Némi remény azoknak, akik szerint az új technológia bevezetésével eltűnnek a munkahelyek.

Az autonóm közlekedésről általában akkor is a vezető (és akár vezetőülés vagy kormánykerék) nélküli járművek jutnak az ember eszébe, ha az önvezetésnek különféle szintjei vannak. A piacon elérhető modellek jellemzően 1-es vagy 2-es szintet érnek el az International Society of Automotive Engineers (SAE) besorolásában, és bár az utóbbi is olyan eszközöket biztosít, amelyek már túlmutatnak a megszokott vezetéstámogató funkciókon, az emberi beavatkozás nélküli teljes autonómia (SAE 5) egyelőre műszaki vagy szabályozási szempontból is meglehetős távolságban van.

Ez természetesen a divathullámon lovagló gyártókat és felhasználókat sem zavarja, amennyiben hajlamosak eltúlozni az új járművek önvezető technológiáinak hatékonyságát és biztonságát. És ahogy egy buszos pilot program (CAVForth project) is megmutatta Skóciában, tényleg össze-vissza dobálózunk az autonóm közlekedés fogalmával. A BBC például az Egyesült Királyság kormányának közlését idézve arról ír, hogy ez lesz a világon az első teljes léptékű, nyilvános önvezető buszjárat, közben már a cikk előző mondatából kiderül, hogy ez ilyen formában nem teljesen igaz.

Sofőrre azért ehhez is szükség van

A májusban induló buszok teljes munkaidőben történő üzemeltetéséhez ugyanis nem a megszokott módon egy, hanem két emberre lesz szükség: a vezetőülésben egy biztonsági sofőrnek kell ülnie, hogy folyamatosan felügyelje a járművet, egy úgynevezett "buszkapitány" pedig az utasokat segíti a fel- és leszállásban, a jegyvásárlásban és az egyéb felmerülő kérdésekben. Ebben a felállásban az "önvezető buszjárt" még akkor is némileg félrevezető elnevezésnek tűnik, ha a járművek hosszabb-rövidebb ideig valóban emberi beavatkozás nélkül haladnak majd.
 


A buszjárat egyébként hetente akár 10 ezer utast szállíthat Edinburgh külvárosában egy több mint 20 kilométeres pályán. A skót közlekedési miniszter egy innovatív és ambiciózus projekt izgalmas mérföldkövének minősítette a Stagecoach UK által gondozott flottát, ami azért megmutatja, hogy a technológia jelenlegi állása szerint még bőven szükség van az emberekre az úgynevezett önvezető közlekedéshez. Ez persze nem csökkenti a projekt jelentőségét, és az ottani főúthálózat csakugyan változatos tesztkörnyezetet biztosíthat a tömegközlekedés ilyen irányú fejlesztéséhez.

Konzumer tech

CIO Hungary: generációk csatája a digitalizációért

Vagy inkább a digitalizáció harcáról van szó a generációkért? Beszámolónk harmadik része a tizenötödik CIO Hungary konferencia első napjáról, ahol ezúttal az emberi tényezőre koncentráltunk.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.