Az amerikai elnök tavaly júliusban kihirdetett, összesen 72 pontból álló rendeletét a "javításhoz való jog" támogatói is győzelemként ünnepelték. Joe Biden ebben sok egyéb mellett megbízta a szövetségi versenyfelügyeletet (FTC), hogy korlátozza a piacvezető eszközgyártókat annak akadályozásában, hogy a vásárlók független szervizekben vagy otthon, saját maguk javíthassák meg elektronikai eszközeiket.
Az Egyesült Államok kormányzata korábban már közzétett róla egy állásfoglalás, hogy a gyártók által adott magyarázatok a javítási korlátozásokra csak ritkán megalapozottak. Ennek értelmében könnyebben szétszerelhető és javítható termékek fejlesztésére kényszerítenék ezeket a cégeket, meghosszabbítva a termékek életciklusát és megerősítve a tulajdonosaok jogait a megvásárolt eszközök vonatkozásában.
Az utóbbi időben a politikai döntéshozók az USA-ban és Európában is egyre inkább magukévá teszik ezt a témát, bár a fogyasztói érdekképviseletek még gyakran minősítik bátortalannak az ilyen kezdeményezéseket. Több tucat amerikai államban vezettek már be saját rendelkezéseket a javításhoz való jog védelmére, de a gyártóvállalatok lobbitevékenysége ott is lassítja a szabályok érdemi szigorítását.
Az elmúlt évben ettől függetlenül több olyan amerikai vagy európai döntés is született, amelyik távlatilag a tulajdonosok javításhoz való jogának szélesítését segíti. Az amerikai elnök a hétfőn kormányülésen most újra megerősítette elköteleződését ebben az irányban, hangsúlyozva, hogy az ilyen jogok megtagadása a fogyasztók költségeinek emelkedéséhez vezet, és kizárja a versenyből a független szervizeket is.
Néhányan már maguk dönthetnek
Biden szerint az okostelefontól egészen a traktorokig jellemző az a probléma, hogy a vásárló nem döntheti el szabadon, hol és hogyan akarja megjavítani a megvásárolt termékeket, sőt egyes gyártók rögtön érvénytelenítik is a garanciát, ha saját maga próbálkozik. Mindennek eredményeként pedig a fogyasztók belekényszerülnek a "kereskedői áron" számított javítási költségek megfizetésébe.
Az elnök a beszámolók szerint külön kitért arra is, hogy a fokozódó nyomás hatására már az Apple és a Microsoft is megváltoztatta a javításokra vonatkozó szabályait, elébe menve a terület szabályozását célzó, szövetségi szintű versenyösztönző intézkedéseknek. Az emberek ezzel lehetőségeket kapnak rá, hogy bizonos esetekben maguk javítsák meg telefonjukat vagy laptopjukat, még akkor is, ha sokan erre nem lesznek csak amiatt képesek, hogy hirtelen szabad lett nekik.
Az Apple Self Service Repair programja vagy a Microsoft a Surface notebookok bizonos komponenseitre vonatkozó egyszerűsítései ettől még azt jelentik, hogy az előző év vége óta sok millió felhasználó kapott választási lehetőséget. Nekik innentől nem feltétlenül kell vagyonokat költeniük a javításokra, ami gyakran nem is hagyna nekik más lehetőséget, mint hogy egyszerűen kidobják a meghibásodott eszközöket.
Ez persze még messze van attól, hogy a gyártók tényleg moduláris termékeket hozzanak forgalomba, ami az erre irányuló kísérletek szerint simán a duplájára növelhetné azegyes termékek használati idejét. Mivel az új rendelkezések így is csak évtizedes távlatban írnák elő a könnyen beszerelhető cserealkatrészek biztosítását, a jelek szerint az elektronikai hulladék mennyisége is egy jó darabig tovább növekszik még.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak