A digitális hirdetések értékesítése sehol sem hasít, de a probléma még súlyosabb a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms esetében, mert lehet, hogy nem is tud majd kikapaszkodni belőle. A Reuters július elején számolt be róla, hogy a Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg is a közelmúlt történelmének egyik legnagyobb gazdasági visszaeséséről értekezett, de a Business Insider által idézett elemzők már most arra számítanak, hogy a közösségimédia-óriás eddig példátlan módon zéró növekedéssel zárhatja majd az idei második negyedévet.
A lap elemzése kitér arra is, hogy a lassulást a digitális hirdetési szektor más jelentős szereplői is megtapasztalják, a Meta azonban olyan helyzetben van, amelyikben egyszerre jelentkezik az összes lehetséges negatív hatás, előrevetítve a teljes katasztrófát. Egyre több hirdető nem csak részben vagy egészben fordul el a szolgáltatótól, hanem most először teszi ezt meg. ami óriási változás egy olyan cég üzletében, amelyik a bortányai ellenére mindig számíthatott a hirdetési pénzekre, ha hozta a tőle elvárt számokat.
Ehhez képest most arról beszélnek, hogy a Meta, amelyet régóta kötelező vásárlásnak tartottak az ügynökségek, most mindenhol a kiadáscsökkentési listák élére került. A megkérdezett elemzők szerint ez persze annyit jelent, hogy a társaság a hoszsú évekig tartó, robbanásszerű növekedés után visszatér a Földre, de ettől még elkezdték alulteljesítőre rontani a minőstését, tekintettel a bevételnövekedés megtorpanására és a metaverzumos vízió megvalósításához szükséges, irdalan összegű befektetésekre.
A Meta bevételeitől egyébként éves szinten most is növekedést várnak, de ez már csak fele olyan arányú lehet, mint tavaly. A vállalat néhány súlyos problémája az üzleti modelljéhez kapcsolódik: a Facebookot a versenytársainál súlyosabban érintette az Apple tavalyi adatvédelmi frissítése, sőt a Google is ahhoz hasonlóra készül, ezzel párhuzamosan pedig a sorozatos botrányok és PR-katasztrófák nyomán mind több helyen jön szóba az ESG-kritériumoknak való megfelelés is a facebookos jelenlét kapcsán.
Muszáj változniuk, de az csak lassan megy
A Meta Platforms operatív vezetése és értékesítési tevékenységének irányítása is jelentős változásokon megy keresztül, de nem mindenki szerint az előnyére, legalábbis ami a cég bevételnövelési potenciálját illeti. Az új, hosszabb távra szóló és meglehetősen homályos metaverzumos identitás viszont megkönnyíti a Meta aktuális versenytársainak a dolgát, így mások mellett a TikTok és az Apple is jó úton halad, hogy már az idén szemmel látható piaci részesedést szerezzen magának a Facebook rovására.
Temetni persze nem érdemes a közösségi mamutot, hiszen a második legnagyobb reklámpiaci üzletről van szó a Google után, amelyik továbbra is kifejezetten népszerű a kis- és közepes méretű vállalatok között. Olyan e-kereskedelmi cégek is bizonyára lesznek, amelyek lehetőséget látnak majd a Meta árainak csökkenésében, és éppen hogy feltornázzák majd az ottani költéseiket, emellett pedig a társaság március 31-én több mint 43 milliárd dollárnyi készpénzzel rendelkezett, ami szintén nem nevezhető átlagos dolognak.
A Meta Platforms már azt is közölte, hogy az Apple változásainak nyomán újjáépítené hirdetési infrastruktúráját: ennek célja, hogy továbbra is lehetővé tegye a hirdetések célzását, de ezzel párhuzamosan az emberek magánéletét is tiszteletben tatsa. Ugyanakkorarra is figyelmeztettek, hogy ez több éves erőfeszítést igényel majd, így a BI által idézett egyik elemző azt tanácsolta a befektetőknek, hogy mindenképpen vizsgálják meg a Metával kapcsolatos, hosszabb távra szóló értékelési kockázatokat.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak