A kínai gyártó megállapodott a hollandokkal, a jövőben a TomTom térképeivel pótolják a Google navigációs szolgáltatásait a Huawei eszközein. Eközben ténylegesen megjelent a P30 Pro csúcstelefon, amely lényegében már a cég saját alkalmazásaira és fejlesztői eszközeire épít.

Mint ismeretes, a Huawei tavaly májusi feketelistázásával az amerikai kormányzat mások mellett a Google-t is arra kényszerítette, hogy felfüggessze szoftvereinek és szolgáltatásainak licencelését a Huawei felé, és az amerikai szankciók egyik legfontosabb következménye a Google legfrissebb Android rendszerének és alkalmazásáruházának elvesztése volt a kínai vállalat újabb eszközein. A Huawei tavaly év elején már karnyújtásnyi távolságban volt attól, hogy a mobilos világpiac legnagyobb szereplőjévé váljon, de az új Mate 30 sorozatot már Google appok nélkül kénytelen szállítani. Bár odahaza Kínában, a társaság legnagyobb piacán a Google megfelelő szolgáltatásai amúgy sem elérhetők, a globális terjeszkedésben nehezen kerülhető meg a Gmail, a Térkép (Maps) vagy a YouTube.

A Huawei először alternatív operációs rendszer bevezetéséről beszélt, ami kompatibilis lenne az androidos és webes alkalmazásokkal, de ettől a probléma – vagyis a legnépszerűbb mobil appok hozzáférhetősége – továbbra is megoldatlan kérdésnek tűnik: a megszokott appok könnyű elérhetősége ugyanis alapvető felhasználói elvárás, a Play Store kínálatával pedig nemigen versenyezhet egy új alternatív megoldás. A cég mindenesetre előállt a 10-es verziójú Androidra épülő EMUI felhasználói felülettel, amelyet frissítések formájában vagy az új készülékeken terít, és hardveres oldalon vagy a kapcsolódó technológiák területén továbbra sem lassít, jó pár területen ráígérve a versenytársakra.

Új térképek felhasználóknak és fejlesztőknek is

Az egyik lényeges kihívást, legalábbis részben, éppen a napokban sikerült feloldaniuk: a Huawei és a TomTom képviselői múlt pénteken jelentették be, hogy a navigációs rendszert fejlesztő holland cég megállapodott a kínai gyártóval a digitális térképek és szolgáltatások alkalmazásáról a Huawei okostelefonos applikációiban. Ez magában foglalja a közlekedési információkat és magát a navigációs szoftvert is, illetve a szükséges adatforrások megnyitását a külső alkalmazásfejlesztők számára, akik a Huawei mobil eszközeire készítenének ilyen funkciókkal ellátott appokat. A TomTom szóvivője azt is elárulta, hogy a megegyezést már egy ideje tető alá hozták, de csak most álltak vele a nyilvánosság elé.

Ahogy majdnem pontosan egy évvel ezelőtt mi is beszámoltunk róla, a TomTom már eladta saját telematikai és flottamenedzsment-üzletágát a japán Bridgestone gumiabroncs-gyártónak. Az akkori kommentárok szerint a tranzakció komoly forrásokat biztosított a társaságnak, hogy felvegye a harcot a Google térképszolgáltatásával, és a sokkal jövedelmezőbb területek felé forduljon a navigációs eszközök árusítása helyett – a vállalat elsősorban az önvezető technológiák irányába kívánja fejleszteni térképkészítő rendszerét.

A friss bejelentés a Huawei keddi budapesti sajtóbeszélgetésén is terítékre került, ahol a tizenöt éves magyarországi leányvállalat képviselői vázolták a fogyasztói üzletág 2019-es eredményeit és 2020-as terveit. A középpontban természetesen a gyártó új csúcskészüléke, az árában és tudásában is kiemelkedő P30 Pro állt, amely már hónapokkal korábban bemutatkozott, a boltokba viszont csak most érkezett meg. Az okostelefon tényleges bemutatkozását azonban egy ennél is lényegesebb körülmény, a Huawei Mobile Services (HMS) 4.0 december végi indulása jellemzi, amely a Google szolgáltatásainak egyre magasabb fokú kiváltása mellett olyan új fejlesztői lehetőségeket vonultat fel, amelyek hatékonyan építhetik fel a Huawei saját mobil ekoszisztémját.

Félelmetes gyorsan növesztik a saját lábaikat

A kínai gyártó a jövőbe az AppGallery (AG) rövidítéssel jelöli azokat a termékeit, amelyek saját alkalmazásáruházára és a HMS szolgáltatásaira épülnek. A Kínában 2011 óta futó AppGallery önmagában nem számít újdonságnak, a tempót azonban a cég saját adatai szerint jól jellemzi, hogy már 55 ezer applikáció érhető el ebben a környezetben, vagyis az AG jelzésű Huawei mobilok egyáltalán nem érkeznek üres kézzel. A vállalat ezek mellett alaposan felpörgette a mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatásokat és fejlesztői eszközöket is (pl. ML Kit), hogy használatba vehessék a legfrissebb arc- vagy szövegfelismerő, képosztályozó vagy objektumokat észlelő és követő technológiákat.

A külső partnereket mindemellett a hardveres eszközök, elsősorban a kamera mély integrációs lehetőségeivel és egy részletes útitervvel is kiszolgálják, ami segíti a kibocsátások tervezhetőségét. Az alkalmazások fejlesztést, a növekedést és a fejlesztések monetizálását is segítő programja mellett a Huawei (a világ aktuálisan harmadik legnagyobb k+f befektetője) persze hardveres vonalon is igyekszik függetlenedni a tavaly elzárt tengerentúli csatornáktól. Ahogy azt még december elején írtuk, a szeptemberben bemutatott Mate 30-ban például már nem volt amerikai alkatrész, ez pedig nagyon hatásos dolog, ha figyelembe vesszük, hogy a megfelelő amerikai gyártókat akkor még csak alig fél éve tiltották el a kínai céggel való üzletektől.

A Huawei globális teljesítményéről egyébként ismét elhangzott, hogy a társaság az előző évben körülbelül 240 millió darab készüléket szállított világszerte (köztük 44 millió Mate és P30 modellel), ami az új, enyhén szólva kedvezőtlen körülmények mellett is 17 százalékos éves növekedésnek felelt meg. A Huawei képviselői az Oxford Economics kutatását idézve arról is beszámoltak, hogy a vállalat 2018 egészét tekintve, közvetett és közvetlen módon 813 millió eurós forgalmat generált a magyarországi beszállítóknál, és 444 millió euróval járult hozzá a magyar GDP-hez. Mindehhez 194 millió eurónak megfelelő befizetett adó és több mint 15 ezer (ugyancsak közvetlen vagy közvetett módon fenntartott) munkahely társult, ami arányaiban a csúcsra helyezi a magyar leányvállalatot a kutatásban vizsgált 30 európai ország között.

Konzumer tech

A digitális technológia az egész biztosítási piacot átalakítja

Az IDC szerint 2022-ben a globális biztosítási ipar 126 milliárd dollárt költ IT-ra, és ebből 28 milliárd az ügyfélélményre fejlesztésére megy.
 
Hirdetés

Az MI-k már a spjázban vannak - Magyarországon is

Nemcsak az autóipar, vagy az olyan tech óriások, mint az Amazon használhatnak ma már tanulásra képes gépeket, egyre több az izgalmas alkalmazási terület, akár itthon is.

A hatékonyság növelésének vágya az adatok mentésének és helyreállításának világában is erőteljesen jelentkezik. Nézzük, milyen trendek bontakoznak ki idén!

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.