Először a letöltésekkel, aztán meg az adataikat féltő felhasználók hozzászólásaival.

Ezek után merje mondani valaki, hogy az embereket zavarja a deepfake! A hétvégén pillanatok alatt híres-hírhedtté vált egy kínai iOS-es app, az arccserélő Zao. Az ingyenes alkalmazás szofisztikáltnak nem igazán nevezhető, már ami a szolgáltatásait illeti: segítségével bárki belerakhatja az arcát hírességekről készült videókba.

Aztán, amikor a Zao pillanatok alatt a kínai App Store letöltési toplistájának az élmezőnyébe ugrott, néhányan elkezdtek azon lamentálni, hogy itt bizony valami büdös – legalábbis a személyes adatok szempontjából. (Ne felejtsük, Kínában, a több százmillió kamera országában vagyunk, ahol a videomegfigyelést és az arcfelismerést egyes tartományokban igencsak csúcsra járatták a hatóságok.)

DiCaprio szeretnél lenni? Adj magadról egy fotót!

A Zao használata faék egyszerűségű – a mögötte dolgozó algoritmus persze annál bonyolultabb és szofisztikáltabb. Tölts fel magadról az alkalmazásba egy portrét, amit akár a telefonnal is elkészíthetsz. Az app mögötti gépi tanulási algoritmus pedig belehelyezi filmrészletekbe, gif-ekbe stb. a hírességek feje helyére. A Mashable idéz egy twitterezőt, aki kipróbálta az alkalmazást. A felhasználó állítása szerint az alkalmazás egy filmjelenetben pár másodperc alatt kicserélte a filmszínész arcát a felhasználóéra.

Aztán az önfeledt játszadozás közben valakinek eszébe jutott elolvasni a felhasználói feltételeket. Például azt, hogy a felhasználó az EULA (end-user license agreement) elfogadásával visszavonhatatlan és teljes körű jogot ad az app fejlesztőjének (Momo Inc.) az elkészített tartalmak felhasználására. Azaz a felhasználó magáról feltöltött fotóját a Momo akárhányszor és bármilyen célra felhasználhatja.

Mivel a fejlesztő cég kissé lassan vette le, hogy itt probléma lehet, ismét felrobbant a net, csak most az appot ócsárlók miatt. A kínai App Store-ban a Zao adatlapját pillanatok alatt ellepték a negatív értékelések. Több mint négyezer negatív tartalmú bejegyzés született, és az app értékelése is 1,9 pontra esett vissza (a maximum az 5 pont). Hirtelen jöttek rá ugyanis sokan, hogy ismét áruvá vált a személyes szférájuk.
 

A Mashable által is idézett twitterező, Allan Xia saját készítésű Zao-videója


A fejlesztő végül mégiscsak belátta, hogy ez nem tesz jót az imázsának, ezért módosította a felhasználási feltételeket. Eszerint a felhasználó által feltöltött képeket vagy videókat kizárólag a Zao app fejlesztéséhez használhatják fel, és a felhasználó jogot kap arra is, hogy véglegesen törölje a rendszerből a tartalmait. (Utóbbit persze több mint nehéz ellenőrizni.)

Az érdeklődés egyébként nagyon nagy volt pró és kontra egyaránt: a South China Morning Post szerint több mint 8 millióan nézték meg a hétvégén a #zao hashtagot tartalmazó hozzászólásokat a Weibón, a kínaiak Twitterén. De a WeChatet is olyan mértékben árasztották el a Zaóban készített rövid klipek és GIF-ek, hogy a Tencent biztonsági problémákra hivatkozva blokkolta a Zao-tartalmak megosztását a csevegőprogramban.

Már rég kiszabadult a szellem a palackból

Bár az a néhány ezer ember, aki a Zao adatvédelmi elvei miatt kiakadt, kellően hangos volt ahhoz, hogy a fejlesztő cég visszakozzon, vagy legalábbis kissé visszavegyen az adatbesöprési tempójából, ahogy mondani szokás, a kutya ugat, a karaván halad. Az oroszok is megcsinálták a maguk Zaóját, csak azt FaceApp-nak hívták, és arra volt alkalmas, hogy az ember megnézze, hogyan fest majd 15-20-30 év múlva. Néhányan akkor is pampogtak az adatvédelmi problémák miatt, de közben ott is milliók töltöttek fel magukról fotókat, amit a cég arra használt, amire akar.

Még a kínainál vagy oroszországinál sokkal szigorúbb európai vagy amerikai adavédelmi szabályozási keretek sem garantálják, hogy biztonságban érezhessük magunkat. Miközben a bigtech cégek – élükön az Apple-lel – folyamatosan hirdetik, hogy életük és vérük árán is megvédik személyes adatainkat és magánéletünket, és utolsó lehelletükig küzdenek a megtévesztő és hamis tartalmak ellen, közben azért sorozatban futnak bele kisebb és nagyobb botrányokba.

Biztonság

Bezúzza okostelefonos VR-szemüvegét a Google

A mobilról működtethető Daydream nem igazán érdekelte a felhasználókat, a társaság innentől a kiterjesztett valóságra és az AR alapú szolgáltatásokra koncentrál.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.