éve bejegyzett, tőzsdén nem jegyzett kisvállalkozások, melyek még nem osztottak nyereséget és nem összefonódás útján jöttek létre.

A DSS szerzői azonban szűkebben, a korai fázisú cégekre korlátozná a fogalmat. Hat kritériumot határoznának meg. Azt tekintenék támogatandó startupnak, amely (1) nem más vállalkozás többségi vagy kizárólagos tulajdonában van; (2) legfeljebb 3 éve alapították; (3) éves nettó árbevétele nem haladja meg a 100 millió forintot; (4) legfeljebb 20 teljes munkaidős alkalmazottja van; (5) a cégbe korábban nem fektetett be kockázati tőkealap; és (6) a cég nem rendelkezik részesedéssel (üzletrésszel) más gazdasági társaságban.

A Stratégia ki is mondja: célszerűbb lenne a "korai fázisú vállalkozások" elnevezést használni.

Budapest vagy Magyarország?

A szöveg hangsúlyozza: "A dokumentum Magyarország, és semmiképpen sem kizárólag Budapest Digitális Startup Stratégiája." Ugyanakkor azt is elismeri, hogy a jelentős startup ökoszisztémák nagyvárosokban alakulnak ki, mert ott koncentrálódik az ökoszisztémához szükséges tőke, tudás és munkaerő. Bár a szöveg szerint a vidéki – elsősorban egyetemek köré szerveződő – tudásbázisok is fontos szerepet kaphatnak, nehéz nem észrevenni az elképzelések Budapest-központúságát.

A SWOT elemzés "erősségek" rovatában például ilyenek szerepelnek: "dinamikus kulturális élet, Budapest vonzó a fiatal vállalkozók számára" vagy "dinamikusan fejlődő budapesti meetup kultúra". De néhány egyéb erősség (pl. nemzetközi színvonalú rendezvények, kedvező geopolitikai elhelyezkedés) esetében is nehéz elvonatkoztatni a fővárostól. Ugyanez mondható el a "lehetőségek" egy jelentős részéről is.

A Budapest-központúság azonban megjelenik a gyengeségek és a veszélyek között is. Például kevés a diverzifikált, különböző szolgáltatásokat nyújtó coworking iroda Budapesten kívül, a köznevelésen kívüli képzési formák túlságosan Budapest-centrikusak. Az a gyengeség persze ismét csak a fővároscentrikus szemléletet tükrözi, hogy Budapest nem eléggé vonzó a külföldi startupok számára,

A helyzet kritikus elemzése

A stratégia öt alappillérre épül: a vállalkozó szellem, a vállalkozói kompetenciák, az együttműködés kultúrája, a támogató üzleti környezet és a finanszírozási források. A szöveg legnagyobb erénye, hogy erős kritikával szemléli a hazai környezetet mind az öt esetben. A SWOT analízisben és a részletes elemzésben egyaránt nagy hangsúlyt kapnak azok a tényezők, melyek akadályozzák a startup ökoszisztéma kibontakozását.

A vállalakozói hajlandóság Magyarországon világviszonylatban is alacsony, az Európai Unióban pedig nálunk a legkevésbé elfogadott a vállalkozói életforma. De nem a tehetség vagy a szaktudás, hanem azok a képességek hiányoznak, melyek egy sikeres innovatív vállalkozás felépítéséhez szükségesek.

A vállalkozói kompetenciák oktatása terén is gyengén áll az ország. Bár vannak előremutató jelek, például a köznevelés része a vállalkozói ismeretek oktatása, illetve egy Nemzeti Alaptantervről szóló kormányrendelet a kulcskompetenciák közés sorolja a vállalkozói kompetenciát, nemzetközi összevetésben a magyar diákok gyengén szerepelnek minden olyan felmérésben, amely ezeket a képességeket méri.
 

A Digitális Startup Stratégia öt pillére

(Kattintson a képre a nagyításhoz)


Az OECD felmérése és az European Digital City Index szerint a pénzügyi kultúránk kifejezetten alacsony színvonalú, a nyelvi kompetenciákban Európa legrosszabbjai között vagyunk, a digitális kompetenciákban ugyan elérjük az EU átlagát, de az idősek és az alacsony képzettségűek felzárkóztatása elmaradt. A rövid távú kilátások sem jók, mert kevés a vállalkozási ismeretek szakszerű és élményszerű oktatásához megfelelő tudással bíró szaktanár. A köznevelésen kívüli oktatási lehetőségek pedig Budapestre koncentrálódnak, ráadásul drágák.

Az együttműködés kultúrája nem csak Magyarországon probléma. Miközben az EU bőkezűen finanszírozza az innovációt, sokkal kisebb ezeknek a támogatásoknak a hozadéka, mint például az USA-ban. Konkrétabban: ugyanannyi befektetésből kevesebb nemzetközi nagyvállalat nő ki Európában, mint az USA-ban. Magyarországon ehhez jön még az, hogy a startupok jelenléte egyelőre viszonylag alacsony, B2B értékláncaik gyakorlatilag nem léteznek. Gyengék az egyetemi együttműködések, nem eléggé sokszínűek az egyetemi fejlesztéseket megalapozó kutatások. További probléma, hogy minimális a kapcsolat a magyar startupok és nagyvállalatok között, és javítani kell a közadatokhoz való hozzáférésen is.

A hazai gazdaságot jelenleg a nemzetközi gyártócégek (elsősorban az autóipar) határozzák meg, ami kockázatos. Nemcsak amiatt, mert így az ország gazdasága ki van szolgáltatva az adott ágazat konjunkturális hatásaitnak, hanem azért is, mert konzerválja a globális értékláncokban kialakult, túlnyomóan az alacsonyabb hozzáadott értékű folyamatokban való részvételünket – áll a dokumentumban.

Világos szabályozás, kevés adminisztráció

Az üzleti környezet kapcsán is sok negatívumot sorol fel a DSS. Olyan problémákat gyűjt össze, melyek miatt nemzetközi összehasonlításban nem igazán vállalkozóbarát az ország. A Small Business Act rangsora szerint az adminisztratív háttér, a szabályozási környezetet szempontjából nem érjük el az uniós átlagot. A World Economic Forum versenyképességi ragsorában az EU-tagállamok sereghajtói között vagyunk, és főleg a szabályozás, valamint a kkv-kat sújtó adminisztratív terhek miatt. Magasak az adminisztrációs terhek, az adórendszer nem ösztönöz befektetésre, bár léteznek startupoknak kisebb adókedvezmények, azok nem adnak komoly könnyebbséget az induló vállalkozásoknak, és a forráshoz jutást sem segítik.

Végül az ötödik elem a finanszírozás. Magyarországon a JEREMIE program biztosította az összes kihelyezett tőke 70 százalékát. A stratégia írói nem is tagadják: enélkül még régiós összevetésben is nagyon lemaradtunk volna ezen a téren. Mint írják, a program megítélése ugyanakkor szakmai körökben visszás, mivel kevés exitet eredményezett, és az ökoszisztéma kiépüléséhez sem járult hozzá kellő mértékben.

Mivel a JEREMIE-alapok elsősorban a közepes (700 ezer – 1 millió euró) méretű befektetéseket preferálták, nehéz volt forrásokhoz jutni a seed és a növekedési szakaszban.

A megoldás itt is a központosítás?

A Digitális Startup Stratégia végül arra a következtetésre jut, hogy a siker eléréséhez két elem kell. Egyrészt ki kell dolgozni a Digitális Startup Stratégia Intézkedési Tervet, amely részletezi a célok eléréséhez szükséges feladatokat. Másrészt létre kell hozni a Startup Hungary módszertani és koordinációs központot, melynek feladata a végrehajtás koordinálása, az eszközrendszer összehangolt, integrált megvalósítása.

A Stratégia által javasolt eszközrendszer meglehetősen szerteágazó: az oktatás-képzés fejlesztésétől a női vállalkozók támogatásán át a különböző támogató adókedvezményekig rengeteg lehetőséget számba vesz.

A DSS által hozott pozitív nemzetközi példák többségében az állam szintén nagy szerepet vállal a startup ökoszisztémák fejlesztésében, de elsősorban közvetett eszközökkel. Észtországban például az oktatás célzott fejlesztésével és a bürokrácia csökkentésével, míg Izraelben befektetési alapok beindításának támogatásával segítették a folyamatot. Az állam szerepe azonban mindkét esetben korlátozott maradt, a folyamatot a piaci szereplők vitték végig. Jól mutatja ezt az izraeli út: a kormány 100 millió dollárt költött arra, hogy külföldi befektetőkkel közösen hozzon létre tőkealapokat. Az állam azonban csak a beindításban (a külföldi befektetők megnyerésében) vállalat szerepet, ezért az alapok állami részére a piaci szereplők vételi opciót is kaptak.

Ez a hozzáállás az, amit három éve a BudapestHUB is megfogalmazott: "A startup világ fejlődésében az állam elsősorban katalizátor szerepet játszhat. Mint katalizátor elősegítheti a startup ökoszisztéma kialakulását és növekedését, de – ugyancsak, mint a katalizátor – nem vesz részt közvetlenül ezekben a folyamatokban. A legtöbbet azzal teheti, ha gazdaságpolitikai jelzései a teljesítményt és a produktív vállalkozásokat ösztönzik." A DSS azonban egy ennél jóval aktívabb állammal számol.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.