Már nem is Google Glassnak, hanem Superpower Glassnak hívják a Google okosszemüvegének azt a verzióját, ami az autista gyerekeknek segít felismerni a körülöttük lévő emberek érzelmeit. A Stanford Egyetem kutatócsapata és a viselkedészavarokban szenvedő gyerekek gyógyítására szakosodott Cognoa évek óta dolgozik a projekten. A meterséges intelligenciával támogatott kiterjesztett valóság (AR – Augmented Reality) segítségével a szemüveg felismeri az emberek arcán megjelenő érzelmeket, és azt az autista gyerekeknek számukra értelmezhető módon, egy jól beazonosítható ikon megjelenítésével közvetíti.
A kutatócsapat az IEEE Spectrum oldalán számolt be az eddig elért eredményeikről.
A Superpower Glassnek három kulcseleme van: az arc detektálása, az érzelmek felismerése, és hogy az alkalmazással minden autista gyereknek a saját haladási tempójához igazodva segítsenek tanulni. A gyerekeket az motiválja szociális interakciókra, hogy hamar rájönnek: az arcok érdekesek, és értékes információkhoz tudnak jutni az arcokon megjelenő kifejezésekből.
A gyerekek a szemüveget nem folyamatosan, protézisként viselik. Mindössze hetente néhányszor vesznek részt 20 perces foglalkozásokon (lásd a videót), és a teljes terápiás kezelés mindössze hat hétig tart. Az eszköz csupán segít megtanítani a gyermekeknek, hogy felismerjék az emberi interakciókban partnereik érzelmeit.
Azaz lényegében a Superpower Glass hivatott kiváltani az intenzív viselkedésterápiát, amihez nagyon kevesen férnek hozzá – írták a kutatók. Vannak ugyanis bizonyítékokra arra, hogy ha az autista gyerekek 8 éves koruk előtt hozzájutnak ilyen terápiához, lehet csökkenteni a tüneteiket. A probléma azonban az, hogy általában 4-5 éves korban diagnosztizálják az autizmust, és nagyon hosszú ideig kell várni, amíg valaki eljut a terápiáig. Eközben viszont az autizmussal születettek száma drámaian megnőtt, ma az USA-ban minden 40 gyerekből egynél azonosítják a szindrómát.
Folyamatosan tanuló és igazodó rendszer
A kutatók számos technikai problémát kellett megoldani, kezdve olyanokkal, mint a videojel-továbbítás.
De ennél sokkal nagyobb kihívás volt az érzelmeket azonosító mesterség intelligencia kifejlesztése. Erre ugyanis nincs bombabiztos módszer. Csakhogy míg egy reklámiparban az érzelemelemzésre használt MI eszközöktől kiváló eredmény a 98 százalékos pontosság, itt elég nagy probléma, ha a rendszer mondjuk épp a szülők érzelmeinek azonosításánál mond csődöt. De azt is meg kellett oldani, hogy a rendszer képes legyen gyorsan alkalmazkodni a különböző gyerekek környezetéhez.
Jelenleg mindez úgy működik, hogy amikor a terápia alatt a gyerek felteszi a szemüveget, a Superpower Glass mögött futó rendszer azonosítja az arcot, majd azonosítja az arcon megjelenő érzelmet, amit kijelez egy jól értelmezhető ikonnal az okosszemüveg kijelzőjén. A szemüveg kamerája rögzíti az interakció folyamatát, amit a terapeuta, a szülők és a gyerekek közösen ki tudnak elemezni egy speciális, ehhez fejlesztett okostelefonos app segítségével. A terápia eddigi eredményei nagyon biztatóak, a kísérletekben részt vevő szülők komoly javulásról számoltak be.
A Cognoa már megkezdte a fejlesztés kereskedelmi termékké alakítását. Elindította például az engedélyeztetési eljárást, hogy hivatalos klinikai terápiaként ismerjék el a módszert.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak