Fizetnie kell a Teslának, mert egy szoftverfrissítéssel csökkentette néhány régebbi Tesla hatótávolságát, és a töltés időtartamát is növelte – állapította meg egy norvég békéltető testület. Több Tesla-tulajdonos 2019-ben azt érzékelhette, hogy egyik napról a másikra csökkent autójuk hatótávolsága 20-50 km-rel. Elég hamar kiderült, hogy a kapacitáscsökkenés az S és X modellek egy olyan, 85 kWh akkumulátorral szerelt szériáját érinti, melyek gyártsa 2016-ra kifutott. A panaszok alapján azt is könnyen be lehetett azonosítani, hogy a csökkenés egy 2019 januárjában kiadott szoftverfrissítés után következett be (A Tesla over-the-air frissítési metódusáról itt írtunk.) Ráadásul az akkuk töltési ideje is érzékelhetően nőtt.
Mindenkinek mást mondtak
Mivel a jelenség váratlanul történt, a tulajdonosok a vállalathoz fordultak. A szervizközpont azonban érdemi magyarázat nélkül hárította el a panaszokat, mondván, a jelenség teljesen normális. Csakhogy a korábbi tesztek szerint kb. 260 ezer megtett km után esik 10 százalékkal a Teslák akkujának a kapacitása, de akkor sem egyik napról a másikra. Mint az egyik panaszos mondta, az ő autója öt év alatt kb. 100 ezer km-t futott, de a kocsi hatótávolsága csak 2019-ben zuhant meg látványosan, 11 százalékkal.
A problémával az elektromos autókra szakosodott Electrek portál is megkereste a vállalatot. A lapnak adott válasz már kicsit más volt: a módosításokat az akkuk élettartamának növelése miatt hajtották végre. A negatívumok (a hatótáv csökkenése, töltési idő növekedése) pedig csak a járművek elenyésző részét érintik.
Dán és norvég autótulajdonosok azonban perre mentek az autógyárral, és kártérítést követelnek. És hogy miért ők a legöntudatosabbak? A két ország élen jár az elektromobilitás terén. Norvégiában már a 2010-es évek közepén több tízezer elektromos hajtású autó futott, és a Tesla volt az egyik legnépszerűbb márka.
Messze még a vastag buksza
A Teslát előszeretettel ekéző Electrek most az autótulajdonosok győzelméről számolt be. Mint a portál írja, a norvég bíróság első fokon fejenként 16 ezer dollárt ítélt meg a harminc közösen perlő autótulajdonosnak. A Tesla nem jelent meg a tárgyaláson, de fellebbezhet a döntés ellen. A lap szerint, ha érvényben marad a bírósági döntés, az nagy pénzügyi terhet ró az autógyártóra, ugyanis csak Norvégiában mintegy 10 ezer érintett modell lehet.
Egyelőre azonban nem kell gyűjtés rendezni Elon Musk megsegítésére. Mint a Villanyautósok kiszúrta, a meccs még nincs lejátszva. Az Electrek oldalán kommentelők hívták fel a figyelmet arra, hogy még nem is jutott bírósági szakaszba az ügy. A mostani döntés egy békéltetőtestület hozta, amely automatikusan a legmagasabb biztosítási tételt szabja ki, ha a Tesla nem képviseltette magát a tárgyaláson. Ha el is marasztalják a céget, a fizetés még odébb lesz.
Elon Muskék valószínűleg nem mennek el szó nélkül néhány viking beadványa mellett. Egy a Teslát sújtó döntés ugyanis láncreakciót indíthat el. Hasonló perek más országokban, többek között az USA-ban és Dániában is folynak a vállalat ellen.
Az esetleges fizetési kötelezettségnél is fontosabb kérdés, hogy a per miként befolyásolja azt a vitát, ami a szoftvervezérelt járművek körül folyik. Mivel az autókban egyre nagyobb mennyiségű szoftver fut, már az is vita tárgya, hogy egy autó megvásárlásával mi fölött szerez tulajdonjogot az ügyfél. Emiatt valószínűleg az autóértékesítés (benne a használtautó-kereskedelem) jogi szabályai is át fognak alakulni, derül ki egy a Bitporton korábban publikált szakértői elemzésből. Az új autókban ugyanis már keverednek a szoftverlicenccel kapcsolatos bonyolult jogok a használati tárgyak tulajdonjogával, emiatt egyre nehezebb kibogozni, meddig terjednek a gyártó és a tulajdonos jogai, ki miért felelős stb., ahogy azt is, hogy az autó mely része kerül a vásárlással tulajdonunkba, és mely része csak időszakos szolgáltatásként.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak