A francia versenyhatóság hétfőn jelentette be, hogy történetének legnagyobb összegű bírságát szabta ki az Apple-re. Az 1,1 milliárd eurós, vagyis nagyjából 380 milliárd forintnak megfelelő büntetés indoklása szerint az amerikai gyártó saját kaliforniai üzleteinek vagy internetes boltjának árazásához rögzítette a prémium kiskereskedelmi értékesítő partnerek árait. A hatóság megállapította, hogy az Apple két franciaországi nagykereskedője még a termékek elhelyezésében is mindenben követte az Apple iránymutatását, ami ellentmond a saját kereskedelmi politika kialakításának.
A versenykorlátozó intézkedésekkel kapcsolatban a hivatalos közlemény kiemeli, hogy a két nagykereskedő és az Apple egyrészt megállapodott az egymással folytatott verseny beszüntetésében, másrészt a disztribútorokat is megakadályozták a versengésben, ezáltal sterilizálva az Apple-termékek piacát. A szóban forgó két cég, a Tech Data és az Ingram Micro rendre 76 és 63 millió eurós bírságot kapott, amit a Reuters megkeresésére még egyikük sem kívánt kommentálni. Az Apple ugyanakkor fellebbez, és reakciójában csüggesztőnek nevezi a francia versenyhatóság döntését.
A társaság álláspontja szerint a hivatal több mint egy évtizeddel ezelőtti gyakorlatokat vizsgált, és nem vett figyelembe olyan, harminc évre visszamenő jogi precedenseket sem, amelyre minden Franciaországban működő vállalkozás támaszkodik. Az Apple úgylátja, hogy a mostani határozat más cégek, sőt más iparágak működésében is káoszt fog okozni. A beszámolók ezzel párhuzamosan persze megemlítik, hogy a rekord büntetés az Apple éves profitjának így is csak nagyjából 2 százalékát teszi ki, és ennél is jobban eltörpül a vállalat körülbelül 200 milliárd dolláros készpénzállományához viszonyítva.
Kis ütközet egy sokkal nagyobb hadjáratban
A hírügynökség beszámolója kitér rá, hogy az európai szabályozók az elmúlt időben alaposan rászálltak a domináns piaci helyzetben lévő tengerentúli vállalatokra, legyen szó a meghatározó pozíciójukkal való feltételezett visszaélésekről, az adóelkerülés különféle technikáiról vagy az európai felhasználók személyes adatainak kezeléséről. 2016-os kinevezése óta Isabelle de Silva, a francia versenyhatóság vezetője több amerikai tásrsaság ellen is vizsgálatokat kezdett, amelyek eredményeként a Google például már kapott egy 150 millió eurós csekket hirdetési üzletnek áttekinthetetlen szabályozása miatt.
A várakozások szerint de Silva az új uniós kormányzati ciklusban az EU-s versenyjogi szabályok újragondolásának egyik vezető szereplője lesz. Ő korábban a WhatsApp hat évvel ezelőtti facebookos felvásárlását hozta fel példaként az olyan összeolvadásokra, amelyeket az európai hatóságoknak meg kellett volna akadályozniuk. Szerinte nem az ilyen felvásárlások nagyságrendje a problémás, hanem a felhasználói tömegek és adatok aggregációja, ami nem csak óriási versenyelőnyt jelent, de valójában erre alapul a Facebook vagy a Google mai értéke is.
A francia versenyhatóság vezetője szerint a piaci dominancia sem definíció szerint illegális dolog. A probléma ott kezdődik, amikor egyik-másik piaci szereplő már bárkit felvásárolhat a saját területén, megakadályozva a versenytársak felemelkedését. Mindez az Európai Unió szempontjából azt jelenti, hogy komolyabban kellene vennie, amikor a külföldi techvállalatok sorban bekebelezik az innovatív európai startupokat, ennek érdekében pedig uniós szinten is a jelenleginél sokkal szigorúbb szabályozás kialakítását szorgalmazza.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak