A zeneszolgáltatás az idei első negyedév végén már 515 millió havi szinten aktív felhasználóval rendelkezett, így az első alkalommal jelenthette, hogy a félmilliárdos köszöböt is meghaladó felhasználói bázist tudhat magáénak. Ez 5 százalékos növekedésnek felel meg az előző első három hónapjához képest, és 22 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakában közölt adatokhoz viszonyítva, miközben a prémium előfizetők száma is 210 millióra emelkedett.
Utóbbi azonban csak 40 százalékát teszi ki az összes felhaszálónak, ez a ráta pedig folyamatosan csökken a hirdetésekkel támogatott csomagokkal szemben. A Spotify prémium előfizetői rátája 2019 első negyedévében még 46 százalékos volt, az átlagos évi 2 százalékpontos csökkenés pedig akkor is feltűnő trendet mutat, ha a társaság most kiadott negyedéves jelentéséből nem derül ki, hogy az ügyfelek milyen arányban váltogathatnak oda-vissza az egyes szintek között.
Már felfelé kapaszkodnak
A kommentárok a jelenség fő okának azt tarják, hogy a gazdasági visszaesés miatti a fogyasztók is csökkentik a kiadásaikat, de a megoszlás változása így sem hozta magával a hirdetésekből származó forgalom emelkedését. Sőt a Spotify adatai azt mutatják, hogy bár a cég reklámbevétele 17 százalékkal nőtt a 2022 első negyedévéhez képest, még mindig 27 százalékkal alacsonyabb volt a negyedik negyedévesnél, és a 3 milliárd eurós összes bevétel is visszaesés volt ebben a viszonylatban.
Éves szinten viszont 14 százalékos erősödést jelentett, még ha el is maradt némileg az előzetes piaci várakozásoktól. Azt a Spotify is elismerte, hogy teljesítménye "a hirdetési üzletág makroszintű folyamatokkal összefüggő változékonysága" miatt elmaradt a várakozásoktól, de hangsúlyozta, hogy a havi szinten aktív felhasználóinak számát majdnem kétszeres ütemben bővítette az előzetes iránymutatáshoz képest, ami történetének második legnagyobb negyedéves növekedése volt.
A működési veszteséget ezúttal sikerült 156 millióra szorítani, és második negyedévre 3,2 milliárd eurós bevétel mellett 129 milliós mínuszra számítanak. A cég az elmúlt időszakban elbocsátásokat hajtott végre, és megszüntetett bizonyos termékeket (Spotify Live stb.), hogy csökkentse kiadásait és növelje a jövedelmezőséget. Ezzel a beszámolók alapján tényleg sikerült is javítania az árrésein, de egészében nem sikerült felülkerekednie a hirdetési üzletág gyengébb teljesítményén.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak