Egyre több szó esik arról a növekvő megosztottságról, ami a cégvezetőket és alkalmazottaikat jellemzi a mesterséges intelligencia munkahelyi megjelenését illetően. Számos nagyvállalat ma már kötelezővé teszi, sőt esetenként ellenőrzi is a dolgozók MI-használatát, miközben sok munkavállaló azt tapasztalja, hogy az új eszközök nem könnyítik, hanem éppen ellenkezőleg, nehezítik a munkáját, miközben a technológia használatával ők maguk segítik elő, hogy az automatizált rendszerek idővel átvegyék a helyüket. A Business Insider összeállítása két globális felmérést is idéz ezzel kapcsolatban, amelyekből kiderül, hogy a költségcsökkentés ígéretén túl semmi sem garantálja az erőltetett ütemben zajló bevezetések sikerességét, közben pedig kilóg a lóláb, amikor rögtön elbocsátásokkal kötik össze a folyamatot.
A Dayforce HR-es szoftvercég által finanszírozott, 7 ezer szakember bevonásával készült tanulmány arra jutott, hogy a felső vezetők 87 százaléka használ napi rendszerességgel mesterséges intelligenciát, szemben a vezető beosztású dolgozók 57 százalékával és a többi alkalmazott 27 százalékával. Az Upwork munkaerőközvetítő platform megbízásából készült, ugyancsak több ezer ember válaszaira épülő kutatás emellett azt is megállapította, hogy az MI a felső vezetők 92 százaléka szerint fokozza majd a termelékenységet, míg a beosztottak 40 százaléka éppen ezeket a megoldásokat okolja a fokozódó munkaterhelés miatt. Ebben a cikkünkben mi is foglalkoztunk az Upwork anyagával, amely szerint az MI-nek lehet termelékenységnövelő szerepe, de semmiképpen sem valamilyen általános érvényű csodaszerről van szó.
A Business Insider fenti összeállítása kifejezetten a videojátékos iparról szól, ami a generatív MI alkalmazásának egyik frontvonalát képviseli. A lap az Electronic Arts meg nem nevezett munkatársaira hivatkozva azt írja, hogy az ágazat néhány vezető franchise-át gondozó vállalatnál egyelőre visszafelé sülnek el azok a kísérletek, amelyek a mindennapos munkavégzésbe illesztenék a mesterséges intelligenciát: azok az MI-eszközök, amelyek használatára ösztönözik őket, hibás kódokat és olyan hallucinációkat termelnek, amelyek kezelése rengeteg munkával jár. Mások megerősítették, hogy a "saját sírjukat ássák", amikor MI-programokat képeznek ki a munkájuk elvégzésére: egy minőségbiztosítási munkatárs például azt nyilatkozta, hogy azért bocsáthatták el, mert már az MI összegzi helyette a játéktesztelők visszajelzéseit.
Nagyon klassz, de nem biztos, hogy erre való
A cikkben megszólaló elemző úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia ilyen jellegű bevezetéseivel mindig probléma, ha "a kutyák nem akarják megenni a kutyatápot". Az angol nyelven kevésbé sértő hasonlat arra utal, hogy az új eszközöket mára általános bizalmatlanság övezi, mert a dolgozók egyre szkeptikusabbak azzal kapcsolatban, hogy ők is jól járhatnak velük. A Google Cloud statisztikája alapján a videojáték-fejlesztők 87 százaléka számol be róla, hogy MI-alkalmazásokat használ a feladatok automatizálására és egyszerűsítésére, így már az is jelentős probléma lenne, ha a fenntartások csak részben lennének megalapozottak. Az EA belső képzésein ehhez képest arról beszélnek, hogy az MI-re "szellemi partnerként" kell tekinteni, sőt az alulteljesítő közvetlen beosztottak kezelésére is az MI-chatbotok bevetést javasolják.
Mindezt összefüggésbe helyezheti, hogy Andrew Wilson, az Electronic Arts elnök-vezérigazgatója tavaly "a vállalkozás lényegének" nevezte a mesterséges intelligenciát a befektetők előtt, és arról biztosította őket, hogy a technológia ilyen léptékű adaptációja nem csak egy múló divatot jelent a cég működésében. Ahogy azonban a Futurism tudósítása felhívja rá a figyelmet, a tőzsdefelügyelethez küldött jelentésében az EA már azt is elismeri, hogy az MI használata „társadalmi és etikai problémákat vethet fel", amelyek adott esetben jogi vagy reputációs károkat okozhatnak, és a fogyasztók bizalmának elvesztésével járhatnak a vállalkozást és annak márkáit illetően, negatívan befolyásolva a pénzügyi eredményeket. Annak pedig már most is egyértelmű jelei vannak, hogy a játékosok sem feltétlenül lelkesednek az MI-alapú játékokért.
A BI itt a Psychological Bulletin című folyóiratban publikált metaanalízist idézi, amelynek értelmében a többség akkor részesíti előnyben a mesterséges intelligenciát, ha úgy látja, hogy az jobban teljesít az embereknél, és ha nem tartja szükségesnek a személyességet. Ahol viszont a munka erősen személyre szabott, identitásvezérelt vagy kreatív, ott mindenki szeretne embereket is látni a folyamatok mögött. Amikor nemrég egy befektető lelkesen közzétett egy felvételt egy MI-vel generált lövöldözős játékról, a kommentek nagy része minimum nevetségesnek értékelte a videót. A film ugyanis jól szemléltette, hogy az MI akármilyen jól teljesít az adatok értelmezésében, a létrehozásukban még jól strukturált paraméterekkel is gyenge: mivel emberi fogalmak szerint nem érzékel és nem ért meg semmit, a kimenetek minőségét illetően is közömbös marad.
Az end-to-end védelmeké a jövő
A kódbiztonság integrálásával új fejlődési szakaszukba léptek a felhős védelmi platformok. Werner Obringot, a Clico Hungary cloud security architektjét kérdeztük a miértekről és hogyanokról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak