Az elektromos autózás komolyabb elterjedésének egyik, ha nem legnagyobb akadálya az akkumlátortechnológia jelenlegi állapota. Az áramforrások még mindig túl drágák, nagyok és nem elég strapabírók ahhoz, hogy a kocsitulajdonosok többségénél vonzó alternatívaként tűnjenek fel.
Felhős felügyelet
A német Bosch frissen bejelentett új szolgáltatása a fenti korlátok egy részének lebontására tesz kísérletet azzal, hogy a mesterséges intelligencia és a cloud computing eszközeinek köszönhetően nagyobb hatásfokú, tovább üzemelő akkumulátorokra számíthatunk. A Battery in the Cloud elnevezésű megoldás egy összetett csomag, amely adatgyűjtést, elemzést, optimalizálást és támogatást egyaránt tartalmaz.
A szolgáltatás a járművekben alapból meglévő erőforráskezelő rendszereket egészíti ki abból a célból, hogy az óhatatlan cellaöregedési folyamatot lassítsa. A cég számításai szerint a romlási görbe akár 20 százalékkal is javítható, köszönhetően a folyamatos állapotfigyelésnek, a töltési folyamat finomításának, illetve a sofőrökhöz a kijelzőn keresztül eljuttatott takarékos használattal kapcsolatos tanácsoknak.
A Bosch adatközpontjaiba valós időben befutó információkat a gépi tanulással spékelt algoritmus arra használja fel, hogy pontosan megbecsülje egy-egy telep várható élettartamát és teljesítményét. A mesterséges intelligencia képes felismerni és kezelni az akkumulátort érő egyedi sokkhatásokat, mint amilyen például a gyorstöltés, a gyakori töltés, túlzottan sportos vezetési stílus, vagy éppen az extrém alacsony, illetve magas környezeti hőmérséklet.
A szolgáltatás részét képezik különböző beépített védelmi mechanizmusok. Ilyen mondjuk a százszázalékos feltöltöttség megakadályozása nem megfelelő körülmények között (itt ismételten a nagyon hideg vagy meleg környezet merülhet fel).
Kínai teszt
A projekt szempontjából mindenképpen biztató, hogy a szolgáltatás iránt máris van egy igencsak komoly érdeklődő. A több mint félmilliárdnyi ügyféllel és több tízmillió sofőrrel büszkélkedő Didi Chuxingot szokás a kínai Ubernek is emlegetni. A bőven 50 milliárd dollár felett értékelt autómegosztó szolgáltatás pilotprogram keretében szereli fel Hsziamen városában működő flottáját. Ha az ottani tapasztalatok pozitívak lesznek, az együttműködés kiterjedhet nagyobb szintre is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak