A Facebook ebben az évben minden korábbinál gyakrabban emlékeztette rá felhasználóit, hogy nem ügyfélnek, hanem terméknek tekinti őket – a közösségi hálózaton kipattant adatkezelési botrányokat most fel sem soroljuk, nálunk is szinte csak ilyesmiről olvashat, aki végigbogarássza a vállalattal kapcsolatos híreinket. Ennek következménye, hogy a Pew Research felmérése alapján a felhasználók háromnegyede az idén már minimum átfésülte biztonsági beállításait, esetleg tudatosan szüneteltette a platform használatát, vagy egyenesen törölte magát az oldalról (idei találmány a #DeleteFacebook kampány is).
Egy friss kutatás szerint a bizalom nem csak a befektetők, hanem a fogyasztók között is olyan komolyan megroggyant, hogy a Facebook mára toronymagasan a legkevésébé megbízható társaság a nagy techvállalatok között. A Toluna piackutató december második hetében szondázta meg az internetezőket azzal a kérdéssel, hogy a listáján szereplő cégek közül melyikre bíznák rá legkevésbé szívesen a személyes adataikat. A negatív lista élére a Facebook futott be közel 40 százalékkal, emellett pedig nagyságrenddel marad el a második és harmadik Twitter és Amazon 8-8 százalék körüli eredménye.
Változtatni márpedig lehetséges
A listán az Uber 7, a Google és a Lyft 6, a Snap és az Apple 4, a Microsoft 2, a Tesla és a Netflix pedig 1 százalék körüli értékkel szerepel. Mindezt természetesen tovább árnyalná, ha az arányokat más lebontásokban is vizsgálták volna: ahogy a Pew Research fenti, szeptemberi statisztikájából iderül, a 18-29 év közötti amerikai felhasználók 44 százaléka az elmúlt év során törölte telefonjáról a Facebook appot. Ez természetesen nem jelenti, hogy a fiókjáról is ugyanennyi vagy akár csak közel ennyi fiatal felhasználó lemondott volna, de a Facebook számára nem jó hír, hogy legjobban a 65+ korosztály ragaszkodik a mobil applikációhoz.
A Toluna felmérésének egy kevésbé látványos, de mindenképpen érdekes vonatkozása a Microsoft 2 – egész pontosan 1,8 – százaléka. Ahogy arra az utóbbi időben egyre többen rácsodálkoznak, arról a társaságról beszélünk, amely az ezredfordulón még bőven egy erőből politizáló, monopolista technológiai multi volt, akkora önbizalommal, hogy még az amerikai kormányt is megpróbálta lepattintani magáról (igaz, kevés sikerrel). A változás ehhez képest szembetűnő: a Microsoftot ma már a nagy többség egy kissé unalmas, de értékes és progresszív vállalatnak tartja, miközben abból a Facebookból lett közellenség, amelyről nemrégiben még sokan azt gondolták, hogy miatta volt érdemes feltalálni az internetet.
A Microsoft megítélésének változására jellemző, hogy a Brit The Register például tátott szájjal idézte egy néhány nappal ezelőtti kaliforniai konferencia eseményeit, ahol az internet szabadságáról szóló panelbeszélgetés résztvevői a piaci szereplőket is értékelték ebből a szempontból. Arra a kérdésre, hogy mi a legkártékonyabb gyakorlat az online biztonságot illetően, négyből hárman nevesítették is a Facebookot; azzal kapcsolatban viszont, hogy hol végeznek modellértékű munkát az internet biztonságosabbá tételére, ugyanígy négyből három résztvevő a Microsoftot említette név szerint.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak