Beindult a nyár, de Mark Zuckerbergnek nem csak az iőjárás miatt lehet melege. A The New York Times alaposan utánajárt egy évtizedes gyakorlatnak, amelynek keretében a mobil- és tabletgyártók különleges jogosítványokat kaptak a közösségi hálózattól. Ennek köszönhetően például egyetlen Blackberry-felhasználón keresztül közel 300 ezer facebookozó személyes információihoz juthatott hozzá a kanadai cég.
Különleges kiszolgálás
Amint a tudósításból kiderült, a Facebook a korai időszakától kezdve igyekezett speciális bánásmódban részesíteni a hardvergyártókat. Mindezt annak érdekében tette, hogy az oldal funkciói mind könnyebben jussanak el a mobil eszközöket használókhoz. Az ügy abból az időszakból gyökerezik, amikor sem az alkalmazásboltok (ha egyáltalán léteztek), sem maguk az okostelefonok, táblagépek nem voltak annyira fejlettek, hogy a közösségi oldalt dedikált appon keresztül lehessen kényelmesen használni.
A rendelkezésre álló információk alapján nagyjából 60 gyártót érintett ez a kiemelt bánásmód, közöttük olyan nagy nevekkel, mint például az Apple, a Samsung, a régebben szintén nagypályásként működő Blackberry, vagy éppen az Amazon, a HTC és a Microsoft. Ők nem a normál, külsős fejlesztők számára elérhető fejlesztői készlettel (API) dolgoztak, hanem egy annál sokkal bővebb mozgásteret adó környezettel.
A Facebook friss reagálásában azt hangsúlyozta, hogy ezek a jogosítványok kizárólag arra adtak felhatalmazást a gyártóknak, hogy készülékeiken minél jobb Facebook-élményt biztosíthassanak. Arra pedig egyáltalán nem volt senkinek felhatalmazása, hogy az így hozzájuk került adatokat bármi másra használja.
Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a T-Systems Magyarország támogatásával készült. Részletek »
Hogy milyen léptékű "engedményről" van szó, azt jól példázza a lap újságírójának tesztje. Egy régebbi Blackberry készülékről csatlakozott saját, bő félezer ismerőssel rendelkező Facebook-fiókjába, ám ennek következtében az ismerőseinek ismerőseitől is sikerült adatokat begyűjteni. Az így megszerzett adatbázis 295 ezer ember személyes adatát tartalmazta.
Tagadás, hallgatás, ellenvetés
Idővel, és különösen a Cambridge Analytica-botrányt követően a Facebook igyekezett minden gyenge szálat elvágni, ennek eredményeként a fenti együttműködések egy jó része ma már nem érvényes, ennek ellenére az ügynek még lehetnek komoly következményei. Egyes vélekedések szerint a cég évtizedes gyakorlata megsérthette a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egy 2011-től élő szabályozását is. Igaz, ezt a Facebook illetékes határozottan visszautasította, mondván hogy a gyártók nem külső fejlesztőnek, hanem (partner)szolgáltatónak minősülnek, hasonlóan például egy fizetési rendszert üzemeltető vállalathoz.
Az ügyben megszólaltatott gyártók közül az Apple annyit közölt, hogy a kérdéses funkciót csak arra használták, amire felhatalmazásuk volt, azaz például a felhasználóik képeket tudtak feltölteni a közösségi oldalra anélkül, hogy annak alkalmazását külön megnyitották volna. És egyébként mindez tavaly szeptember óta már nem is él. A Samsung és az Amazon egyelőre nem reagált. A Blackberrytől kiadott közlemény pedig szintén az Apple-höz hasonló állításokat tartalmaz. A kanadaiak szóvivője megerősítette, hogy a cég nem gyűjtötte és analizálta vásárlói facebookos adatait. A Microsoftnál is hasonló volt a reakció azzal megspékelve, hogy a vállalat telefonjait használók adatai sosem kerültek ki a készülékről, azaz azt helyben dolgozták fel a különböző kisegítő funkciók támogatására, és nem szinkronizálták azokat a Microsoft saját szervereivel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak