Új pénzforrásra talált a Facebook: elindította a Shops szolgáltatását, amibe összevonta minden korábbi e-kereskedelmi kísérletét, például az Instagramban és a WhatsAppban tavaly elindított korlátozott vásárlási lehetőséget. Mark Zuckerberg mondása a Shops bejelentésnél az volt, hogy a Facebook üzleti modelljének alapja továbbra is a hirdetés, ezért a Shops is ingyenes szolgáltatás, de használói majd többet költenek hirdetésekre, és így a Facebook is több pénzt fog keresni.
A vállalat valószínűleg ilyen módon is próbálja ellensúlyozni, hogy sokan elfordulnak az oldaltól. A Shops bejelentésén is kitért a Facebook-vezér arra, hogy a vállalat szempontjából a sok felhasználónál jobb a hűséges, elkötelezett felhasználó, és ebben is segíthet az új szolgáltatás.
Ha már van profil, csak mellé kell rakni egy boltot
Egy Shops bolt elvileg könnyen kialakítható a vállalkozás facebookos profilján. Segítségével végre egyesíthető a Facebookon és az Instagramon működtetett üzlet, ráadásul olyan fizetési funkcióval, amivel az appon belül lehet vásárolni. Ha pedig a vevőnek kérdése lenne, ott van a szorosan integrált WhatsApp, Messenger vagy Instagram Direct.
A Facebook azonban nem mindent old meg saját erőből. Megállapodott a Shopify-jal és hét további e-kereskedelmi platformmal, hogy szolgáltatásaik bizonyos elemeit integrálják majd a Shopsba. Ami a továbbfejlesztést illeti, tesztfázisban van a videós termékajánló, amit közvetlenül összekapcsolnak a vásárlás lehetőségével, valamint fejlesztenek egy hűségprogramot is.
Több lap is kiszúrta, hogy a Facebook a Shopsnál kisebb hírveréssel, de előrukkolt egy másik újdonsággal: az ún. univerzális termékfelismerési modellel. Erről a vállalat Applied Computer Vision nevű részlegének vezetője azt nyilatkozta a The Verge-nek, hogy az emberek mindent meg akarnak vásárolni, ha megfelelő élményt kapnak hozzá.
Az MI-alapú gépi látási algoritmus a Marketplace-ben már működik GrokNet néven: automatikusan a keresést könnyítő metaadatokkal látja el az adott termékfotót (lásd a lenti képet). A távlati terv az, hogy például ebből egyszer egy MI-alapú divattanácsadó asszisztens szülessen, amit akár a Shopsban is lehet használni.
A lap ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy ilyen megoldásokat sok cég használt már élesben is. Az Amazonnak például van MI-alapú divattanácsadója, az Echo Look, de hasonlóan működik az Amazon-alkalmazásban a StyleSnap lehetőség is, ami a hasonló stílusú ruhákat keresi meg a webáruház kínálatában.
Ezekre a felvetésekre a Facebook azt válaszolta, hogy a GrokNet sokkal pontosabb, mint más cégek hasonló eszközei. A fejlesztéshez – az MI tanításához – ugyanis fel tudták használni a Marketplace-en található mintegy 100 millió termékfotót. A szolgáltatás használhatóságát már tesztelik a Shopsban is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak