Esélyük ugyan nem sok, de nagyon ambiciózus tervezettel állt elő néhány EP-képviselő.

Az európai digitális piac megóvásával indokolják azt a határozattervezet, amely burkoltan ugyan, de a Google ellen irányul. Egyenesen azt javasolja az Európa Tanácsnak, hogy tegyen lépéseket a Google több vállalatra darabolásáért. A tervezet már eljutott Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős uniós biztoshoz.

Kellenek a tiszteletkörök

A Wall Street Journal által közölt szöveg hosszasan értekezik arról, hogy az egységes digitális gazdaság kulcsszerepet játszik abban, hogy Európa kilábaljon a válságból. Merthogy ez a leginnovatívabb ágazat, növeli a versenyképességet, segíti a fogyasztás felpörgetését is (e-kereskedelem). De nem csak az uniós polgároknak, hanem a tagállamok szervezeteinek is fontos ez a terület, mivel megkönnyíti az adminisztratív feladatok ellátását, illetve a gazdasági szereplők ellenőrzést.

De nemcsak gazdasági szerepe van. A tervezet kitér arra is, hogy a digitalizáció elterjedésének napi politikai és kulturális hatásaival is kell számolni, ami még inkább megköveteli a hozzáférés általánossá tételét.

A Bizottság teendői, ahogy a képviselők elképzelik

A javaslat szövege szerint az Európa Bizottságnak elsősorban az lenne a feladata, hogy szigorúan érvényre juttatni azokat a jelenleg is érvényben lévő szabályokat, amelyeket az egységes digitális piac érdekében már elfogadtak. Valamint párhuzamosan arra kell törekednie, hogy Európa versenyképessége és ellenálló képessége is növekedjen a globális versenyben.

Ebbe az is beletartozik, hogy őrködni kell az EU belső piacán a verseny szabadsága fölött, azaz meg kell akadályoznia, hogy bármilyen téren túlzott piaci koncentráció jöhessen létre. A szöveg még beszél a hálózatsemlegességről is mint fontos értékről, melynek szellemében minden internetes forgalmat egyenlő módon kell kezelni, függetlenül a küldőtől, a fogadótól, típusától, tartalmától stb.

A tervezet különösen fontos szerepet tulajdonít digitális gazdaságban a netes keresőmotoroknak. A piaci versenyben ugyanis az esélyegyenlőség egyik fontos kritériuma, hogy az információgyűjtés egyik legfőbb forrása, a keresés ne legyen diszkriminatív. Ehhez a keresőmotoroknak garantálniuk kellene a teljes átláthatóságot. Ezért azt javasolják, hogy a Bizottság vizsgálja meg, hogy a keresőmotorokat fejlesztő cégek esetében hogyan lehetne szétválasztani a keresést az egyéb gazdasági tevékenységüktől. Ezt ugyanis az egyik lehetséges hosszú távú megoldásnak tartja a tervezet szövege.

Ezt a Google-re szabták

Bár a szöveg még csak nem is utal rá, ez a kitétel egyértelműen a Google ellen született. A Google a keresőmotorok piacán szinte az egész világon piacvezető. Kivétel a kínai piac, ahonnan a cég négy éve kivonult: ott a kínai keresőmotorok (Baidu, 360 Search, Soguo Searc) mögött elenyésző a részesedése, mindössze 2,8 százalék.

Európában viszont nem hogy piacvezető, de – leszámítva az orosz piacot, ahol 49 százalék a részesedése, de a Yandex még mindig erősen szorongatja a 42 százalékos részesedéséve –, gyakorlatilag konkurens nélkül birtokolja a keresőpiacot (lásd a grafikont). Ez talán még önmagában nem is lenne szálka az európai, különösen a német uniós honatyák szemében, ha az amerikai keresőóriás – kihasználva a keresőpiaci pozícióit – nem törne be minden internetes üzleti szegmensbe, legyen az felhőszolgáltatás, e-kereskedelem vagy bármi más.

Keresőmotorok piaci részesedése Európában és globálisan, 2014 okt. |Create Infographics

Egyesek úgy vélik, igazból itt egyáltalán nem a fogyasztók védelméről van szó, bár a tervezet szövege úton-útfélen erre hivatkozik. Sokkal inkább arról, hogy a Google európai konkurensei próbálnak jogi eszközökkel fogást találni a nagy ellenfélen. Amúgy volt máűr példa arra, hogy kormányzati döntés nyomán kellett feldarabolni egy monopolheléyzetben lévő vállalatot: 1984-ben az AT&T telefontársaságot darabolták fel nyolc regionális szolgáltatóra, hogy ismét meginduljon a verseny. Ugyanakkor sokan úgy vélik, a keresőpiacon van verseny, ráadásul a felhasználóknak van bőséggel legetőségük választani az egyes keresőmotorok között.

Jól példázza a helyzet a Mozilla közelmúltbeli döntése: a Google helyett régiónként más és más lesz az alapértelmezett kereső a Firefoxban: a világ nagy részén a Yahoo!, Oroszországban azonban a Yandex, Kínában pedig a Baidu. De továbbra is a felhasználó választ, azaz ha nagyon ragaszkodik a Google-höz, pár kattintással visszateheti alapértelmezett keresőnek.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.