A Boston Dynamics mérnökei látványos bemutatóval jelezték, milyen komoly szintre jutottak már el a robotika területén.

A mondás szerint egy kép többet ér ezer szónál. Azt viszont nem árazta be a népi bölcsesség, hogy miként alakul az átváltás a videós bemutató és a szócséplés között. Bármennyi is legyen, mi sem pazaroljuk hosszú bevezetőre az időt. Nézzük, hol tart már a tudomány, azon belül pedig a Boston Dynamics Atlas elnevezésű robotjai!

 

 

Ahogy az a kisfilmből látványosan kitűnik, a két humanoid gép szinte tökéletes precizitással tud le egy számos akadállyal tarkított ügyességi akadálypályát. Az egyszerre lelkesítő és egyben nyugtalanító felvételek talán leglátványosabb része az, amikor a két Atlas szinkronban mozogva hajt végre hátraszaltót.

A mérnöki munka azzal válik még lenyűgözőbbé, ha mindehhez hozzátesszük azt, hogy a robotok nem egy előre leprogramozott mozdulatsorozatot követtek. A gépek mindössze néhány alapvető viselkedési mintát kaptak a tanulási folyamat elején, amelyeket felhasználva szimulációs gyakorlatokon maguk kísérletezték ki a pálya leküzdéséhez szükséges pontos helyezkedést, testtartást és manővereket.

A hónapokig tartó betanulási folyamat még most sem ért a tökéletesség fokára. Ahogy a projekt egyik munkatársa magyarázta, a robotok ezeket a rendkívül összetett mozgássorokat egyelőre nem képesek százszázalékos megbízhatósággal kivitelezni (tegyük hozzá, az ember sem). A minden mozdulatban benne lévő kis hibaszázalékok pedig egy ennyire összetett pályán bizony összeadódnak. A videón látott bemutató volt az első alkalom, amikor a robotoknak végül minden összejött.

Kutatási alap

Ugyan a cégnek már van kereskedelmi forgalomba hozott robotja, ám az Atlasok fejlesztésre egyfajta alapkutatási projektként lehet tekinteni. Az itt felhalmozódó tapasztalatokat aztán persze idővel át lehet ültetni konkrét, pénzt is hozó megoldásokra. Ugyan az emberi testfelépítés nem feltétlenül ideális bizonyos célfeladatok elvégzésére, de a humanoid robotoknak így is több előnye lehet. Egyrészt a megfelelő mozgáskoordinációval rendelkező modelleknek nem jelent gondot az emberekre szabott terekben való közlekedés (gondoljunk például a lépcsőkre), másrészt az emberi test rendkívül sokoldalú, így az erre a "tervrajzra" készült robotokkal szinte bármilyen munka elvégeztethető.

Piaci hírek

Kínában sem megy simán a robotaxik bevezetése

Az önvezető konkurencia megjelenését meglehetősen rossz néven veszik az érintett területeken dolgozó taxisok.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.