"A következő uniós fejlesztési időszakban 2014 és 2020 között együttesen több mint 450 milliárd forintos pénzügyi forrás áll Magyarország rendelkezésére infokommunikációs fejlesztések megvalósítására. Ezek között számos nagy projekt várható, kiemelt szerephez jutnak a vasúthálózati projektek, mint amilyen a most induló GSM-R" - emelte ki a többmilliárdos program tényleges indulását beharangozó mai sajtótájékoztatón Vályi-Nagy Vilmos, infokommunikációért felelős államtitkár (képünkön balra).
Újabb fejlesztési szakaszok jöhetnek még 2020-ig
A hosszú évek óta húzódó projekt első lépcsője 935 kilométeres szakaszon valósul meg, amire 20-22 milliárd forintot fordítanak. A beruházásnak a tervek szerint 2015. december 31-ig kell elkészülnie. A 2020-ig tartó időszakban azonban további 2300-2400 kilométeren épülhet tovább a korszerűbb vasúti kommunikáció. Ez utóbbiakra legkorábban a jövő év második felében írnak ki pályázatokat.
Az első fázis indulását immár papíron is lehetővé teszi az a napokban aláírt szerződés, amelyet a projekt megvalósításával megbízott NISZ Nemzeti Infokommunikációs Zrt. (NISZ) a kiépítést elnyert KapschCarrierCom Kft. – MVM Ovit Zrt. közös ajánlattevőkkel kötött közel 14 milliárd forint értékben. A szóban forgó cégek szállítják és helyezik üzembe a rendszer működéséhez szükséges berendezéseket és megvalósítják a teljes körű tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási, próbaüzemi feladatokat is.
Az első szakasz megvalósításához még két szerződés kapcsolódik. Az egyiket, amely a fejlesztés minőségbiztosítására, illetve az úgynevezett független mérnöki munkára vonatkozik, a következő napokban írják alá a T-Systemsszel. A másikban pedig, amely a beruházáshoz kapcsolódó mintegy 1100 kilométeres optikai hálózati fejlesztésekre szól, hamarosan eredményt hirdetnek - mondta el Kovács László, a NISZ projektigazgatója (képünkön jobbra).
Mire jó a GSM-R?
Az európai szabványoknak megfelelő uniós forrásból megvalósítható vasúti kommunikációs hálózat kiépítésével Magyarország is csatlakozik az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez, amely szabványos GSM-R átviteli módból és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS) áll. A technológia segítségével kivédhető, hogy a vasúti szerelvények haladását ne befolyásolja az egyes rendszerek különbözősége, kiküszöbölve ezzel a menetidőt növelő tényezőket is a határok átlépésekor.
A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) rendszeren egyszerre bonyolítható le a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikáció és a hang alapú összeköttetés a vasúti személyzet számára. Az eredetileg a Siemens és a Nortel által fejlesztett GSM-R hálózatok közötti roaming szolgáltatás részeként a szerelvényeken használt berendezések a határokon automatikusan állnak át a másik ország rendszerére.
A kormány még 2012. november 7-én döntött úgy, hogy a GSM-R projekt lebonyolításával a NISZ-t bízza meg. Az állami infokom szolgáltató hatáskörébe tartozik a tervezésre, a kiépítésre és az implementációra szóló közbeszerzési eljárások lebonyolítása.
A mintegy kétmilliárddal kevesebbet ajánló lett a befutó
A két év alatt megvalósítandó projektre eredetileg négy cég jelezte indulási szándékát. Végül a NISZ három jelentkezőt kért fel ajánlattételre idén márciusban. Közülük ketten éltek a lehetőséggel. Az egyik ajánlattevő a közelmúltban teljes egészében a Nokia kezébe került Nokia Siemens Networks (ma Nokia Solutions and Networks) magyar leányvállalata, a másik pedig a Kapsch-MVM OVIT páros volt. Az előbbi ajánlat megközelítőleg 15,5 milliárd forintra szólt, míg a nyertes Kapsch-MVM OVIT-párosé pedig valamivel több mint 13,7 milliárd volt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak