A magyar légvédelem is drónokkal erősítené védelmi képességeit. A honvédség ún. nullponti lőterén mutatták be azt a magyar fejlesztésű, pilóta nélküli repülőgépet (UAV, unmanned aerial vehicle), melyet a Magyar Honvédség Modernizációs Intézete megrendelésére a Rotors & Cams Zrt. a műrepülőket és repülőgép-alkatrészeket, szerkezeti elemeket gyártó Genevation Aircraft Kft.-vel és a speciális mérnöki szolgáltatásokat is nyújtó HunMech Kft.-vel közösen fejleszt.
A ProTAR nevű intelligens gépek felszállótömege 65 kilogramm, sebessége eléri az 500 km/h-t. Maximális repülési magassága 6000 méter, és mintegy 60 percet képes a levegőben maradni. Kommunikációs hatótávolsága 75 km.
A drónt egy katapultszerű elektromos kilövőállásról (ez szintén magyar fejlesztés) kell indítani. Ez mintegy 100 km/h sebességgel lövi ki a ProTAR-okat, és kétpercenként képes újabb drón a levegőbe juttatni.
Úgy gyakorolhat a légvédelem, mint egy éles bevetésen
A drón bemutatójáról kiadott közlemény hangsúlyozza: a fejlesztés a világpiacon egyedülálló módon képes kötelékrepülésre. Ez azért fontos, mert így szinte tökéletesen szimulálható egy repülőgéprajjal végrehajtott támadás. A drónok ugyanis arra fognak szolgálni, hogy a légvédelmi rakétarendszerek éles és gyakorló lövészetein célpontként szolgáljanak: az légvédelmi egységnek a drónokat kell a rakétákkal eltalálniuk. Segítségükkel többféle készültségi helyzet is szimulálható anélkül, hogy a gyakorlatokhoz a légierő nagy értékű repülőgépeit használni. Ez jelentősen csökkenti a légvédelmi gyakorlatok anyagi- és emberi kockázatait, valamint költségét.
Ezért fontos a kötelékrepülési képesség is: a ProTAR drónok ugyanúgy viselkednek repülés közben, mint egy vadászrepülőraj. Mint korábban foglalkoztunk vele, a kötelékrepülésre képes katonai drónok fejlesztése világszerte előtérbe került. Több ország légi ereje szeretne olyan UAV-okat fejlesztetni, amelyek például nem csak rombolásra (kamikaze drónok) vagy mint a ProTAR, vadászgéprajok szimulálására alkalmas, hanem arra is, hogy harci gépeket támogassanak. Utóbbinak azonban jelentős kockázatai vannak. Mint a német hadsereg fejlesztési tervei kapcsán írtuk, száz százalékosan garantálni kell például, hogy például egy vadászgépet kísérő, magas fokú autonómiával működő drónraj ne csúszhasson ki az irányítás alól.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak