Bejött a piaci elemzők várakozása, akik arra számítottak, hogy az idei második negyedévben teljesen leállt a Facebook anyavállalatának növekedése. Bár a különféle kedvezőtlen hatásokkal a hirdetési szektor más jelentős szereplői is szembesültek, a Meta Platforms közöttük is olyan helyzetben van, hogy egyszerre jelentkezik nála az összes lehetséges negatív hatás, előrevetítve egy még nagyobb katasztrófát. Ezek szerint vége van annak az időszaknak, amikor a Meta-Facebook a botrányai ellenére is számíthatott a hirdetési pénzekre, és kezdenek kiütközni az üzleti modelljével kapcsolatos problémák is, miközben azok megoldása, illetve a homályos metaverzumos vízió megvalósítása is minimum évekig tartó folyamat lesz.
A Meta most valóban borúlátó előrejelzést közölt, miután szerdán bejelentette története legelső negyedéves bevételcsökkenését a recessziós félelmekre és a digitális hirdetési iparágban kiéleződő versenyre hivatkozva. A vállalat részvényeinek árfolyama egyből 4-5 százalékkal gyengült, miután kiderült: az április-júniusi időszakot követően a július-szeptemberi negyedévben is visszaesésre számítanak éves összehasonlításban. Ehhez ráadásul vegyes eredmények társultak az aktív felhasználók számának alakulását illetően, és az erős dollár sem tesz jót a világ legnagyobb közösségimédia-platformjának, amelyik másféle fizetőeszközökkel bonyolítja globális forgalmának jelentős részét.
Máshol is van probléma, de azért nem ekkora
A Meta teljes negyedéves bevétele, amely szinte kizárólag a hirdetések értékesítéséből áll össze, ezúttal 28,8 milliárd dollárt tett ki, szemben az előző év megfelelő időszakára jelentett 29,1 milliárddal és a Wall Street 28,9 milliárdos előrejelzésével. A társaság zászlóshajója, a Facebook havi aktív felhasználóinak száma is némileg elmaradt az elemzői várakozásoktól, bár a 2,93 milliárd fő éves összevetésben jelképes erősödésnek számít; egyedül a napi szinten aktív felhasználók száma múlta felül látványosabban az előzetes becsléseket. Eközben az Alphabet (Google), a világ vezető digitális hirdetési platformja nemrég stabil eredményeket tett közzé, bár a gazdasági folyamatok hatásai alól ők sem mentesültek.
A kommentárok kiemelik, hogy a Meta vezetői szerint lényeges eredményeket értek el azoknak a reklámbevételeknek a pótlásában, amelyeket elsősorban az Apple tavalyi adatvédelmi változtatásai miatt veszítettek el, de ezt lenullázta a gazdaság lassulása. A felhasználók hírfolyamában egyre gyakrabban megjelenő, rövid videókra épülő termékük (Reels) a jelen állás szerint már évi egymilliárd dolláros bevételt termel, azonban kannibalizál más, jövedelmezőbb tartalmakat, így ebben az évben még inkább csökkenti a cég forgalmát, mielőtt végül elkezdhetné növelni azt. A Meta haszonkulcsa most 29 százalékra csökkent az előző évi 43 százalékról, mivel állandó költségei emelkedtek, bevételei pedig csökkentek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak