A Google és a kínai kormány huzavonája tovább folytatódik, bár egyre többen veszik biztosra, hogy a Google végül a kivonulás mellett dönt. Mint ismeretes, Kínában csak úgy indulhatott el a Google lokalizált szolgáltatása, hogy a keresővállalat beleegyezett a találatok erős szűrésébe.
Felemás országimázs | Amellett, hogy Kína gazdaságilag és technológiai szinten is rohamléptekkel halad előre, a helyi politika nem igazán veszít szigorából. Az internetes cenzúra kifejezetten erős, az országban tilos minden pornográf tartalom, minden olyan oldal, amely a kínai politikát bírálja, valamint a vallási témák is feketelistán vannak.
A Google már többször közölte, hogy ugyan annak idején beleegyezett a cenzúra fenntartásába, ám ezt az állapotot nem szándékozik örökké fenntartani. Nem sokkal később a keresőóriás képviselői bejelentették, hogy Kínából eredeztethető hackertámadások indultak az általuk üzemeltetett oldalak ellen, és konkrétan kilátásba is helyezték, hogy amennyiben Kínában nem normalizálódik a helyzet, készek teljesen kivonulni az országból.
Rámozdultak | A Google vezérigazgatója, Eric Schmidt még a múlt héten is olyan bejelentést tett, miszerint hamarosan pontot tesznek az ügy végére, ám az nem hangzott el, milyen megoldást képzeltek el. A Wall Street Journal bennfentes információkra hivatkozva azt jósolja, hogy hamarosan feloldják a Google.cn cenzúrázását, ám Kínában pont ennek az ellenkezőjére készülnek.
Ezt támasztja alá, hogy most először szólalt meg az ügyben a kínai kormány legfelső szintje. Li Yizhong ipari és informatikai miniszter élesen bírálta a Google tevékenységét, és megfenyegette a keresővállalatot. Nyilatkozata szerint azonnali retorziók lépnek életbe, amennyiben a Google "felelőtlen és törvénysértő lépéseket" tesz.
Mindenesetre Kínában sokan már a piac újrafelosztásán munkálkodnak. A helyi Baidu kereső iránt egyre nagyobb az érdeklődés, és már nem csak kínai vállalatok, hanem nemzetközi - köztük amerikai - hirdetők is jelezték, hogy a Google szolgáltatásai helyett a Baidun hirdetnének.
Kína harmadik leglátogatottabb weboldala, a Sina szóvivője is kijelentette: készek az oldalukba integrált Google keresőt megváltoztatni, amennyiben a vita tovább folytatódik.
A helyi kereskedelmi képviseletektől a hirdetési ügynökségekig többen eleve a Baiduhoz vagy másik helyi szolgáltatókhoz irányítják a hirdetőket. Az EuroAsia Leo Burnett ügyvezetője, Vincent Kobler például egyértelműnek tartja a helyzetet: "Ha ügyfelekkel beszélünk, egyöntetűen a Baidu irányába tereljük őket. A Google ügyében a kínai kormány nagyon határozott állásponttal bír, és ez csakis a helyi Google szolgáltatás leállításával végződhet" - magyarázta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak