Nem azért, mert a digitalizáció miatt elveszítik a munkájukat, hanem mert féltik az üzembiztonságukat. A probléma azt is előrejelzi, hogy milyen gondok lehetnek a személyautóknál.

Rákaptak az amerikai gazdák, feltört firmware-ekkel üzemeltessék drága pénzen vett traktorukat. Felpörgött a feketepiacnak ez a szegmense (is). De mi történik itt?

Ha azt hitte, hogy a vezetéstámogatók rendszerek (népszerűbb, de téves elnevezéssel: robotpilóta) csúcsát jelenleg a Google vagy a Tesla, esetleg a BMW vagy a Mercedes fejleszti, nem is tévedhetett volna nagyobbat. A modern mezőgazdasági gépek olyan mértékben automatizáltak, hogy a gépkezelő már csak nevében kezel bármit is. Inkább biztonsági őrnek kellene hívni, mert jószerivel azért van a traktoron vagy más mezőgazdasági gépen, hogy azt lehetőleg ne lovasíthassa meg senki.

Ennek persze vannak árnyoldalai is – már ami a gazdákat illeti. Az elektronizáltság és az automatizáltság fejlettsége miatt ugyanis egyre kiszolgáltatottabbak a gyártóknak. A Motheboard szerint az amerikai gazdák éppen ezáért kelet-európai, valószínűleg ukrán hekkerek által feltört firmware-ekkel "okosítják" fel a John Deere-traktoraikat. (Az elsősorban mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat a legnagyobb globális szereplője saját piacának.)

Az ok elsősroban az, hogy a John Deere tavaly módosította a licencszerződését. Ennek lényege, hogy szinte minden lehetőségét kizárja annak, hogy a gazda belenyúljon a traktora rendszerébe, azon bármilyen javítást elvégezzen, mert azt csak a hivatalos dealerek és a javításra feljogosított szervizek végezhetik el. Ez önmagában még nem lenne gond, csakhogy van egy olyan kitétele is a szerződésnek, hogy a gazda nem perelheti a John Deere-t semmi olyan kárért, amely összefügg a beágyazott szoftver működésével.

Mindenre van megoldás...

A termelők természetesen kiakadtak, hiszen hiába van mondjuk egy bevált szerviz a közelben, esetleg jóval távolabbról kell szerezni szakembert – és jóval drágábban. Ráadásul a farmerek jellemzően maguk is meg tudnak javítani bizonyos hibákat a gépeiken.

Az lényegében alap, hogy a traktorok rendelkeznek önvezető képességekkel. A John Deere-ek például 2-3 cm-es pontossággal tudnak koordinálni a terepen. Ehhez azonban igénybe kell venni a gyártó saját RTC (Real-Time-Correction) rendszerét, amely a műholdas helymeghatározást pontosítja, valamint a rádiófrekvenciás jelszolgáltatását.

A cég azonban sokkal többre is képes: gyakorlatilag folyamatosan tudja monitorozni a traktor, és akár távolról le is tilthatja a motorvezérlést, azaz leállíthatja a gépet. Korábban voltak olyan termelők, akik a motorban némi átalakítás után trágyából fejlesztett metánt használtak üzemanyagként. Az új konstrukció azonban már nem tesz lehetővé egy ilyen módosítást.

Megkérdezték a céget, hogy miért nem teszi lehetővé a szabad hozzáférést, amire az volt a válasz, hogy a módosítások növelik annak kockázatát, hogy a traktor nem úgy fog működni, ahogy tervezték, és a teljesítménye is csökken.

Az ukránok megoldották

A farmerek persze gyorsan érkezett a segítség. A piacon megjelentek azok a programok, melyekkel – a tört firmware telepítése után – gyakorlatilag teljes felügyeletet szereznek. (Attól kezdve a garanciának nyilván annyi...) Van olyan diagnosztikai program, amivel be lehet azonosítani az elromlott alkatrészeket, de akár a motort is át lehet kalibrálni. Van olyan, amivel testre lehet szabni a traktor bizonyos részeit, valamint olyan EDL (Electronic Data Link), amelyek révén kommunikálhat egymással a traktor vezérlése és a számítógép.

A probléma ugyan a traktoroknál bukott ki, de könnyen belátható, hogy a személyautók digitalizáltsági fokának növekedésével ott is megjelenik ez a probléma. Amikortól az autó nem működik szoftver nélkül, a gyártó gyakorlatilag monopolhelyzetbe kerül: az autó csak ott és annyiért szervizelhető, ahol és amennyiért a gyártó engedélyezi. Ha pedig a felhasználó megszegné a beágyazott szoftver licencének használati feltétételeit, a gyártó akár le is állíthatná az autót – amit a tulajdonosa már kifizetett. Ráadásként mindez a használt gépek és autók piacát is átalakíthatja, hiszen az új tulaj már nem csak egy eszközt vesz, hanem egy kötelezettséget is, azzaz – tetszik, nem tetszik – ugyanúgy hozzá lesz láncolva a gyártóhoz, mint az eredeti tulajdonos.

Cloud & big data

Félig-meddig szoftvercéggé alakítaná magát a Stellantis

A 2021 elején összeállt autóipari óriás az évtized végére már 20 milliárd eurót keresne közvetlenül a szoftvereken és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokon.
 
Hirdetés

Viszlát, nyolcórás munkarend!

A járvány miatti kényszerű lezárások új alapokra helyezték a munka világát is, ami már nem lesz olyan, mint azelőtt.

A cloud computing fontos ígérete, hogy pontosan tervezhetővé teszi az IT költségeit. Akkor miért nem annyi hónap végén a számla, amennyit beterveztünk?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.