A szavazásnak közvetlen következménye nincs, de sem az EU versenyjogi biztosa, sem a Google nem mehet el mellette szó nélkül. De jó ez nekünk?

Mint azt a közelmúltban megírtuk, az Európa Parlament elé olyan javaslattervezet került, amely kimondatlanul is a Google ellen irányul. A tervezet kiemelten foglalkozott az internetes keresőmotorok piacával, pontosabban azzal a helyzettel, hogy mivel az a nethasználat egyik központi tevékenysége, meg kell akadályozni a monopóliumok kialakulását, mivel a keresés terén szerzett dominancia a digitális gazdaság más (vagy minden) területén is előnyös helyzetbe hozza a kereső tulajdonosát.

Megszavazták, nagy többséggel

Az Európa Parlament képviselőinek láthatólag tetszett a javaslat, így nagy többséggel meg is szavazták az egységes digitális piac szabályozásáról szóló javaslatot, benne a kereső cégek egyéb gazdasági tevékenységének leválasztását, végső soron tehát a cégek feldarabolását. Csakhogy ennek nincs közvetlen jogi következménye. Közvetett viszont lehet, például bírságok formájában gyakorolhatnak nyomást a cégekre, pontosabban a Google-re, amely az európai keresési piacot 90 százalékban uralja.

Mint azt korábban is írtuk, a javaslat kiemelten kezeli a netes keresőmotorokkal kapcsolatban kialakult helyzetet. Ezt ugyanis olyan szolgáltatásnak tartják, melyek segíthetik vagy épp akadályozhatják a digitális gazdaság szereplőinek a tevékenységét. Tehát akinek a kezében van a keresőmotor, az vissza is élhet azzal. Ezért a keresők működésének – azaz például hogy miként végzik az indexálást, hogyan, milyen értékelési szempontok szerint rangsorolják a találatokat, átláthatónak és pártatlannak kell lennie.

Következmények nincsenek, és mégis lesznek

Az EU történetében első alkalommal fordul elő, hogy ilyen javaslatot fogadott el az Európa Parlament. A döntés azonban nem előzmény nélküli. A keresőóriás jó négy éve ad folyamatos témát az EU döntéshozóinak. Az adatkezelési gyakorlata mellett rendszeresen előkerül az erőfölénnyel való visszaélés is.

A mostani szavazásnak nincs közvetlen hatása. Ennek ellenére sem az Európai Bizottság új versenyjogi biztosa, Margrethe Vestager, sem a Google nem mehet el mellette szó nélkül. A cég vezetői egyébként épp Európában tárgyalnak német és francia politikusokkal.

A Google-nek fel kell készülnie arra, hogy engedményeket kell adnia az EU-nak, amely egyelőre meglehetősen elégedetlen azokkal, melyeket a Google kínál a keresés átalakításával kapcsolatban. És valószínűleg kevés lesz az is, hogy például a Chrome-ba beengedjen más keresőmotorokat is. (Ez némileg hasonló, mint volt egykor a Windows–Internet Explorer-páros esetében. Akkor a Netscape nyomására a Microsoftnak úgy kellett szállítani a Windowst, hogy ne az IE legyen a telepítés utáni alapértelmezett böngésző.)

Margrethe Vestagernek pedig arra kell törekednie, hogy mihamarabb lezárja a Google ellen mintegy négy éve folyó vizsgálatokat.

Médiacégek az EP mellett

Egyes elemzők úgy vélik, itt voltaképpen nem csupán a Google erőfölényének visszanyeséséről van szó, hanem a digitális gazdaság európai szereplőinek a lobbitevékenységéről. Mint azt az Economist elemzésében rámutat, a nagy európai médiavállalatok, elsősorban a német Axel Springer és a Hubert Burda Media eddig is erőteljesen lobbiztak a Google ellen.

A német tartalomszolgáltatók szemében a Google igencsak komoly szálka. 2012 tavaszán vetődött fel az ötlet Németországban, hogy a keresőszolgáltatások vagy tartalomaggregátorok üzemeltetőinek fizetniük kellene, ha egy más által publikált tartalmat vagy annak egy kis részletét megjelenítik a találatok listájában.

Akkor a javaslatot még a Német Lapkiadók Szövetsége (Verband Deutscher Zeitschriftenverleger – VDZ) is lelkesen támogatta. Az indoklás az volt, hogy míg a keresőcégek profitálnak ezeknek a tartalmaknak a kereséséből, a tartalom-előállítók abból egy fillért sem látnak. A kiadók mindeközben jótékonyan megfeledkeztek arról, hogy a keresők amúgy jelentős forgalmat is irányítanak a kiadók oldalaira. Segítik a tartalomfogyasztást, növelik a felhasználói bázist, ami új lehetőségeket nyit a kiadók előtt.

A javaslatból végül tavaly született törvény, de abból már a néhány soros ajánlószövegekre vonatkozó kitételt kivették. Azaz a keresőkben megjelenő ajánlásokért nem kellene fizetni, bár ezt a VG Media – a német kiadók közös szerzői jogokat és szellemi tulajdont védő szervezetének jogászai vitatták. A Google azonnal reagált a VG Media állásfoglalására: bejelentette, hogy a kérdéses médiumok tartalmainál sem képet, sem idézetet nem jelenít meg a felületein, azaz csak a cím és a link marad.

A digitális gazdaság másként működik

A sikeres amerikai vállalatok elleni támadás helyett Európa vezetőinek inkább azt a kérdést kellene feltenniük, hogy a kontinens miért nem tudott kitermelni egy Google-t vagy egy Facebookot – véli az Economist fentebb idézett cikke. A Google valóban domináns az európai piacon, de hogy ezzel visszaél-e, az alapvetően más kérdés – véli a lap, amely szerint az EP-ben eluralkodott egyfajta „google-fóbia”. (Bár a lap megállapításai megfontolandók, megjegyzendő, hogy az Economist Group igazgatóságában ott ül Eric Schmidt is!)

Egymásnak feszülnek: Eric Schmidt és Margrethe Vestager

A cikk szerint ugyanis a digitális gazdaság egyszerűen másként működik ma, mint amikor a Microsoftot vonták rendszeresen deresre monopóliumvádakkal. A belépési küszöb nagyon alacsony, könnyű egy új ötletet megvalósítani, és ha az valóban sikeres, nagyon gyorsan felfuthat, amire van is jó néhány pozitív példa: hogy ne menjünk messzebbre, a Prezi is ide sorolható. Az is igaz, hogy ezeket a gyorsan növekvő vállalkozásokat sok esetben felvásárolják a nagyobb konkurensek, de ennek komoly felhajtó ereje van a piacra, azaz növeli a vállalkozó kedvet, serkenti az új ötletek piacra vitelét.

Az online szolgáltatók közel sem képesek olyan pozíciókat szerezni a felhasználók körében, mint egykor a Microsoft a Windowssal – bár mint látjuk, az a pozíció sem tart örökké. És bár valóban léteznek hálózati hatások, melyek egy domináns szolgáltatónak piaci előnyt biztosítanak, ezek a hatások nem tartósak, gyorsan elolvadhatnak az ebből származó előnyök, ahogy történt is jó néhány szolgáltatás esetében.

Közösség & HR

Úgy tűnik, a fiatalok unják a VR-szemüvegeket

Egy friss felmérés szerint nem csak azokat lesz nehéz meggyőzniük a gyártóknak, hogy fektessenek pénzt és időt a virtuális valóságba, akiknek még nincs saját VR-headsetjük.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.