Miután a rajongóknak is feltűntek egy mesterséges intelligenciával generált kép torzulásai, a legnépszerűbb szerepjáték-franchise tulajdonosa ígéretet tett rá, hogy a neki dolgozó művészek tartózkodni fognak az ilyen eszközöktől.
Hirdetés
 

A mesterséges intelligenciára épülő eszközök minden eddiginél egyszerűbbé teszi az illusztrációk és műalkotások készítését, köszönhetően azoknak a multimodális generátoroknak, amelyek pillanatok alatt képesek összetett képeket is előállítani. Az OpenAI által fejlesztett DALL-E, a Midjourney, a Stable Diffusion vagy az Adobe Firefly modellje jogi és etikai természetű vitákat is támasztott, amelyekből az érintetteknek egyre nehezebb kimaradniuk. Legújabban a világszerte legnépszerűbb szerepjáték-franchise, a Dungeons & Dragons (D&D) digitális szolgáltatásánál voltak kénytelen állást foglalni az MI-vel gyártott művek kapcsán, megelőzve egy újabb PR-balesetet a kiadó Wizards of the Coast, illetve a tulajdonos Hasbro háza táján.

A D&D Beyond az X – korábbi nevén Twitter – csatornáján jelentette be, hogy az egyik nekik dolgozó illusztrátor mesterséges intelligencia segítségével készített egy készülő könyvhöz megrendelt grafikát. A probléma azután került terítékre, hogy a közösségi médiában többen felhívták a figyelmet néhány figura torz testrészeire, és megkérdőjelezték, hogy a képet ember készítette-e – számolt be róla az Associated Press. A nem sokkal később kiadott közlemény szerint tisztázták a problémát az érintett művésszel, akivel már 2014 óta kapcsolatban vannak, és ígéretet tettek rá, hogy a jövőben nem használnak mesterséges intelligenciát a D&D-hez rendelt illusztrációk alkotási folyamatában.

Ha nem megy, nem erőltetik

Az MI által generált képek akármilyen látványosak, a mai napig gyakran tartalmaznak olyan torzulásokat, amelyekből kiderül, hogy a rendszerek statisztikai valószínűségek alapján dolgoznak, és nem értelmezik az általuk feldolgozott információt, magyarázatokat keresve a dolgok működésére. Ehhez társulnak azok a szerzői jogi aggályok, amelyek a mesterséges intelligencia kreatív munkákhoz való felhasználását övezik a különféle ágazatokban. Egyes képzőművészek már be is pereltek fejlesztőket, amiért engedély nélkül tanították be modelljeiket az ő munkáikon, a plágiumgyanús kimenetek mellett pedig ott van az egzisztenciális fenyegetés is, amit az MI hordoz a kreatív iparágak szereplőire nézve.

Az AP tudósítása felidézi, hogy a Hasbro versenytársa, a Mattel ugyancsak mesterséges intelligenciával generált képeket használt új Hot Wheels játékautóinak terveihez, bár azt nem árulta el, hogy többről van-e szó egyszerű kísérletezésnél. A Hasbro és a leányvállalataként működő Wizards of the Coast legutóbb azzal borította ki a D&D rajongóit, hogy a márkára hosszú ideje vonatkozó nyílt licenc megváltoztatására készült, elvágva másokat az erre épülő játékanyagok készítésétől. A társaság akkor is és most is hamar belátta, hogy ügyfélkörének leépítése nem ér meg ennyit – szemben mondjuk a Disney-vel, ahol az amerikai szórakoztatóipari sztrájkhullám ellenére sem képesek elengedni az MI-től remélt költségcsökkenést.

Piaci hírek

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.