Jelentős szerkezeti átalakításba fogott az utóbbi másfél évtizedben amúgy is folyamatosan alakuló IBM. A legújabb terv szerint úgy gyorsítanák a hibridfelhős stratégiájuktól elvárt növekedés ütemét, hogy bizonyos területeket külön vállalatba szerveznek. Azaz kicsit a HP-re hajazó lépéssel létrehoznak két olyan területet, amelynek egyedül kell megállnia a lábán. A Reuters szerint a befektetők jól fogadták a Red Hat felvásárlásában is kulcsszerepet játszó új vezérigazgató, Arvind Krishna meglepő lépését.
A tegnapi bejelentés szerint a globális technológiai szolgáltatásokat összefogó üzletágról leválasztják a menedzselt infrastruktúra-szolgáltatások részleget, amit az egyelőre NewCo néven emlegetett új vállalatba tesznek át. A magyarázat szerint így két olyan, a saját területén vezető vállalat jön létre, amely sokkal jobban tud fókuszálni az adott szegmensre.
Létszámban sem kis cég jön létre. Mint azt az IBM pénzügyi vezetője, James Kavanaugh a Reutersnek elárulta, a 352 ezer alkalmazottat foglalkoztató mamutvállalatnak kb. a negyede, 90 ezer ember kerül át az új vállalatba, amelynek a tervek szerint 2021 végéig kell felállnia (összehasonlításképpen: a Facebook jelenleg mintegy 45 ezer embert foglalkoztat). A szolgáltatási részleg jelenleg is 115 ország 4600 ügyfelének nyújt technikai támogatást. A részleg szerződésállománya mintegy 60 milliárd dollár. A szétválasztásnak még az adminisztratív részét sem kis feladat lebonyolítani, az IBM közel 5 milliárd dollár teljes költséggel számol.
Minden menjen, ami nem elég jövedelmező
Kavanaugh a lépést az IBM elmúlt két-három évtizedében folytatott stratégiája szerves folytatásának tekint. Mint a Reutersnek mondta, ebben a szellemben szabadultak meg a hálózati üzletágtól (90-es évek), majd az új évezredben a PC-, a félvezető- és a szervergyártástól is. Ezeknek a területeknek a szerepe ugyanis egyre csökkent az IBM integrált értékajánlatában – mondta a CFO.
Elemzők is hasonlóképpen értelmezik a lépést: az IBM megszabadul minden olyan területtől, amelynek alacsony a profitabilitása, hogy azokra a területekre tudjon fókuszálni, melyektől erősebb növekedés várható. Az anyaszervezet így nagyobb figyelmet tud összpontosítani a hibrid felhős és a mesterségesintelligencia-megoldásaira.
Ebben a két területben a vállalat ezermilliárd dolláros piaci lehetőséget lát (ez nyilván inkább a befektetők meggyőzésére bevetett marketingszöveg a közleményben), de az már sokkal fontosabb, hogy az átalakulással az anya IBM bevételei több mint felét sikerül kivonni a szezonális hatások alól, mivel ekkora hányadát adják majd visszatérő, pl. előfizetés jellegű bevételek.
Éves szinten a két cég együttesen közel 80 milliárd bevételt termel majd évente. Az anya IBM hoz a tervek szerint 59 milliárd dollár körül, míg az új cég 19 milliárdot, de a szétválással várhatólag nem csak az anyacég növekedése gyorsul, hanem a NewCo-é is.
Az IBM bevételei 2011 óta folyamatosan csökkennek. 2011-ben még 107 milliárd dollárt termelt, 2016-ban azonban már 80 milliárd alá csökkent a bevétele. A 2019-es pénzügyi évet (az IBM éve januártól decemberig tart) már csak 77 milliárdos bevétellel zárta a vállalat, és az idei év sem ígérkezik erősnek.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak