A böngésző fejlesztői egy tesztelés alatt álló funkciót toltak rá az éles verzióra, ami óriási problémákat okozott egy csomó cégnél. Hab a tortán, hogy a végül megérkező javítás sem váltott ki osztatlan örömöt.
Hirdetés
 

Nem volt túl termelékeny hetük azoknak a vállalkozásoknak, ahol a Chrome böngésző volt az alapértelmezett munkaeszköz és Windows Server szolgálta ki a vékonyklienseken dolgozni (próbáló) munkatársakat. Egy fejlesztési kísérlet ugyanis katasztrofális következményekkel járt, ami miatt elárasztották a panaszok a Google fórumait.

Két nap a pokolban

Szerdán kezdtek szállingózni az első bejelentések arról, hogy különböző vállalatoknál teljesen ellehetetlenítette a munkát az, hogy a Chrome aktív füle az egyik pillanatról a másikra "fehér halált" produkál, azaz eltűnik minden információ róla és csak az üres felületet bámulhatja a dolgozó. A hiba nem minden Chrome-felhasználót érintett, mivel csak az olyan munkakörnyezeteknél jelentkezett, ahol a háttérben Windows Server szolgálta ki a folyamatokat.

A Chrome támogatói és bugreport oldalait elözönlő bejegyzések alapján kijelenthető, hogy sok ezer embert érintő hibáról van szó. Különösen sok bejelentés érkezett a call centereket üzemeltető vállalkozásoktól, ahol az egész munkanapot a probléma feltárására áldozták - sikertelenül.

A szigorú szabályok között működő szervezeteknél ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a munkatársak egyszerűen átállhatnak egy másik böngészőre. Ez még az adminisztrátoroknak sem triviális és gyors feladat. A problémát tetézte, hogy az sem volt elsőre világos, honnan ered a probléma, így volt olyan eset, ahol teljes biztonsági ellenőrzésre vesztegették az időt, mert vírustámadást sejtettek a háttérben.

Nem várt következmények

Végül persze kiderült, hogy mi okozta a gondot. A Chrome-nál ugyanis a WebContents Occlusion nevű funkciót próbálták meg éles környezetre ültetni. Ez elvileg úgy optimalizálná a rendszer erőforrásigényét, hogy amennyiben egy másik windowsos ablakot húznak a böngésző fölé, utóbbi átvált háttér üzemmódba. A funkció egyébként tesztként már futott a Chrome Canary és Beta kiadásaiban, ám úgy tűnik, nem vot jó ötlet ráereszteni mindezt a Stable változatra.

Az azóta tett Google-nyilatkozatokból kiderült, hogy a kiadásra kísérleti jelleggel került sor, miután ezeken a változatokon is volt 1 százaléknyi felhasználó, akik nagyjából egy hónapig már ezzel a funkcióval együtt használták a böngészőt. Náluk semmi probléma nem merült fel, ám a teljes felhasználói bázisnál már kibukott a hiba. A terminal server beállításokkal használt windowsos rendszerekben ugyanis az algoritmus nem felfüggesztette a Chrome tabot, hanem teljesen leradírozta annak tartalmát és üres képernyőre váltott. Ugyan a felhasználók egy frissítéssel visszakaphatták a korábbi oldalt, de mindez az esetek többségében az adatok elvesztésével járt.

A javítás csak olaj volt a tűzre

A Chrome csapata végül szűk két nap után távolról kikapcsolta a problémás funkciót a cégeknél futó Chrome-változatokban. Azonban a javítás csak még nagyobb felzúdulást váltott ki, mivel sok adminisztrátornál csak ekkor esett le, hogy a Google fejlesztői a kényük-kedvük szerint kapcsolhatnak be és ki kísérleti funkciókat a meglehetősen érzékeny terepnek tekinthető vállalati rendszerekben.

Az informatikusok eléggé el nem ítélhető módon kórusban kezdték kritizálni a Google gyakorlatát, mivel pontosan az ilyen esetek elkerülésére állítottak fel szigorú szabályokat az új funkciók bevezetésére. A sok millió dolláros üzletek gördülékenységéért felelős szakemberek többsége minimum komoly bocsánatkérést követel a cégtől, ám az okozott kellemetlenségek után az sem lenne meglepő, ha kártérítési perek is követnék a Chrome csapatának eddigi legnagyobb baklövését.

Közösség & HR

Egyre gyorsabbak, de egyre felületesebb munkát végeznek az MI-chatbotok

Egy friss kutatás szerint súlyos következményei lehetnek, hogy a nagy nyelvi modellek rosszul általánosítanak a tudományos anyagok tartalmi összefoglalásakor.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.