Az IBM megvált a Watson Health üzletágától. Lehet, hogy a technológia időnként gyorsabban halad, mint amit a piac be tud fogadni?

Szerényebbre hangolta az egészségügy forradalmasítására szőtt terveit az IBM: eladja a Watson Health üzletága egy részét, amely önálló vállalatként folytatja, írja a Bloomberg. A részleg viszi magával eddigi ügyfeleit, és jelenlegi vezetői alkotják majd a létrejövő önálló vállalat menedzsmentjét. A vásárló a technológiai szektorban mozgó, korábban például a LogMeIn-t is részben megszerző Francisco Partners magántőke-befektető társaság, amely a több mint egymilliárd dollár vételárért cserébe hatalmas adatkészleteket és konkrét termékeket, például képfeldolgozó szoftvereket is kap. Az IBM magát az eladás tényét még múlt hét pénteken megerősítette a Bloombergnek, de az árat nem.

A részleg eladását (más részlegekével együtt) állítólag növekvő-csökkenő intenzitással tavaly január óta napirenden tartotta a menedzsment. A mostani megállapodás az IBM Bloombergnek küldött közleménye szerint várhatóan az év második felében zárul.

Változnak a prioritások is

A vállalat nem is tagadja, az elmúlt két-három években újravarrták a gombokat, már ami a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos terveket illeti. Az IBM továbbra is elkötelezetten fejleszti a Watsont, fontos számára a szélesebb értelemben vett MI-üzletág, és támogatja az egészségügyi informatika terén ügyfeleit, nyilatkozta Tom Rosamilia, a vállalat szoftveres üzetágáért felelős alelnöke. De azt is hozzátette: az IBM még inkább a platformalapú hibrid felhő- és MI-stratégiára összpontosít.

A Watson Group hivatalosan 2014 januárjában alakult meg, és hatalmas apparátust is felhúztak mellé, hogy piacosítsák a mesterséges intelligenciát. Egy évvel később indult a Watson Health, amely minimálprogramként az egészségügyi szolgáltatók adatalapú diagnosztikai munkáját támogatta volna elemzéssel, az ambiciózusabb tervek szerint viszont forradalmasította volna a rákkezelést. Csak aztán az is kiderült, hogy a technológia körül nagyobb a hájp, mint amire a gyakorlatban valóban képes.

A várakozások és a valós képességek között olyan nagy volt a szakadék, hogy a Watson egyfajta példájává vált annak, hogy az egészségügyben miért nem működik a klasszikus termékfejlesztési elv, tudniillik hogy a marketing megelőzi a konkrét termék megjelenését. Ez a módszer sokszor olyan elvárásokat generálhat, amelyeknek a kész termék nem felel meg, ami az egészségügyi piacon egyenlő a bukással, különösen egy olyan érzékeny területen, mint az onkológia.

Sok pénzt vitt, nyereséget nem hozott

A Watson Health felpumpálását még a vezérigazgatói székből 2020-ban távozott Ginni Rometty kezdte meg. Ő már évekkel ezelőtt olyanokat mondott, hogy az MI az egészségügyben a mainstream része. Valószínűleg hitt is abban, amit mondott. A gyorsan elérhető és szép jövő reményében dollármilliárdok mentek cégvásárlásokra, miközben a részleg tavaly is nagyjából egymilliárd dollár bevételt termelt.

Azzal sokan számoltak, hogy hosszabb távon ez az állapot nem tartható fenn, ha a Romettyt váltó Arvind Krishna vezérigazgató meg akarja valósítani fő célját, a vállalat értékének növelését. Szerinte ugyanis ehhez az kell, hogy a vállalat portfóliója összhangban legyen a piac hibrid felhővel és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos igényeivel. Ebből viszont már előre lehetett vetíteni a profiltisztító lépéseket

Ugyanakkor a Bloomberg arra figyelmeztet, hogy az IBM akkor és olyan területet épít le, amikor és ahol a fontos konkurensei erősítenek. Áprilisban a Microsoft azért adott 16 milliárdot a beszédfelismerést fejlesztő Nuance-ért, mert fel akarja használni egészségügyi fejlesztéseihez. Az Oracle pedig karácsonyi ajándéknak megvette magának 28 milliárd dollárért a Cernert, amely  integrált klinikai és pénzügyi rendszereket fejleszt egészségügyi szolgáltatóknak.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.