A különböző kétes dolgokra bevetett internetes robotok kiszűrése miatt a felhasználóknak sok helyen kell bizonyítani emberi mivoltukat a világhálón ténykedve. Ennek széles körben bevett módja valamilyen CAPTCHA használata, ahol például egy halom kisebb képen kell megjelölni azokat, amelyeken közlekedési lámpákat, zebrát, netán motorokat látni. A folyamat ugyan nem rakétatudomány, de így sem mindig könnyű eldönteni, hogy egy-egy részletet minek kellene tekinteni a teszt jó megoldásához.
Elő a pisztollyal!
A legtöbb felhasználó által nyűgnek tekintett procedúra kiváltására egy spanyol webfejlesztő üdítő pótlást dobott össze. Miquel Camps Orteza változatában ugyanis az ikonikus lövöldözős játék, a Doom egy mini verzióját kell letudni a zöld jelzéshez.
A kis képernyőn a játék jól ismert zúzós zenéjére kell négyszer pontosan céloznunk, viszonylag rövid idő alatt. A játékos felhasználó-azonosítót mindössze állóképekből rakta össze, tehát forgással, mozgással nem kell bajlódni. Ennek ellenére a grafika és a hanghatások azonnal visszahozzák a játéknak köszönhető nosztalgikus élményeket.
Az alkotó egyébként maga is figyelmeztet rá, hogy ez a megoldás pusztán egy szórakoztató elem, valódi biztonságot adó funkcióként nem érdemes vele számolni. Ennek egyik oka az, hogy az alkalmazás csak a felhasználói oldalon hitelesíti az eredményt, a szerveroldali validálás azonban nem része a rendszernek. Ahogy ő fogalmaz: egy kódolásban jártas személynek nyilvánvaló, mennyire könnyű kijátszani ezt a tesztet.
Játékos önmarketing
Az egész projekt inkább tekinthető egyfajta ügyes marketingfogásnak, mivel Ortezának jelenleg nincs állása. A webfejlesztő szakember pedig egy sor kisebb alkalmazással igyekszik felhívni magára a potenciális munkáltatók figyelmét. Korábban például készült egy olyan CAPTCHA-változat is, ahol a felhasználóknak guggolásokat kellett végeznie az azonosításhoz. Ezt a webkamera használatával ellenőrizte az algoritmus, így ennek éles implementálása sem túl valószínű az adatvédelmi problémák miatt.
Az mindenesetre biztos, hogy Orteza igen komoly játékos múlttal rendelkezik, mert a fentieken túl készített például egy sor önéletrajzot is, ahol az információk eléréséhez nem szövegszerkesztőt kell behívni, hanem egy-egy régi népszerű játék "díszletei" között barangolva lelhetünk rá. Ehhez például a Commandos szolgáltatta az alapanyagot.
Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben
A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak