A nagy múltú technológiai expó kiállítói között hosszú ideje fontos szerepet kapnak az autógyártók, hiszen az informatika és a járműgyártás területe egyre szorosabban összefonódik. Bár a futurisztikus bemutatókat jobbára az önvezető, netán repülő kocsik koncepciói uralják, ez nem jelenti azt, hogy csak ilyen témával lehetne felkelteni a nagyközönség érdeklődését. A BMW például most "csak" annyit tett, hogy e-könyv-olvasóvá változtatta az autóját.
Tiszta tinta
Az iX Flow nevet kapó bemutatójármű egészen lenyűgöző kaméleonképességgel bír annak köszönhetően, hogy külső felületeit e-tintával vonták be. A technológia hasonlatos az e-könyv-olvasóknál már megszokott megoldáshoz. Elektromos stimulációval a karosszérián elhelyezett mikrobuborékokban fehér vagy fekete pigmentet "ragasztanak" a felső részre, amitől az autó szinte azonnal képes, egyelőre monokróm módon színt váltani. A színváltó hatás történthet elölről hátrafelé, egyik oldalról amásikra, csíkokban, foltokban és bármilyen egyéb módon, mindez csak az elektromos impulzusok beállításától függ.
A BMW a bemutató kapcsán igyekezett a perszonalizációra fektetni a hangsúlyt. Való igaz: egy ilyen modell lényegesen tágabb teret ad a tulajdonosnak arra, hogy eldöntse, milyen kinézetű autót szeretne. Hangulattól, időjárástól és egyéb élethelyzetektől függően akár naponta többszöri változtatással. Mindezt egyelőre csak a szegényes színválaszték korlátozza, ám a technológia fejlődésével együtt bőven benne van a pakliban, hogy rövid időn belül már ez sem lesz akadály.
A színváltós autó ötlete azonban utat nyit néhány egészen praktikus felhasználási módnak. Például a világos vagy sötét árnyalattal játszva komoly mértékben változtatható a karosszéria hőfelvevő képessége. Egy verőfényes nyári napon a fehérre váltott autó lényegesen több napsugarat ver vissza, azaz kevésbé melegszik fel. Hideg időben viszont éppen a fekete a nyerő, hiszen az képes a lehető legtöbb energiát "felszívni" a napsugárzásból.
Nem minden papsajt
A kétségtelenül impresszív technológiai villantással kapcsolatban azért nem árt néhány nyilvánvaló problémát, negatívumot is megemlíteni. Első természetesen maga a pénz. Ezzel kapcsolatban a BMW semmiféle adatot nem közölt, de egy ilyen speciális bevonatért bizonyosan sokkal mélyebbre kéne nyúlni a pénztárcánkba. Ráadásul a szalonból kihajtva sem hagyhatjuk magunk mögött a kérdést, mivel bármiféle sérülés esetén speciális javításra, vagy esélyesen teljes elemcserére kényszerülnénk, ismételten emelt áron.
A másik, nem kevésbé problémás terület a szabályozás. Egyelőre nehéz elképzelni, hogy a világ rendőri szervei rábólintanának egy olyan kocsi árusítására, aminek a forgalmijában a jármű színe sorban az állna, hogy "ahogy épp a kedvem tartja".
Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket
Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész