Több ezer Simple felhasználói fiókot törtek fel tegnap este. A cég szerint a támadást időben detektálták, így anyagi kár nem keletkezett.
Hirdetés
 

Csúnya virgácsot hozott a Mikulás a Simple-nek: december 5-én hekkerek feltörtek több ezer Simple felhasználói fiókot. A támadás állítólag olyan botokkal hajtották végre, melyek más felületeken ellopott felhasználónév-jelszó párost próbálgattak végig Simple-fiókokon. A támadók így nagy valószínűséggel azokhoz a fiókokhoz fértek hozzá, melyekhez valaki más szolgáltatásnál is használt és ott kompromittálódott felhasználói név – jelszó párost adott meg. (A Have I Been Pawned? oldalon bárki ellenőrizheti, hogy nem törték-e fel bármely online szolgáltatáshoz használt azonosítóját. Persze az sem jelent százszázalékos biztonságot, ha adott név és jelszó nem szerepel az adatbázisban.)

Az OTP Bank a lapok megkeresésére közleményt adott ki, melyben hangsúlyozta: "az alkalmazásban rögzített bankkártyák CVC-kódjainak hiányában a feltört fiókokból fizetési tranzakciót nem tudtak indítani, így anyagi kár nem történt". A Simple az érintett fiókokat azonnal blokkolta, és értesítette tulajdonosaikat, akik bankkártyájukat továbbra is biztonságosan használhatják tranzakciókra.

A Simple azóta megkezdte a fiókok visszaállítását is. Itt az eljárás a szokásos: a rendszer érvényteleníti a fiók régi jelszavát a rendszer érvényteleníti, és a mai nap folyamán küld a felhasználónak a [email protected] címről egy Simple-jelszómódosító linket tartalmazó rendszerlevelet.

Biztonsági okokból újra kell rögzíteni a bankkártyákat, de ez nem érinti a fiókban tárolt, már megvásárolt tételeket, például a közlekedési bérleteket, autópálya-matricát stb.

És a tanulság

A mostani incidens ismét felhívja a figyelmet: jelentős biztonsági kockázatot hordoz magában, ha valaki kényelemből több online szolgáltatáshoz ugyanazt a név-jelszó párost használja. Ha ugyanis egy gyengébben védett helyen a bejelentkezési adatok kompromittálódnak, a hekkerek a fenti módszerrel könnyedén hozzáférnek bármely más fiókunkhoz.

Ha tehát a Simple-fióknál elvégeztük a jelszómódosítást, érdemes ellenőrizi legalább a kritikus online szolgáltatásinknál (pl. online bankolás, webáruházi fiók stb.), hogy egyedi jelszót adtunk-e meg. És ha már nagytakarítunk, érdemes ellenőrizni azt is, hogy szerepel-e a Have I Been Pawned? oldalon.

Ha valaki úgy érzi, képtelen fejben tartani kismillió egyedi jelszót, használjon jelszókezelő alkalmazást, tökéletes védelmet azok sem adnak ugyan (mert tökéletes védelem nem létezik), de nagyságrenddel növelik a biztonság szintjét.

Az incidenssel kapcsolatban küldtünk kérdéseket a Simple-nek, melyben rákérdeztünk az érintett fiókok számára és a támadás lehetséges okaira. A cégtől az akábbi válaszzokat kaptuk.

"2023. december 5-én este a Simple Megoldásoktól, így az OTP Mobiltól független forrásból, jogosulatlanul megszerzett adatok segítségével mintegy 4 300 felhasználónk fiókjához férhettek hozzá illetéktelenek. Az érintett fiókokat azonnal blokkoltuk, a felhasználóinkkal felvettük a kapcsolatot és megtettük a szükséges lépéseket a helyreállítás és a biztonság megőrzése érdekében.

A hasonló esetek alapja rendszerint az, hogy több digitális felületen ugyanazt a felhasználónév/jelszó kombinációt használják, így, ha egy kevésbé sikeresen védett felületen azt megszerzik az adattolvajok, máshol be tudnak lépni vele.

Illetéktelenek külső forrásból eltulajdonított felhasználónév/jelszó kombinációkhoz fértek hozzá. A digitális adattolvajok tranzakciót nem tudtak indítani, anyagi kár így nem történt. A bűnözők elleni hatósági bejelentést megtettük, a felhasználók tájékoztatása mellett a fiókok visszaállításáról is gondoskodunk."

Biztonság

Trump a nem létező robothadseregnek is keresztbe tett

Eddig sem volt könnyen hihető, hogy az egyre nagyobb bajban lévő Tesla már az idén ezerszám gyártja majd a humanoid robotokat, de a kínai kereskedelmi korlátozásokkal alapanyag sem feltétlenül lesz a gyártásukhoz.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.