Meglehetősen sokat, napi átlagban majdnem pontosan 4 órát használják szórakozásra a 8 és 15 év közötti gyerekek okostelefonjukat. Ez az egyik legfontosabb megállapítása annak a kutatásnak, amely az iskolás korosztály mobilhasználatát és online viselkedését vizsgálta Magyarországon. A felmérést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég végezte.
Az újszerű kutatási módszerrel végzett felmérés során kisebb mintát (összesen 105 háztartást) vizsgáltak, ám a résztvevők viselkedését nagy pontossággal tudták mérni. A tavalyi utolsó negyedévben végzett adatgyűjtés során használt szoftver a résztvevő gyermekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét és használatuk időtartamát is rögzítette. Az így kapott adatokat egy hagyományos, online kérdőívre adott válaszok egészítették ki.
A tanulmány készítői ugyanakkor felhívják arra a figyelmet, hogy a minta korlátozottsága miatt (az adatok tisztítása után csak 80 gyerek mobilozási szokásait tudták megfelelően kiértékelni) az eredményekből levont következtetéseket érdemes a szokásosnál nagyobb óvatossággal kezelni.
Van, aki le se teszi
Az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott. Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel 4 óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje.
A kutatásban résztvevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés. Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, azonban a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak akik, ha nem is minden nap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel, például filmek nézésére.
A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt. A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki.
A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék). A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTokon zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on. A tiktokozás napi átlaga 80 perc, ez a YouTube esetében 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.
Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket
Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész