A munkaerőhiány sok IT-vezetőt arra csábít, hogy a kelleténél nagyobb legyen a kompromisszumkészsége a felvételi interjúkon.

A HR-részleg toborzóinak ugyanúgy semmi se jó, mint az alkalmazásban dolgozó informatikusoknak. Amikor kínálati piac van szakemberekből, a sok jelentkező, amikor keresleti piac van, akkor meg a kevés szabad ember okoz számukra gondot. Előbbi esetben elvesznek a rengeteg jó jelölt között, utóbbi esetben meg nem értik, hogy az IT-vezető miért dobja vissza a nagy nehezen megtalált néhány jelöltet, vagy éli meg a felvételt kényszerű kompromisszumként.

Mindebből azonban csak annyi következik – állítják a szervezetfejlesztők –, hogy a jó, szakmailag felkészült, a csapatba beilleszthető tehetségek kiválasztása és megtalálása nem rapid tevékenység, nem is csak a HR feladata. Ha ma kitalálom és pontosan megfogalmazom, hogy kivel kellene bővíteni a csapatot, akkor hosszasan kell azon dolgozni, hogy a még hosszabb folyamat végén ne két olyan ember üljön a csapatban, akiknek a fejében egyaránt a 'nem ilyen lovat akartam' jár.

A probléma összetett, a cég megítélésétől (employer branding) a személyes tulajdonságok (passzol-e a vezető és a jelölt személyisége) a feladat jellegéig – és nem utolsósorban a juttatások mennyiségéig és milyenségéig – számtalan tényező játszik szerepet egy felvételi folyamat sikerében (vagy kudarcában).

A pandémia esély a szervezetfejlesztésre

A Harvard Business Review (HBR) szerint a globális világjárvány nagyon gyors változásokat, egészen pontosan tömeges elbocsátásokat generált a munkaerőpiacon. Ezt az előrelátó vezetők kihasználhatják a cég belső kompetenciáinak a fejlesztésére. Ez azonban közel sem olyan egyszerű. Merthogy azok a vezetők, akik ezt az utat választják, nem létszámbővítésben, hanem a szervezet képességeinek fejlesztésben gondolkodnak, ezért nagyon is meg szeretnék válogatni, hogy milyen szakembert vesznek fel.

A HBR szerint a vezetőknek először ki kell választaniuk azokat az embereket, akiket az elmúlt öt évben szívesen felvettek volna a csapatukba. A jelölteket rangsorolni kell, majd kiválasztani közülük azt a néhányat, akit a vállalat majd meg is keres ajánlattal. Ha a jelöltekben megvan a hajlandóság, jöhet a munka érdemi része. A szigorú, többkörös interjúk.

Amikor épp általánosan nő a fluktuáció a piacon, érdemes a softskillekre (változásmenedzsment, együttműködési képesség, fejlődési képesség, nyitottság az új megtanulására, alkalmazkodókészség stb.) – javasolja az üzleti lap. És eközben a meglévő alkalmazottakra is figyelni kell. Egyrészt lehet, hogy az, akit a vezető keresett, évek óta ott dolgozik a csapatában, csak nem ismerte fel, másrészt egy új ember érkezése átrendezi a csapat viszonyait is: beleszól a juttatásokba, az egyéni karriertervekbe stb. És erre érdemes előre felkészülni.

Egyszerűnek tűnik, mégsem jött össze?

Bár egyszerűnek tűnik, a szervezetek gyakran szembesülnek azzal, hogy a a kiválasztási folyamat során mégsem a megfelelő embert találták meg. A HackerRank összeszedte a kudarc leggyakoribb okait.

Gyakori problémaforrás, hogy nincs élő kapcsolat a HR toborzási részlege és a bővítendő csapat vezetője között. Márpedig ha HR számára nem tiszta a cél (például az egyes szerepköröknél a prioritások változásai), akkor nem tudják azt sem, milyen szakemberre kell lőniük. A folyamatos kapcsolat teremti meg annak az alapját is, hogy a felvételi folyamat során a HR és a munkahelyi vezető egységesen kommunikáljon a jelöltekkel.

De a saját cél pontos definiálása csak az egyik oldal: azt is tudni kell, mire vevők a jelöltek (ennek még van egy komoly generációs vetülete is, azaz mások a vágyak egy Y generációs és a Z generációs jelölt esetében). Ha a feladat számukra nem vonzó, az gyorsan visszaveti a teljesítményüket. Amikor valaki hajlandó pozíciót váltani, akkor általában valami újat keres (például inspirálót, jól együttműködő csapatot, okos, inspiráló kollégákat). Ki kell deríteni a váltás célját, mert annak biztosítása legalább olyan fontos, mint a kellően magas fizetés. Ha egy cég csak a vonzó juttatáscsomaggal operál, csupán egy drága, de motiválatlan szakemberrel növeli a létszámát. A motiválatlan kolléga ráadásul a csapatszellemet is képes rombolni.

És végül a harmadik legfontosabb: fel kell oldani azt a paradoxont, hogy sokszor a jelenlegi tudásáért vesz fel valakit egy vállalat (például meg kell oldani bizonyos problémát, és abban ő az egyik legjobb), de ha hosszabb távon meg is szeretné tartani, biztosítania kell számára a továbblépés lehetőségét. A továbblépés lehet belső karrier (magasabb pozíció), új, piacképes ismeretek stb. (Hogy pontosan mi is, azt a felvételi folyamat során kell kideríteni – lásd fentebb).

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.