A mesterséges intelligenciára épülő eszközök minden eddiginél egyszerűbbé teszi az illusztrációk és műalkotások készítését, köszönhetően azoknak a multimodális generátoroknak, amelyek pillanatok alatt képesek összetett képeket is előállítani. Az OpenAI által fejlesztett DALL-E, a Midjourney, a Stable Diffusion vagy az Adobe Firefly modellje jogi és etikai természetű vitákat is támasztott, amelyekből az érintetteknek egyre nehezebb kimaradniuk. Legújabban a világszerte legnépszerűbb szerepjáték-franchise, a Dungeons & Dragons (D&D) digitális szolgáltatásánál voltak kénytelen állást foglalni az MI-vel gyártott művek kapcsán, megelőzve egy újabb PR-balesetet a kiadó Wizards of the Coast, illetve a tulajdonos Hasbro háza táján.
A D&D Beyond az X – korábbi nevén Twitter – csatornáján jelentette be, hogy az egyik nekik dolgozó illusztrátor mesterséges intelligencia segítségével készített egy készülő könyvhöz megrendelt grafikát. A probléma azután került terítékre, hogy a közösségi médiában többen felhívták a figyelmet néhány figura torz testrészeire, és megkérdőjelezték, hogy a képet ember készítette-e – számolt be róla az Associated Press. A nem sokkal később kiadott közlemény szerint tisztázták a problémát az érintett művésszel, akivel már 2014 óta kapcsolatban vannak, és ígéretet tettek rá, hogy a jövőben nem használnak mesterséges intelligenciát a D&D-hez rendelt illusztrációk alkotási folyamatában.
Ha nem megy, nem erőltetik
Az MI által generált képek akármilyen látványosak, a mai napig gyakran tartalmaznak olyan torzulásokat, amelyekből kiderül, hogy a rendszerek statisztikai valószínűségek alapján dolgoznak, és nem értelmezik az általuk feldolgozott információt, magyarázatokat keresve a dolgok működésére. Ehhez társulnak azok a szerzői jogi aggályok, amelyek a mesterséges intelligencia kreatív munkákhoz való felhasználását övezik a különféle ágazatokban. Egyes képzőművészek már be is pereltek fejlesztőket, amiért engedély nélkül tanították be modelljeiket az ő munkáikon, a plágiumgyanús kimenetek mellett pedig ott van az egzisztenciális fenyegetés is, amit az MI hordoz a kreatív iparágak szereplőire nézve.
Az AP tudósítása felidézi, hogy a Hasbro versenytársa, a Mattel ugyancsak mesterséges intelligenciával generált képeket használt új Hot Wheels játékautóinak terveihez, bár azt nem árulta el, hogy többről van-e szó egyszerű kísérletezésnél. A Hasbro és a leányvállalataként működő Wizards of the Coast legutóbb azzal borította ki a D&D rajongóit, hogy a márkára hosszú ideje vonatkozó nyílt licenc megváltoztatására készült, elvágva másokat az erre épülő játékanyagok készítésétől. A társaság akkor is és most is hamar belátta, hogy ügyfélkörének leépítése nem ér meg ennyit – szemben mondjuk a Disney-vel, ahol az amerikai szórakoztatóipari sztrájkhullám ellenére sem képesek elengedni az MI-től remélt költségcsökkenést.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak