Egy friss kutatás szerint ugyanis a fiatalabb korosztály már így is túlságosan hozzánőtt a képernyőhöz.

Meglehetősen sokat, napi átlagban majdnem pontosan 4 órát használják szórakozásra a 8 és 15 év közötti gyerekek okostelefonjukat. Ez az egyik legfontosabb megállapítása annak a kutatásnak, amely az iskolás korosztály mobilhasználatát és online viselkedését vizsgálta Magyarországon. A felmérést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég végezte.

Az újszerű kutatási módszerrel végzett felmérés során kisebb mintát (összesen 105 háztartást) vizsgáltak, ám a résztvevők viselkedését nagy pontossággal tudták mérni. A tavalyi utolsó negyedévben végzett adatgyűjtés során használt szoftver a résztvevő gyermekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét és használatuk időtartamát is rögzítette. Az így kapott adatokat egy hagyományos, online kérdőívre adott válaszok egészítették ki.

A tanulmány készítői ugyanakkor felhívják arra a figyelmet, hogy a minta korlátozottsága miatt (az adatok tisztítása után csak 80 gyerek mobilozási szokásait tudták megfelelően kiértékelni) az eredményekből levont következtetéseket érdemes a szokásosnál nagyobb óvatossággal kezelni.

Van, aki le se teszi

Az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott. Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel 4 óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje.

A kutatásban résztvevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés. Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, azonban a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak akik, ha nem is minden nap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel, például filmek nézésére.

A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt. A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki.

A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék). A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTokon zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on. A tiktokozás napi átlaga 80 perc, ez a YouTube esetében 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.

Konzumer tech

A jó oldalon is készülnek az MI-modellek feltörésére

A sebezhetőségek feltárásának egyik módja, amikor különféle trükkökkel próbálják rendellenes működésre bírni a mesterséges intelligenciát, és ezeket az erőfeszítéseket is az automatizálás emelheti új szintre.
 
Hirdetés

A VR szemüveg nem csak a szórakoztatóipart forradalmasítja

A virtuális valóság világa folyamatosan fejlődik. Az új technológiák és a fejlesztések segítségével a felhasználók eddig soha nem tapasztalt módon merülhetnek el a digitális élményekben. Ebben a cikkben bemutatjuk a VR szemüvegek típusait, és azt is végigvesszük, hogy milyen áttöréseket hozott a virtuális valóság az élet különböző területein.

Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.