A mesterséges intelligencia szcéna legújabb üdvöskéje egy olyan startup, melyet 2021-ben alapítottak, és mindössze harmincan dolgoznak benne. Viszont az alapítók olyasmit találtak ki, ami a felhasználók millióit – és főleg befektetők dollármillióit – vonzza mágnesként. Már most gyorsabban gyarapszik a felhasználói bázisa, mint amikor a ChatGPT-t megnyitotta a nagyközönség előtt az OpenAI, írja az Axios a Similarweb adataira hivatkozva.
A character.ai appja a közelmúltban debütált az Apple App Store-jában, illetve az androidos Google Play-ben, és már az első héten túllépte a kétmillió letöltést. A szolgáltatásnál a mobilos használat dominál, míg a ChatGPT egyelőre megmaradt elősorban webes appnak. A Similarweb adatai szerint egyébként weben is erős a character.ai: a felhasználók átlagosan háromszor-ötször hosszabb ideig maradnak a szolgáltatásban, mint a ChatGPT-ben. A character.ai szóvivője az Axiosnak azt állította, hogy az átlagos alkalmazásban töltött idő több mint 29 perc. Ez összemérhető olyan webes szolgáltatások vonzerejével, mint például az Instagram.
Elon Muskot akarod? Parancsolj...
Pedig a character.ai sem csinál nagyon mást, mint a ChatGPT, csupán – szakácsnyelven szólva – stílust ad az olcsó húsnak. És a "stílust ad" itt szó szerint értendő (míg az "olcsó" talán némileg túlzás). Ha valaki egy Madonna stílusában beszélő generatív MI-vel szeretne csevegni, esetleg leordítaná Elon Musk fejét, itt az alkalom (amiről már csak azt sem írhatjuk, hogy soha vissza nem térő).
A character.ai-t két volt Google-mérnök alapította. Noam Shazeer több mint húsz évet húzott le a vállalatnál. Daniel De Freitas hozzá képest nyeretlen kétéves: négy évig dolgozott a Microsoftnál a Binget fejlesztő csapatban, majd öt évet a Google-nél, de ott tűzközelben, a Google Brain projektet erősítette. Az Axios szerint mindketten azért léptek le a keresőóriástól, mert lassúnak találták a Google MI-fejlesztésének tempóját.
Szolgáltatásuk jelen állapotában inkább poén, mint üzletileg hasznosítható ötlet (igaz, az emberek a legelképesztőbb haszontalanságokért is képesek vagyonokat fizetni): mi értelme van annak, hogy élő vagy már elhunyt személyek kitalált változataival beszélgethetünk? A modell a szükséges adatokat ehhez az internet szabadon hozzáférhető részeiről, például a ChatGPT-től gyűjti.
Bárki bármilyen karaktert létrehozhat. Persze azoknak kevés közük lesz a valósághoz: ki tudhatná, milyen hangon beszélt Shakespeare vagy Napóleon, esetleg Lenin (bár utóbbiról éppenséggel maradtak fent a neten is elérhető hangfelvételek, pl. itt). Amit kapunk, az a fantázia szüleménye: elképzelt változata annak, ahogyan ezek az emberek beszélgetnének velünk, írja az Axios.
De mégis csak vicces, ha nem az asszisztens fogalmazza a formaleveleket, hanem Elon Muskot utasítjuk, hogy írja meg a beosztottaknak a napi eligazítást. Lehet személyes, "négyszemközti" és csoportos csevegéseket is generálni. Utóbbi esetben egy asztalhoz lehet ültetni olyan beszélgetőtársakat is, akik életünkben nem szívták volna ugyanannak a helyiségnek a levegőjét. Vannak tabuk is: az app nem engedélyezi, hogy a felhasználó romantikus, netán erotikus kapcsolatot alakítson ki a létrehozott karakterrel.
A nagy kérdés: hol a pénz?
Az indulás impresszív. Az, hogy a ChatGPT vélt-valós hasznosságát és a szórakoztató funkciót egyesíti, akár sikerre is viheti a character.ai-t. Az biztos, hogy jelenleg nagyon népszerű. Háromszor annyi felhasználója lehet, mint a Google Bardnak (a Similarweb szerint), de csak tizede, mint a ChatGPT-nek. Hasznossága erősen kétséges: személyre szabott szuperintelligenciaként hirdetik, de azonnal felhívják a felhasználónak figyelmét, hogy amit a karakterek mondanak, az csak kitalált szöveg. Ráadásul a valós személyek felhasználása továbbra is jogi szürkezóna.
Ha van a szolgáltatásnak bevétele, valószínűleg elenyésző a fejlesztés költségeihez viszonyítva annak ellenére, hogy már van 9,99 dollár havidíjért prémium változata is, a c.ai+. Jön azonban pénz a befektetőktől: legutóbb márciusban érkezett 150 millió dollár egy az Andreessen Horowitz vezette konzorciumtól, amivel a startup unikornis státuszba lépett. Ők egyértelműen bíznak a vállalkozás jövőjében.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak