A nehezen lefordítható, "Click to Pray eRosary" nevű termék egy interaktív, alkalmazás-vezérelt eszköz, amely a Pápa Imavilághálója (Pope’s Worldwide Prayer Network) nevű applikációhoz kapcsolódik. A hordható "okos" elektronikai cikkekhez hasonlóan egy achát-és hematit kövekből álló karkötőről van szó, amelyet keresztet formázó adattároló egység egészít ki; a felhasználók az aktivált eszköz segítségével hagyományos vagy folyamatosan frissülő és tematikus rózsafüzér-imádságokat imádkozhatnak, az eRózsafüzér pedig nyomon követi haladásukat, és a teljesített imádságokat is nyilvántartja.
A Vatikán szerint az új termék elsősorban a technológia iránt érdeklődő fiatalokat célozza, akik a specializált készülékkel tanulhatják a rózsafüzér-imádságokat. A hozzá tartozó alkalmazás nem csak személyre szabott vallásos tartalommal, hanem az egészségi értékeket jelző (health tracker) és fitnesz-funkciókkal is rendelkezik, magát az eRózsafüzért pedig az életmód-kütyüket fejlesztő GadgeTek tervezte, amelynek ötleteivel a Kickstarter oldalain is találkozhattak már a szerencsések.
Betette a lábát a digitális gazdaság keze
Az eRózsafüzér a bamutatkozását követő akcióban 99 euróért (nagyjából 110 dollárért) vásárolható meg, és a beszámolók szerint egy olyan trendbe illeszkedik, amely a Vatikán digitalizációs törekvéseit jellemzi az utóbbi években. Bár a pápai államot csak kevesen sorolják az úttörő innovációs központok közé, a híreket böngészve számos olyan kezdeményezésbe futhat bele az ember, amelynek alapján ott is sokat kísérleteznek a digitális technológiákkal. Annak idején mindenhol címlapos sztori volt, hogy Ferenc pápa Instagram-profilt indított, de a felhozatal ennél nyilván sokkal változatosabb.
A Vatikán például házon belül bevezette a Telegram azonnali üzenetküldőt, és komoly projekteket gondoz a birtokában lévő műalkotások digitalizálására is. Ennek egyik eleme volt az a több mint 270 ezer fotóval operáló dokumentációs program, amely a Sixtus-kápolna jövőbeni restaurációs munkáihoz szolgáltat majd alapot, és amelynek során a fotósok 65 teljes munkanapon (illetve éjszakán) keresztül gyakorlatilag centiméterről centiméterre rögzítették az épület részleteit.
Az sem közismert dolog, hogy a Vatikán több mint 11 évvel ezelőtt, 2008-ban adta ki legelső iPhone-os applikációját. Ebbe a sorba illeszkedik a mostani eszköz is, amellyel a Vatican News szerint a digitális világ perifériáján mozgó fiataloknak biztosítanak újszerű, technológiai alapú oktatási eszközt, összehozva az egyház spirituális tradícióit a technológiai világ vívmányaival. Az eRózsafüzért bemutató keddi sajtóeseményen egyébként nem csak a hozzá tarozó, ingyenesen letölthető iOS- és Android-applikációk mutatkoztak be, de az is kiderült, hogy az egyik fő értékesítési csatorna a kezdeményezés saját oldala mellett az Amazon lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak