A kekeckedők gyenge pontokat kerestek a Google agyelhagyós demójában, és egyelőre úgy tűnik, hogy találtak is néhányat.

A Google I/O konferenciáján nemrég mutatkozott be az Assistand digitális segéd Duplex nevű kiterjesztése. A vállalat vezérigazgatójának prezentációja olyan telefonhívások felvételeinek lejátszásával hozta lázba a közönséget, amelyek során az MI étteremben és fodrásznál foglalt időpontokat a felhasználók nevében. A mesterséges intelligencia nem csak hibátlanul értelmezte a telefon másik végén lévő alkalmazottak mondanivalóját, de meglepően emberi gesztusok révén teljes egészében azt a látszatot keltette, hogy a vonal túlső felén is egy emberi szereplő vesz részt a társalgásban.

A demóról már mindenki mindent elmondott, amit el lehetett mondani, mi ebben a cikkben foglalkoztunk a Duplexszel. Bár a technológiát a társaságot irányító Sundar Pichai sem nevezte még piacérettnek, abban biztosak lehetünk, hogy nemsokára valóban az emberi kommunikációt tökéletesen másoló algoritmusok fognak megszólalni a telefonban (ha nem is magyarul). A Deloitte szerint tavaly 12 milliárd dollárnak megfelelő források áramlottak a mesterséges intelligencia kutatásába, ami 2021-re az 57 milliárdot is meghaladja majd, vagyis a techcégek valóságos fegyverkezési versenyben vannak ezen a területen.

Két tökéletes beszélgetés

Mindez nyilvánvaló etikai kérdéseket is felvet, amelyek között az emberi beszédet másoló robotok szabályozása még nem is tűnik a legjelentősebb problémának. A Vanity Fair vonatkozó összeállításában például szerepel az a kísérlet, amely YouTube-videókba ágyazott, az emberi hallástartományon kívül eső utasításokkal vásárlásokra bírja az Amazon Alexa asszisztensét. A közelmúltban az is kiderült (gondoljunk például a Facebook botrányaira), hogy a gépi tanulás gyors fejlődésével milyen lehetőségek nyílnak a tömeges manipulációt célzó kampányok előtt.

A sort még hosszan folytathatnánk az autonóm járművekkel, a teljesen automatizált boltokkal, a fogyasztói viselkedés személyes adatokra épülő predikciójával vagy az okos otthonokkal. A Google mostani demója kapcsán azonban már sokkal aktuálisabb etikai aggályok is felmerültek: nevezetesen, hogy a Duplex tényleg képes mindarra, amit a bemutatón hallhattunk, vagy a társaság kicsit megvajazta a még be nem vezetett technológia (deklaráltan valódi beszélgetéseket tartalmazó) felvételeit.
 


Az Axios oldalán megjelent cikkben egy sor olyan szempontot sorolnak fel, amelynek alapján a felvételek túlságosan jól sikerültnek (értsd: megrendezettnek vagy szerkesztettnek) tűnhetnek. Ilyen például, hogy a fodrászatban "Helló, miben segíthetek?", az étteremben pedig "Üdv, segíthetek?" bemondással veszik fel a telefont. Az Axios munkatársai erre felhívtak egy tucat éttermet és fodrászatot (köztük olyanokat is, amelyek a Google székhelyén, Mountain View-ban működnek), és kivétel nélkül azt tapasztalták, hogy az alkalmazottak az üzletek nevét is megadják, amikor hívást fogadnak.

Várnak a hivatalos válaszokra

Felmerült továbbá, hogy a beszélgetések során nem hallatszik semmiféle háttérzaj, ami a fodrászatokra és éttermekre nem igazán jellemző; ezzel kapcsolatban elismerik, hogy az általuk hívott vállalkozásokra a háttérzaj csak jellemző volt, de nem volt mindenegyes esetben hallható. Felvetik ugyanakkor, hogy egyik helyen sem érdeklődtek semmilyen kontakt információ után – sem az ügyfél teljes nevére, sem a telefonszámára vagy más elérhetőségére nem voltak kíváncsiak. 

Mindehhez adjuk hozzá, hogy Kaliforniában mindkét fél beleegyezésére szükség van egy telefonbeszélgetés rögzítéséhez. Mivel ilyesmi a demóban nem volt hallható, a Google pedig valószínűleg nem követne el ilyen hibát, az Axios ismét csak felveti, hogy a Google nem teljesen élő és spontán felvételeket tett közzé. Mindez természetesen nem jelenti, hogy a Duplex nem képes, vagy a nagyon közeli jövőben nem lesz képes pont ugyanilyen beszélgetések lefolytatására, de Sundar Pichai a bemutatón akkor is úgy aratott elsöprő sikert, hogy teljesen valódinak nevezte a hívásokat.

A lap természetesen a Google-t is megkérdezte, ám a fent felvetések egyikre sem kapott még választ, beleértve a hívásokban szereplő vállalkozások azonosítását. Az esetleges kozmetika persze nem sokban változtatná meg a benyomásokat, legfeljebb anyit jelentene, hogy a Google nem most, hanem holnap fog ugyanilyen eredményeket produkálni.

Cloud & big data

Rugalmasan korlátos csomagokra váltott a Telenor

Az új kézbe került szolgáltatónál a vezetőség után a terifacsomagoknál is frissítenek. A korlátlan adatforgalmat jó áron biztosító Hello Data megy, helyébe rugalmasabb, de drágább konstrukciók lépnek.
 
Hirdetés

Az ipar digitalizációja a munkaerőpiacot is átformálja

A digitalizáció, amely hamarosan az élet minden területét áthatja, a legelsők között az ipar újabb forradalmát indította el. A folyamat újfajta tudással felvértezett szakembereket igényel. Őket várja folyamatosan bővülő budapesti Industry X.0 csapatába az Accenture is.

Hirdetés

Gépek között, avagy az API kommunikáció rejtett buktatói

Az API kommunikáció biztonsági aspektusaira egyelőre nincsenek egzakt válaszok, de a Balasys megoldása segít a kikerülhetetlenné váló, API-k által jelentett biztonsági kockázatok kezelésében.

A fintech vállalkozásokat helyzetbe hozó európai uniós direktíva általánosságban nem ront a biztonsági helyzeten a bankok szerint. Bizonyos támadási formák azonban elszaporodhatnak, ha nem vigyázunk.

a melléklet támogatója a Balasys

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.