Jelentős szerkezeti átalakításba fogott az utóbbi másfél évtizedben amúgy is folyamatosan alakuló IBM. A legújabb terv szerint úgy gyorsítanák a hibridfelhős stratégiájuktól elvárt növekedés ütemét, hogy bizonyos területeket külön vállalatba szerveznek. Azaz kicsit a HP-re hajazó lépéssel létrehoznak két olyan területet, amelynek egyedül kell megállnia a lábán. A Reuters szerint a befektetők jól fogadták a Red Hat felvásárlásában is kulcsszerepet játszó új vezérigazgató, Arvind Krishna meglepő lépését.
A tegnapi bejelentés szerint a globális technológiai szolgáltatásokat összefogó üzletágról leválasztják a menedzselt infrastruktúra-szolgáltatások részleget, amit az egyelőre NewCo néven emlegetett új vállalatba tesznek át. A magyarázat szerint így két olyan, a saját területén vezető vállalat jön létre, amely sokkal jobban tud fókuszálni az adott szegmensre.
Létszámban sem kis cég jön létre. Mint azt az IBM pénzügyi vezetője, James Kavanaugh a Reutersnek elárulta, a 352 ezer alkalmazottat foglalkoztató mamutvállalatnak kb. a negyede, 90 ezer ember kerül át az új vállalatba, amelynek a tervek szerint 2021 végéig kell felállnia (összehasonlításképpen: a Facebook jelenleg mintegy 45 ezer embert foglalkoztat). A szolgáltatási részleg jelenleg is 115 ország 4600 ügyfelének nyújt technikai támogatást. A részleg szerződésállománya mintegy 60 milliárd dollár. A szétválasztásnak még az adminisztratív részét sem kis feladat lebonyolítani, az IBM közel 5 milliárd dollár teljes költséggel számol.
Minden menjen, ami nem elég jövedelmező
Kavanaugh a lépést az IBM elmúlt két-három évtizedében folytatott stratégiája szerves folytatásának tekint. Mint a Reutersnek mondta, ebben a szellemben szabadultak meg a hálózati üzletágtól (90-es évek), majd az új évezredben a PC-, a félvezető- és a szervergyártástól is. Ezeknek a területeknek a szerepe ugyanis egyre csökkent az IBM integrált értékajánlatában – mondta a CFO.
Elemzők is hasonlóképpen értelmezik a lépést: az IBM megszabadul minden olyan területtől, amelynek alacsony a profitabilitása, hogy azokra a területekre tudjon fókuszálni, melyektől erősebb növekedés várható. Az anyaszervezet így nagyobb figyelmet tud összpontosítani a hibrid felhős és a mesterségesintelligencia-megoldásaira.
Ebben a két területben a vállalat ezermilliárd dolláros piaci lehetőséget lát (ez nyilván inkább a befektetők meggyőzésére bevetett marketingszöveg a közleményben), de az már sokkal fontosabb, hogy az átalakulással az anya IBM bevételei több mint felét sikerül kivonni a szezonális hatások alól, mivel ekkora hányadát adják majd visszatérő, pl. előfizetés jellegű bevételek.
Éves szinten a két cég együttesen közel 80 milliárd bevételt termel majd évente. Az anya IBM hoz a tervek szerint 59 milliárd dollár körül, míg az új cég 19 milliárdot, de a szétválással várhatólag nem csak az anyacég növekedése gyorsul, hanem a NewCo-é is.
Az IBM bevételei 2011 óta folyamatosan csökkennek. 2011-ben még 107 milliárd dollárt termelt, 2016-ban azonban már 80 milliárd alá csökkent a bevétele. A 2019-es pénzügyi évet (az IBM éve januártól decemberig tart) már csak 77 milliárdos bevétellel zárta a vállalat, és az idei év sem ígérkezik erősnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak