Akár egyik üzletága eladására is hajlandó lenne a Google, ha azzal le tudná zárni az egyik uniós trösztellenes vizsgálatát. A történt 2021-re nyúlik vissza: az Európai Bizottság hivatalosan az év nyarán jelentette be, hogy vizsgálja a cég online hirdetési piacon elfoglalt különleges helyzetét, mivel felmerült a gyanú, hogy visszaél a dominanciájával. Az EB úgy véli, a szegmens ellátási láncának minden eleménél jelen lévő Google előnyös helyzetbe hozta saját megoldásait, miközben a versenytársakat, és így a szabad versenyt is akadályozta bizonyos információk visszatartásával.
Úgy tűnik, a Google-nek valamiért sürgős lett a vizsgálat lezárása, amelyre 2022-ben az európai kiadókat tömörítő EPC (European Publishers Council) is rácsatlakozott a panaszával. A Reuters értesülései szerint a cég felajánlotta, hogy a gyors megegyezés érdekében hajlandó eladni hirdetési piacterét, az AdX-et (korábban DoubleClick Ad Exchange). Az EPC azonban állítólag többet szeretne elérni.
A 2018-tól a Google DFP-vel együtt az Ad Manager szolgáltatás részeként elérhető platformon a nagy hirdetés-megjelenítők értékesíthetik közvetlenül a felületeiket automatizáltan. Nem ez a Google legnagyobb bevételi forrása, de szemmel látható összeget hoz: éves szinten néhány tízmilliárd dollárral járul hozzá a cég legfőbb bevételi forrásához (2023-ban közel 238 milliárdot termelt a teljes hirdetési üzletág).
Már a szándék is meglepetés
A hírügynökségnek három, trösztellenes ügyekben jártas jogi szakértő egybehangzóan azt nyilatkozta, hogy jelentősnek értékelhető a Google vállalása. A cég ugyanis még soha nem ajánlotta fel trösztellenes vizsgálat lezárásáért valamelyik üzletrésze értékesítését.
A váratlan döntésre részben magyarázatot adhat, hogy az USA-ban elég komolyra fordult a cég helyzete. Augusztusban a bíróság ellene döntött az amerikai igazságügyi minisztérium indította antitröszt perben. Az ítélet szerint a cég visszaélt piaci pozíciójával, és ezzel kárt okozott a versenytársainak, a hirdetőknek és a felhasználóknak egyaránt. A minisztériumban azóta állítólag már készülnek a forgatókönyvek a Google szétdarabolására. Az egyik elképzelés az, hogy az Ad Managert adatnák el a céggel.
Állítólag az EPC is valami hasonlót szeretne kicsikarni, mert csak azzal látják biztosítottnak, hogy a Google ne legyen domináns szereplő a hirdetési technológiai ellátási lánc szinte minden szintjén. Az Európai Bizottság óvatosabban halad: egyelőre nem merült fel, hogy kötelezik a céget bármely üzletágának eladására. Első körben csupán arra köteleznék, hogy hagyjon fel az állítólagos versenyellenes gyakorlatával. Ha ez nem vezet eredményre, csak akkor jönne az eszközértékesítés kikényszerítése.
A Google továbbra is kifogásolja az EU eljárását. A vállalat úgy látja, az egész vizsgálat abból ered, hogy az Európai Bizottság nem érti a third-party display hirdetési szolgáltatás működését. A cég szerint egyébként a szegmensben erős a verseny, és gyorsan fejlődik, ezért a Google hosszú távon számol ezzel az üzletágával.
Dynatrace: a modern obszervabilitás pole pozíciójában
Akár a Formula-1-es boxutcában, akár az üzleti életben dolgozunk, egy apró hiba könnyen vészhelyzetet idézhet elő. Szerencsére erre van megoldás, ugyanis a Dynatrace és a hasonló obszervabilitási platformok éppen azért jöttek létre, hogy megelőzzék ezeket a kritikus szituációkat.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.
2025.03.18. Symbol Budapest
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak