Nem érzik, hanem látják az érzelmeket, de ez is sokat segít a szociális beilleszkedésükben.

Már nem is Google Glassnak, hanem Superpower Glassnak hívják a Google okosszemüvegének azt a verzióját, ami az autista gyerekeknek segít felismerni a körülöttük lévő emberek érzelmeit. A Stanford Egyetem kutatócsapata és a viselkedészavarokban szenvedő gyerekek gyógyítására szakosodott Cognoa évek óta dolgozik a projekten. A meterséges intelligenciával támogatott kiterjesztett valóság (AR – Augmented Reality) segítségével a szemüveg felismeri az emberek arcán megjelenő érzelmeket, és azt az autista gyerekeknek számukra értelmezhető módon, egy jól beazonosítható ikon megjelenítésével közvetíti.

A kutatócsapat az IEEE Spectrum oldalán számolt be az eddig elért eredményeikről.

A Superpower Glassnek három kulcseleme van: az arc detektálása, az érzelmek felismerése, és hogy az alkalmazással minden autista gyereknek a saját haladási tempójához igazodva segítsenek tanulni. A gyerekeket az motiválja szociális interakciókra, hogy hamar rájönnek: az arcok érdekesek, és értékes információkhoz tudnak jutni az arcokon megjelenő kifejezésekből.

A gyerekek a szemüveget nem folyamatosan, protézisként viselik. Mindössze hetente néhányszor vesznek részt 20 perces foglalkozásokon (lásd a videót), és a teljes terápiás kezelés mindössze hat hétig tart. Az eszköz csupán segít megtanítani a gyermekeknek, hogy felismerjék az emberi interakciókban partnereik érzelmeit.

Azaz lényegében a Superpower Glass hivatott kiváltani az intenzív viselkedésterápiát, amihez nagyon kevesen férnek hozzá – írták a kutatók. Vannak ugyanis bizonyítékokra arra, hogy ha az autista gyerekek 8 éves koruk előtt hozzájutnak ilyen terápiához, lehet csökkenteni a tüneteiket. A probléma azonban az, hogy általában 4-5 éves korban diagnosztizálják az autizmust, és nagyon hosszú ideig kell várni, amíg valaki eljut a terápiáig. Eközben viszont az autizmussal születettek száma drámaian megnőtt, ma az USA-ban minden 40 gyerekből egynél azonosítják a szindrómát.

Folyamatosan tanuló és igazodó rendszer

A kutatók számos technikai problémát kellett megoldani, kezdve olyanokkal, mint a videojel-továbbítás.

De ennél sokkal nagyobb kihívás volt az érzelmeket azonosító mesterség intelligencia kifejlesztése. Erre ugyanis nincs bombabiztos módszer. Csakhogy míg egy reklámiparban az érzelemelemzésre használt MI eszközöktől kiváló eredmény a 98 százalékos pontosság, itt elég nagy probléma, ha a rendszer mondjuk épp a szülők érzelmeinek azonosításánál mond csődöt. De azt is meg kellett oldani, hogy a rendszer képes legyen gyorsan alkalmazkodni a különböző gyerekek környezetéhez.
 


Jelenleg mindez úgy működik, hogy amikor a terápia alatt a gyerek felteszi a szemüveget, a Superpower Glass mögött futó rendszer azonosítja az arcot, majd azonosítja az arcon megjelenő érzelmet, amit kijelez egy jól értelmezhető ikonnal az okosszemüveg kijelzőjén. A szemüveg kamerája rögzíti az interakció folyamatát, amit a terapeuta, a szülők és a gyerekek közösen ki tudnak elemezni egy speciális, ehhez fejlesztett okostelefonos app segítségével. A terápia eddigi eredményei nagyon biztatóak, a kísérletekben részt vevő szülők komoly javulásról számoltak be.

A Cognoa már megkezdte a fejlesztés kereskedelmi termékké alakítását. Elindította például az engedélyeztetési eljárást, hogy hivatalos klinikai terápiaként ismerjék el a módszert.

Piaci hírek

Véletlenül gyilkossággal vádolt meg egy államügyészt a mesterséges intelligencia

Az MI-vel gyártott, alacsony színvonalú híranyagok a jelek szerint még a Google "átfogó és naprakész információi" között is gond nélkül megjelenhetnek.
 
Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.