A Gartner kedden kiadott elemzéséből kiderül, hogy a globális okostelefon-piac a hatodik egymást követő negyedévben is csökkenést mutatott. 2019 második negyedéve az előző év megfelelő időszakához viszonyítva 1,7 százalékos visszaesést hozott, a tavaly április és június között eladott 374,3 millió darab eszközhöz képest most 367,9 millió új okostelefon került a végfelhasználókhoz. A piackutató azúttal is kiemeli a felső kategóriás készülékek iránti kereslet átlagosnál gyorsabb zuhanását, különös tekintettel arra, hogy a gyártók a vásárlások ösztönzése céljából a középkategóriát is elkezdték megpakolni a csúcsmodellekre jellemző funkciókkal.
Az öt legnagyobb piaci szereplő közül a Huawei és a Samsung rendre 16,5 és 3,8 százalékos éves növekedést produkált a szállítások darabszámát tekintve, ennek köszönhetően pedig mindketten növelni tudták világpiaci részesedésüket is. A két gyártó együttesen a teljes forgalom több mint harmad részét jegyezte: a kínai cég 15,8 százalékon, a dél-koreaiak pedig 20,4 százalékon álltak június végén. A Huawei fejlődését a látszat ellenére jelentősen megakasztotta az amerikai-kínai kereskedelmi háború, amelynek során a megfelelő amerikai büntető szankciók életbe léptetésenek ismételt elhalasztása is csak kis mértékű enyhülést jelentett.
A vállalat globális értékesítésének visszaesését a hazai rekord eredmények fordították pozitívba: a saját otthoni piacán félelmetesen erős és jól pozicionált márkának számító Huawei 31 százalékos növekedést ért el a szélesebb értelemben vett kínai régióban, vagyis a a Kínai Népköztársaságon kívül Tajvant, Hongkongot vagy Makaót is magában foglaló területeken. A gyártó teljes okostelefon-piaci részesedése ezzel a tavalyi második negyedév 13,3 százalékáról 15,8 százalékosra ugrott, miután több mint 58 millió darab eszközt sikerült értékesítenie.
Egyre markánsabb az Apple irányváltása
A Samsung ezúttal 75,1 millió darab telefont adott el, ami részesedésének 1,1 százalékpontnyi növekedését hozta. Ez legelsősorban a Galaxy A sorozat jó teljesíményének, illetve általában a belépő és középkategóriás eszközök áthangszerelésének volt köszönhető – a Gartner szerint azonban a zászlóshajónak nevezett Galaxy S10 sorozat iránti kereslet már a második negyedévben is mérhetően olvadozni kezdett, ami több mint kétségessé teszi, hogy 2019 egészére nézve a cégnek sikerül-e növelnie a szállításait.
Az iPhone-ok a már megszokott módon a piac egyre kisebb szeletére szorultak, bár az első negyedévinél kisebb arányban veszítettek teret. Az Apple tavalyi 11,9 százalékos részesedéséből a második negyedév végére 10,5 százalék lett, de a 38,5 millió eladott okostelefonnal még mindig az amerikai gyártó számít a harmadik legnagyobb piaci szereplőnek. A Gartner ezzel kapcsolatban ismét megállapítja, hogy a vállalat üzleti modelljének átalakulása lassan mérföldkőhöz érkezik, mivel egyre kevesebb minden szól az iPhone-ok gyakori cseréje mellett, viszont a szolgáltatások már az első negyedév végén is meghaladták a cég összes bevételének 21 százalékát.
Az Apple-t a kínai Xiaomi és Oppo követi 9, illetve 7,6 százalékkal, míg az összes többi többi gyártó a piac 36,7 százalékán versenyez, szemben a tavalyi 39 százalékkal. A legtöbb, 101 millió darab okostelefont ebben a negyedévben is Kínában vásárolták, ami egyébként fél százalékos növekedést jelent, nem utolsósorban az 5G-képes modellek bevezetése miatt. A nagy piacok között Brazília újra növekedni tudott, ahol ezúttal már majdnem 11 millió készüléket vásároltak, a listán 35,7 milliós volumennel szereplő India viszont ezúttal is némileg visszaesett, ahogy a fogyasztók kevésbé lelkesen cserélgették okostelefonra a középkategóriásnak vagy butatelefonnak is nevezett feature phone-okat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak