A szakértői előzetes várakozásokhoz képest némileg jobb eredményeket jelentett a Dropbox. A negyedik negyedéves forgalmi adatok alapján a cloud szolgáltatások piacán érdekelt szállító története során először érte el az 500 millió dollárt, azaz egész évre vetítve immár 2 milliárdos bevételű cégként lehet rá tekintetni.
Minden nőtt
A tavalyi záró szezonban egész pontosan 504 millió dollárt is meghaladta a bevétel, az egyszeri tételektől megtisztított egy részvényre jutó nyereség pedig 28 centet tett ki. A Wall Street elemzői ehhez képest rosszabb számokat álmodtak meg: a bevételt előzetesen 498 millióra saccolták, a nem GAAP szerint számított részvényenkénti profitot pedig csak 24 entre taksálták. Nyilván ennek az eltérésnek is köszönhető, hogy a Dropbox részvényei két százalékos erősödéssel reagáltak a megjelent adatokra.
A szoftverszolgáltatásokból élő vállalatoknál még a forgalom növekedésénél is fontosabb tényező azonban a felhasználói bázis alakulása. Ezen a fronton sem lehet ok a panaszra, hiszen a kiemelten figyelt fizetős ügyfelek tábora a 2019 végi 14,3 millióról 15,5 millió közelébe hízott fel. Szintén nem jelentéktelen részlet, hogy az egy ügyfélre jutó bevételek is nőni tudtak ezzel párhuzamosan. Az ünnepi szezonban több mint 137 dollárt fizetett egy átlagos felhasználó, ami jelentős ugrás az egy évvel korábbi 125 dollárhoz képest.
Hogy ne legyen minden rózsaszín, arról a koronavírus gondoskodott. Igaz, hogy a távmunka és az otthoni oktatás elterjedése felerősítette a keresletet a cég termékei iránt, ám a másik oldalon igen tekintélyes veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a vállalat annak következtében, hogy a saját dolgozóit is át kellett vezényelni irodán kívüli munkavégzésre.
Az irodákon úszott el a profit
Bár a negyedéves jelentés nem tér ki a részletekre, nagyon úgy tűnik, hogy a Dropbox komoly irodai kapacitásokat kötött le, ami a járvány miatt nem bizonyult szerencsés húzásnak. A vállalat megpróbálja a kihasználatlan területeket más bérlőkkel feltölteni, ám ez a jelenlegi körülmények között nem túl hálás feladat. Az ebből adódó károkat a könyvekben a negyedik negyedévnek kellett viselnie. (Egyéb információk hiányában az nem teljesen világos, hogy egy 2500 fős szervezetnél mindez hogy tudott majdnem 400 millió dollárra kijönni.)
Hiába hozott tehát rekord bevételt a záró negyedév, a GAAP szerint számított profit mínusz 345 millió dollár lett. Az egész 2020-as szezont nézve ugyanez egy kicsit jobban mutat, de még ott is 256 milliós veszteség látszik. Ha utóbbi összevetjük a két évvel ezelőtt elért közel 53 milliós mínusszal, úgy tűnik, hogy rosszabb lett a cég helyzete. Ugyanakkor amennyiben az ingatlanokon elszenvedett óriási buktát kivesszük az egyenletből, a Dropbox üzlete tavaly már tisztességes nyereséggel tudott üzemelni. Utóbbi pedig fontosabb tényező, és megalapozhat az idei év teljesítményének is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak