A gyakorlati megvalósítás még odébb van, és a kockázatokkal is kellene valamit kezdeni.

Drónrajokkal védené a Bundeswehr a harci repülőit. Egyelőre még csak a megvalósíthatóságot vizsgálják az Airbus Defense and Space-szel. Ehhez ugyanis nem csupán jó drónokra, hanem a biztonságos autonóm repülést biztosító mesterséges intelligenciára is szükség lesz. A Handelsblatt értesülései szerint az Airbus bevont a projektbe két startupot is, hogy a rajvezérlő algoritmus fejlesztése gyorsabban haladjon.

Mint a német üzleti lap írja, a rajtechnológia egyre nagyobb szerepet kap a hadászatban. Az Egyesült Államok, Kína és Oroszország is dolgozik ilyen jellegű megoldáson. A drónrajok erejét a hálózatba kapcsoltságuk adja, nagy területen és összehangoltan tudnak egyszerre támadni vagy felderíteni, és önvezérlésükkel együtt javul a támadóképességük is. Mint Lorenz Meier, a svájci Auterion alapítója mondta, a fejlesztésekben a kínaiak járnak az élen, már hat éve demonstrálták, hogy képesek ezernél is több drónt rajban mozgatni. Meierék egyébként az amerikai hadseregnek fejlesztettek hasonló rendszereket.

Az EU egy közös projekttel próbálkozik: az FCAS (Future Combat Air System) középpontjában egy olyan vadászgép áll, amely a tervek szerint drónokkal együtt fog működni, hogy bizonyos feladatokat átadhasson számukra.

A francia hadsereg egyelőre közepes hatótávolságú távirányítású drónokat szeretne vásárolni. Ezek az ún. kamikaze drónok (loitering munition) voltaképpen repülő lőszerek, melyeket a célpontnál a kezelő aktivál. Ekkor a drón nekiütközik a célpontnak, és felrobban. Mint az AeroTime írja, a tenderen két konzorcium jutott "döntőbe".

A francia kormány tulajdonában lévő Nexter Systems vezette konzorcium 10 kilogrammos, függőlegesen fel- és leszállni képes drónja GPS nélkül is alkalmas autonóm repülésre. Az MBDA vezette konzorcium viszont egy olyan koncepciórajzot mellékelt a pályázatához, amiből arra lehet következtetni, hogy Mutant nevű drónjai képesek rajként működni.

Autonómia nélkül nem megy

A drónrajok alkalmazhatóságának a kulcsa az autonómia. Egy pilótának így is ezer fele kell figyelnie, arra már semmiképpen sem maradna ideje, hogy egyenként irányítson mondjuk féltucatnyi drónt. A Bundeswehr és az Airbus ezért most azt vizsgálja, hogy MI-vel megoldható-e, hogy a rajok autonóm módon működjenek együtt a pilótával. A projekt első fázisában megszületett az elméleti koncepció – ez volt a KITU 1 (Künstliche Intelligenz für taktische unbemannte Flugsysteme, magyarán: mesterséges intelligencia személyzet nélküli taktikai repülési rendszerekhez).

A második fázisban viszont már a gyakorlati tesztek következnek. Ebben a munkában vesz részt a müncheni székhelyű Quantum Systems dróngyártó, amely felderítő drónokat szállít Ukrajnának, valamint türingiai partnere, a Spleenlab, amely gépi tanulásra és autonóm rendszerekre specializálódott. Utóbbi elsősorban az edge computing területén szerzett szakértelme miatt kapott helyet a projektben. A katonai rendszereknek képesnek kell lenniük arra, hogy az adatokat helyben dolgozzák fel MI segítségével, mert az ellenség igyekszik zavarni az információáramlást, így nincs mindig lehetőség nagy mennyiségű adatot küldözgetni ide-oda.

A cél a küldetésalapú irányítás: megadják a rajnak a célt, pl. hogy derítse fel adott területen az összes ellenséges harceszközt. A raj pedig önállóan dönt, hogy melyik drón milyen útvonalat jár be.

Nem kockázatmentes...

Szakértők szerint a drónrajok bevetése kockázatos is lehet. Ha valaki megszerzi a szükséges szoftvert (volt már példa súlyos szivárgásokra), akkor akár az otthoni használatra szánt drónokból is építhetne pl. kémrajt. De az sem jelentene kisebb veszélyt, ha a raj kicsúszna az irányítás alól, ami szintén bekövetkezhet.

Érdemes megjegyezni, hogy hasonló kutatások Magyarországon is folytak. Vicsek Tamás akadémikus, az ELTE Biológiai Fizikai Tanszékének professzora vezette kutatócsapat a 2010-es évek második felében olyan vezérlő algoritmust készített, amely a madarak csapatos vonulását mintául véve nagy számú drónt tudott autonóm módon vezérelni. A kísérletek során fizikailag harminc drónnal, szimulációban több ezerrel is működött a vezérlés. Érdemes megnézni Vicsek professzor alábbi előadását, amelyben közérthető módon vázolja a problémát.
 

Cloud & big data

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.