Az OTP Mobil felmérése szerint az online vásárlók félnek a csalóktól, ezért 94 százalékuk védekezik is valamilyen módon a visszaélésekkel szemben.

A bankok ma már rendszeresen figyelmeztetik ügyfeleiket az online csalások veszélyeire, de az MNB szerint tavaly így is átlagosan napi 75 millió forintot lophattak el csalók a gyanútlan ügyfelektől. A visszaélések elszaporodása miatt a Magyar Nemzeti Bank tavaly ajánlást is kiadott (PDF) a pénzforgalmi intézményeknek.

"A visszaélések kapcsán két fő irány figyelhető meg. Egyrészt a korábbi, személyes találkozáson alapuló visszaélések elektronikus útra terelése, ahol már nem merül fel a közvetlen találkozás kockázata. Másrészt pedig a modern technológiák kiaknázása, amely számos új lehetőséget kínál azok számára, akik visszaéléseket kívánnak elkövetni" – fogalmaz az ajánlás bevezetője. Példaként a személyes hitelesítési és érzékeny fizetési adatok megszerzését, majd ezek alapján fizetési megbízások jogosulatlan kezdeményezését, a megtévesztésen és pszichológiai manipuláción alapuló visszaéléseket, valamint fizetési kártyához, mobilbankhoz vagy internetbankhoz történő közvetlen hozzáférésen alapuló visszaéléseket említi.

Fortélyos félelem...

De mit kezd a helyzettel az online fizető, bankoló ügyfél? Az OTP Mobil a tavasszal készített egy a felnőtt (18 évnél idősebb) magyar lakosságra életkor, iskolai végzettség és településtípus szempontjából reprezentatív kutatást, ami összességében meglepően pozitív képet rajzol a biztonságtudatottságról. Legtöbbünk érzi a veszélyt (92 százalék), és tart tőle, hogy áldozattá válik. Azoknak a jelentős többsége pedig, akik vállalják az online tér veszélyeit, védekezik is valamilyen módon (94 százalék). A leggyakrabban használt védekezési technikák a kétfaktoros azonosítás (44 százalék) és a rendszeres jelszócsere (15 százalék).
 


A minta 15 százaléka egyébként az igazi "betonvédelmet" alkalmazza: inkább kerüli az online fizetést. Minden tizedik megkérdezett (11 százalék) úgy véli, nem érdemes különösebben védekezni az adathalászattal szemben, mert ha el akarják lopni az adatait, azt úgyis meg tudják tenni.

A minta 45 százalékában egyébként akkor merül fel az adathalászat gondolata, ha fizetési adatok megadását kérik tőlük. A második leggyanúsabbnak ítélt tartalom, ha letiltott bankkártyáról tájékoztatják az embereket egy linket is tartalmazó levélben, amelyre kattintva fizetési adatokat kérnek (37 százalék). 6 százalék pedig azt kezeli fenntartásokkal, ha jelszóváltoztatást kérő levelet küldenek neki kattintható hivatkozással.

Biztonság

Lángokban áll Donald Trump közösségimédia-üzlete

Ő maga így sem feltétlenül jár majd rosszul, de a Trump Media mémrészvények lelkes befektetői nagyon könnyen ráfaraghatnak.
 
Másfél-két évtizede jósolják a papírmentes iroda eljövetelét. Bár a papírdokumentumok gyártásának volumene valóban csökkent, Paperless Land partjait még távcsővel sem látjuk.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.