Nem azért, mert a digitalizáció miatt elveszítik a munkájukat, hanem mert féltik az üzembiztonságukat. A probléma azt is előrejelzi, hogy milyen gondok lehetnek a személyautóknál.

Rákaptak az amerikai gazdák, feltört firmware-ekkel üzemeltessék drága pénzen vett traktorukat. Felpörgött a feketepiacnak ez a szegmense (is). De mi történik itt?

Ha azt hitte, hogy a vezetéstámogatók rendszerek (népszerűbb, de téves elnevezéssel: robotpilóta) csúcsát jelenleg a Google vagy a Tesla, esetleg a BMW vagy a Mercedes fejleszti, nem is tévedhetett volna nagyobbat. A modern mezőgazdasági gépek olyan mértékben automatizáltak, hogy a gépkezelő már csak nevében kezel bármit is. Inkább biztonsági őrnek kellene hívni, mert jószerivel azért van a traktoron vagy más mezőgazdasági gépen, hogy azt lehetőleg ne lovasíthassa meg senki.

Ennek persze vannak árnyoldalai is – már ami a gazdákat illeti. Az elektronizáltság és az automatizáltság fejlettsége miatt ugyanis egyre kiszolgáltatottabbak a gyártóknak. A Motheboard szerint az amerikai gazdák éppen ezáért kelet-európai, valószínűleg ukrán hekkerek által feltört firmware-ekkel "okosítják" fel a John Deere-traktoraikat. (Az elsősorban mezőgazdasági gépeket gyártó vállalat a legnagyobb globális szereplője saját piacának.)

Az ok elsősroban az, hogy a John Deere tavaly módosította a licencszerződését. Ennek lényege, hogy szinte minden lehetőségét kizárja annak, hogy a gazda belenyúljon a traktora rendszerébe, azon bármilyen javítást elvégezzen, mert azt csak a hivatalos dealerek és a javításra feljogosított szervizek végezhetik el. Ez önmagában még nem lenne gond, csakhogy van egy olyan kitétele is a szerződésnek, hogy a gazda nem perelheti a John Deere-t semmi olyan kárért, amely összefügg a beágyazott szoftver működésével.

Mindenre van megoldás...

A termelők természetesen kiakadtak, hiszen hiába van mondjuk egy bevált szerviz a közelben, esetleg jóval távolabbról kell szerezni szakembert – és jóval drágábban. Ráadásul a farmerek jellemzően maguk is meg tudnak javítani bizonyos hibákat a gépeiken.

Az lényegében alap, hogy a traktorok rendelkeznek önvezető képességekkel. A John Deere-ek például 2-3 cm-es pontossággal tudnak koordinálni a terepen. Ehhez azonban igénybe kell venni a gyártó saját RTC (Real-Time-Correction) rendszerét, amely a műholdas helymeghatározást pontosítja, valamint a rádiófrekvenciás jelszolgáltatását.

A cég azonban sokkal többre is képes: gyakorlatilag folyamatosan tudja monitorozni a traktor, és akár távolról le is tilthatja a motorvezérlést, azaz leállíthatja a gépet. Korábban voltak olyan termelők, akik a motorban némi átalakítás után trágyából fejlesztett metánt használtak üzemanyagként. Az új konstrukció azonban már nem tesz lehetővé egy ilyen módosítást.

Megkérdezték a céget, hogy miért nem teszi lehetővé a szabad hozzáférést, amire az volt a válasz, hogy a módosítások növelik annak kockázatát, hogy a traktor nem úgy fog működni, ahogy tervezték, és a teljesítménye is csökken.

Az ukránok megoldották

A farmerek persze gyorsan érkezett a segítség. A piacon megjelentek azok a programok, melyekkel – a tört firmware telepítése után – gyakorlatilag teljes felügyeletet szereznek. (Attól kezdve a garanciának nyilván annyi...) Van olyan diagnosztikai program, amivel be lehet azonosítani az elromlott alkatrészeket, de akár a motort is át lehet kalibrálni. Van olyan, amivel testre lehet szabni a traktor bizonyos részeit, valamint olyan EDL (Electronic Data Link), amelyek révén kommunikálhat egymással a traktor vezérlése és a számítógép.

A probléma ugyan a traktoroknál bukott ki, de könnyen belátható, hogy a személyautók digitalizáltsági fokának növekedésével ott is megjelenik ez a probléma. Amikortól az autó nem működik szoftver nélkül, a gyártó gyakorlatilag monopolhelyzetbe kerül: az autó csak ott és annyiért szervizelhető, ahol és amennyiért a gyártó engedélyezi. Ha pedig a felhasználó megszegné a beágyazott szoftver licencének használati feltétételeit, a gyártó akár le is állíthatná az autót – amit a tulajdonosa már kifizetett. Ráadásként mindez a használt gépek és autók piacát is átalakíthatja, hiszen az új tulaj már nem csak egy eszközt vesz, hanem egy kötelezettséget is, azzaz – tetszik, nem tetszik – ugyanúgy hozzá lesz láncolva a gyártóhoz, mint az eredeti tulajdonos.

Cloud & big data

A Temuról szólt az első negyedév a hazai e-kereskedelemben

A hazánkban alig több mint fél éve megjelent kínai webshop mellett nehéz labdába rúgni a magyar kereskedőknek - derül ki egy ma közzétett kutatásból.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.