Egy friss felmérés szerint megdöbbentően sokan estek már áldozatul valamilyen lehúzási kísérletnek, miközben az ilyen csalások mára klasszikus online műfajjá alakultak.

A Better Business Bureau és a FINRA iparági szabályozó szervezetek, illetve a Stanford Center for Longevity közös kutatása a pénzügyi vonatkozású csalások kapcsán vizsgálta az áldozattá válás körülményeit az észak-amerikai piacon. A nemrég közölt adatok szerint tavaly az Egyesült Államokban a teljes lakosság 10 százaléka esett áldozatul valamilyen trükknek, ami harmadával magasabb arány az előző évinél, és jellemzően valamilyen online csatornához kapcsolódik, vagyis a csalások ma már legnagyobb részt az internetes bűnözés területéhez tartoznak.

A 2015 és 2018 közötti áldozatokkal folytatott másfél ezer interjú alapján kiderült, hogy a sikeres átverésekkel okozott károk értékének mediánja 600 dollár körül van. Az emberek majdnem fele egyáltalán nem reagált a trükkös megkeresésekre, 30 százalékuk pedig felvette ugyan a kapcsolatot, de pénzt nem veszített rajta, míg a vizsgált időszakban 23 százalék bonyolódott bele annyira a dologba, hogy a csalóknak sikerül levenniük valamekkora összegre. Bár a bűnözők telefonon és emailben is előszeretettel próbálkoznak, az utóbbi nagyságrendekkel hatásosabbnak bizonyul mind a kontaktus, mind az effektív pénzszerzés tekintetében.

Ez utóbbi alapján az online vásárlásokkal operáló csalások a legsikeresebbek, ahol a kutatás egészen elképesztő arányokat állapít meg: ötből négyen reagálnak a scam üzenetekre, és majdnem fele részben ténylegesen kárt is szenvednek ennek nyomán. A csalók a legjobb eredményt az eladókat és a vevőket közvetlenül összekötő oldalakat és webes szolgáltatásokat felhasználva érik el (eBay, Craigslist stb.), és a legprimitívebb eszközökkel élnek: eladásra kínálnak valamilyen árut, majd a fizetség begyűjtése után nem küldenek semmit a vevőknek. Az sem ritka azonban, éppen az áruval lépnek le úgy, hogy nem fizetnek érte, vagy hamis csekkel fizetnek, aztán túlfizetésre hivatkozva visszatérítést kérnek.

Nincs szükség új ötletekre, ha a régiek is működnek

Ehhez kapcsolódik, hogy az adathalász csalók is előszeretettel használják fel a legnagyobb online márkák ismertségét, illetve azt a tényt, hogy sok felhasználó valóban kapcsolatban is áll ezekkel a brandekkel. Augusztus végén mi is beszámoltunk a Vade Secure statisztikájáról, amelynek alapján a Microsoft a legnépszerűbb hivatkozás az adathalász bűnözőknél, megelőzve a második és a harmadik helyen álló PayPalt és a Facebookot is. A toplistán szerepelt még a Netflix, a Bank of America, az Apple, az Amazon vagy a DHL, sőt első ízben a kínai Alibaba is megjelent a phishing kísérletekben leggyakrabban megjelenő márkák topliistáján.

Mindezzel egybevág azzal is, hogy a fenti kutatás szerint is a második leggyakoribb kategóriát a technológiai tmogatással kapcsolatos csalások adják. Itt leginkább a figyelmeztető emailekre, pop-up ablakokra vagy hirdetésekre kell gondolni, amelyek egy bugra vagy vírusfertőzésre hívják fel a figyelmet, a csalók pedig pénzt próbálnak csinálni az általuk biztosított, teljesen kamu szakmai beavatkozásból. Ezt a módszert a siker magas aránya emeli a második helyre: a potenciális áldozatok kétharmada vette már fel a kapcsolatot a csalókkal, és harmad részük fizetet is nekik.

Az elérésben, vagyis a felhasználók interakciójának kiváltásában ennél is hatékonyabbak az állásajánlatokról hazudozó üzenetek, bár a tréningekre vagy szükséges felszerelésekre kért összegeket már jóval kevesebben hajlandók kifizetni: a csalóknak ötből négyen válaszolnak, ha valamilyen állással kínálják meg a kiszemelt áldozatokat, de fizetni már csak 25 százalék volt hajlandó nekik. A műfajok tekintetében mindezt a klasszikus, nyereményekről, pénzküldeményekről, visszatérítésekről vagy adóügyekről szóló kísérletek követik, az adathalász támadások pedig csak a hetedik helyen állnak.

Az Exposed to Scams című anyag pdf formában ezen a hivatkozáson érhető el.

Biztonság

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.