Tegnap hűtési problémák okoztak szolgáltatáskimaradást a Google és az Oracle londoni adatközpontjában. Mint a Google státuszriportjaiban olvasható, a Europe-West2 régió egy részén több órára leállították a szolgáltatásokat, hogy megelőzzék a berendezések károsodását, ami esetlegesen hosszabb szolgáltatáskieséssel járt volna. Az Oracle is hasonló hibajelentést közölt az OCI (Oracle Cloud Infrastructure) státuszriport oldalán. Az Oracle a leállásért egyértelműen az extrém időjárást tette felelőssé. A helyreállítás szintén több órát vett igénybe.
A leállás miatt olyan népszerű szolgáltatások is elérhetetlenné váltak az érintett régiókban, mint a WordPress. (A WordPress 2017-ben kezdett el európai adatközpontokból, többek között Londonból szolgáltatni, hogy csökkentse az európai ügyfeleknél a késleltetést. Korábban ugyanis Tajvanról szolgálták ki Európát is.)
Erre nem készültek fel a felhőszolgáltatók
Az Egyesült Királyság és Írország kedvenc helye a felhőszolgáltatóknak. A kedvező infrastrukturális, biztonsági és vállalkozói környezet mellett vonzó a klímai is: a szigetországban viszonylag egyenletes (egyenletesen hűvös) a hőmérséklet, így az adatközpontok hűtése gazdaságosan megoldható.
Az utóbbi napokban azonban extrém meleghullám csapott le Nagy-Britannia dél-keleti részére. A BBC beszámolója szerint a csúcshőmérséklet tegnap egyes helyeken meghaladta a 40 Celsius-fokot – ilyen meleget még soha nem mértek az országban. A hőség London több pontján okozott tüzeket. A tűz átterjed lakóházakra és középületekre, kigyulladt például egy óvoda.
Már korábban is voltak intő jelek, hogy a hőhullámok problémát okozhatnak az adatközpontok üzemeltetésében. Mint a Politico egyik kiadványa, a Protocol.com írja, július 10-én az AWS egyik londoni adatközpontja szintén hűtési problémák miatt adta meg magát.
Ugyanakkor a helyzet kezelése nehéz. Az adatközpontok gazdaságos hűtéshez ugyanis rengeteg vízre van szükség. A Google-nek például van olyan adatközpontja az USA-ban, amelynek a hűtéséhez napi 1 millió gallon (kb. 3,8 millió liter) vízre kötöttek szerződést. Csakhogy amikor a meleg miatt a legintenzívebb hűtésre van szükség, általában aszály van. (A helyi hatóságok még az egyébként csapadékos Angliában is több helyen arra kérték az embereket, hogy takarékoskodjanak a vízzel.)
Az olyan területeken pedig, ahol súlyosabb az aszályhelyzet, az adatközpontok ellenőrizhetetlen vízfelhasználása komoly konfliktusok forrása lehet, írja egy másik cikkében a Protocol. Az üzemeltetők mintegy fele nem méri, hogy mennyi vizet használ fel a létesítményeiben. Sőt, egyes adatközpont-szolgáltatók egyenesen üzleti titokként kezelik a vízfogyasztásukat, miközben például az energiafelhasználásuk viszonylag transzparens, mondta a lapnak egy szakértő. Ezen nagyon gyorsan kell változtatni, mert egyre nyilvánvalóbb, hogy a víz szűkösen rendelkezésre álló erőforrássá vált.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak